کد خبر: ۴۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ 09 June 2019

انتشار کتاب آثار ملی آبادان و خرمشهر

کتاب آثار ملی آبادان و خرمشهر نوشته نجلا درخشانی منتشر شد.


 به گزارش سازه نیوز  نجلا درخشانی، پژوهشگر در حوزه میراث فرهنگی ،و مولف کتاب در این خصوص اطهار داشت ؛میراث فرهنگی  شامل آثار باقی مانده از گذشتگان است که نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ می‌باشد و با شناسایی آن زمینه‌ی شناخت هویت و مسیر حرکت فرهنگی میسر می‌شود و از این طریق زمینه‌های عبرت برای انسان فراهم می‌آید.
 وی گفت ؛میراث منقول، غیر منقول، ملموس و ناملموسی که امروزه به دست ما رسیده، بخشی از هویت و اصالت ما می‌باشد که شناسنامه‌ی ایران و هر ایرانی تلقی می‌شود و ماندگاری آن مایه‌ی ماندگاری هویت ماست.
 در خشانی افزود ؛اگر امروزه فرهنگ و معماری ایران در جهان متاعی ارزشمند و پرطرفدار می‌باشد و چشم همگان را به خود خیره کرده، بی‌شک حاصل ذوق و سلیقه‌ی معماران چیره‌دست این سرزمین بوده که با امید به ماندگاری بر روی خاک سرزمینمان برپا شده است.
 وی تاکید کرد :بنابراین همه‌ی ارزش و اعتبار میراث کشورمان در گرو ماندگاری آن است، که رمز هر ماندگاری‌ای حفاظت و معرفی مداوم هر اثری و رساندن آن بهآیندگان می‌باشد.
 درخشانی یاداور شد :بر این اساس در مجموعه‌ی حاضر سعی شده آثار غیر منقول، ملموس و ناملموسی از منطقه‌ی آزاد اروند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، در حد توان معرفی و مستند شوند. امید که مورد استفاده‌ی علاقمندان به میراث فرهنگی و تاریخ معماری منطقه قرار گیرد.
به گفته وی ،مجموعه ی حاضر شامل یک بخش کلیات و سه فصل می باشد که در بخش کلیات تاریخچه ی ثبت اثار ملی توضیح داده شده و طبقه بندی اثار ملی منطقه ی آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) برای اولین بار بر اساس کاربری انجام پذیرفته است. در فصل اول به معرفی آثار ثبت ملی در شهرستان آبادان پرداخته شده است. فصل دوم به معرفی اثار ثبت ملی در شهرستان خرمشهر اختصاص دارد و در فصل سوم مهمترین قوانین مربوط به بناهای تاریخی و ارزشمند معرفی شده اند.
در آبادان و خرمشهر تعداد ۱۰۰ اثر ثبت ملی وجود دارد که برای اولین بار در این کتاب براساس نوع کاربری تقسیم بندی و سپس در هر محله به صورت مجزا این اثار جانمایی و هر کدام بصورت کامل معرفی شده اند. 

 علاقمندان جهت تهیه کتاب به مراکز پخش: 
کتابفروشی شهر کتاب ابادان، خیابان اروسیه، بین ولایت 14 و 15
کتابفروشی سعید، خیابان یک احمدآباد، روبروی مسجد امیرالمومنین
مراجعه نمایند