کد خبر: ۴۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ 09 June 2019

۷۰ درصد واحدهای مسکونی در افق ۱۴۰۵ مقام سازی می شود

رییس بنیاد مسکن با بیان این که ۷۰ درصد واحدهای مسکونی در افق ۱۴۰۵ مقام سازی می شود، گفت: ما به یک میلیون و ۸۵۹ هزار واحد مسکونی نیاز داریم که هم اکنون سالیانه ۲۰۰ هزار مسکن احداث و بهسازی می شود.
به گزارش سازه نیوز، علیرضا تابش در جلسه علنی امروز-یکشنبه-مجلس شورای اسلامی درباره طرح ملی مسکن گفت: تعداد واحد های مسکونی ما 5 میلیون و 387 هزار واحد است، طرح عملکرد مسکن روستایی ازسال 74 تا 84 فقط 200 هزار واحد مسکونی بود، که در سال 84 با توجه به طرح جامع بهسازی مسکن روستایی و در قالب مصوبات دولت و قانون ساماندهی به تولید سالیانه 200 هزار واحد مسکونی در سال افزایش یافته است.

وی افزود: هدف از طرح ویژه مسکن، افزایش تاب آوری واحدهای مسکونی روستایی در برابر سوانح طبیعی است، یک میلیون و 692 هزار واحد مسکونی مقاوم در کشور وجود دارد البته این رقم غیر از تعداد واحدهای مسکونی است که بر اثر سیل و حوادث طبیعی مرمت یا بهسازی شده است.

رییس بنیاد مسکن با بیان اینکه 70 درصد واحدهای مسکونی در افق 1405 مقام سازی می شود، گفت: ما به یک میلیون و 859 هزار واحد مسکونی نیاز داریم که هم اکنون سالیانه 200 هزار مسکن احداث و بهسازی می شود.

تابش گفت: هدف از طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، افزایش تاب آوری سکونت گاه های روستایی در برابر سوانح طبیعی است، مهم ترین اقدامات انجام شده در این بخش شامل ساخت یک میلیون و 692 هزار واحد مسکونی مقاوم در سراسر کشور به غیر از تعداد واحدهای مسکونی که در اثر سیل و حوادث بازسازی شده است.

وی افزود: وضعیت مسکن آسیب پذیر در نقطه شروع طرح جامعه مسکن 7درصد بود که در پایان آن 42.5 درصد مسکن موجود مقاوم شد و افزایش تاب آوری سکونت گاه ها عملی گردید، قرارداد ساخت یک میلیون و 891 هزار واحد مسکونی بسته شد که برای آن اعتبار بانکی معادل 16 هزار و 825 میلیارد تومان در قالب تسهیلات در نظر گرفته شد که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه 169 هزار پایان کار ساخت مسکن روستایی صادر شده است، گفت: از سال 84 تا 98، 403 هزار واحد مسکن روستایی بازسازی شده است که مجموعاً تعداد 2 میلیون و 96 هزار واحد بهسازی و مقاوم سازی شد، این در حالی است که قبل از سال 84 تنها 187 هزار واحد بازسازی شده بود.

تابش اظهار داشت: در توافق 1405 به 5 میلیون و 377 هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم، نسبت کمبود مسکن انباشت شده به خانوار 688 هزار واحد است همچنین نیاز ناشی از افزایش جمعیت طی دوره 10 ساله 95 تا 1405، 95 هزار واحد است که اگر یک میلیون و 585 هزار واحد را نیز مقاوم سازی کنیم 70 درصد واحدهای مسکونی مقاوم سازی می شود.

وی گفت: 2 میلیون و 358 هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم که باید سالانه 200 هزار واحد آن ساخته شود، در سال 97 مصوبه تامین 200 هزار واحد مسکن روستایی صادر و به بانک ها ابلاغ شد و تقسیم اعتبارات صورت گرفت.

وی افزود: سقف اعتبار مسکن روستایی 8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، همچنین سقف تسهیلات فردی نیز از 25 میلیون تومان به 45 میلیون تومان افزایش داده شده است.

تابش با بیان اینکه سود تسهیلات مسکن روستایی 5 درصد است و تضمین نامه آن توسط دولت صورت می گیرد همچنین سفته زنجیره ای نیز تضمین نامه ای است که توسط مردم ارائه می شود، گفت: برای 7 هزار واحد مسکن آسیب دیده در سیل تامین اعتبار ابلاغ شده که شامل 2,500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه است.

رییس بنیاد مسکن ادامه داد: در زمینه توسعه روستاها نیاز به نشست وجود دارد که رئیس مجلس دستور داد در کمیسیون عمران مجلس این نشست برگزار شود، طرح هادی در 8 هزار روستا نیاز به بازنگری دارد، با الحاق لکه ها از حاشیه طرح به درون آن مشکل کمبود زمین در روستاها برطرف می شود.




منبع: ایرنا