کد خبر: ۴۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ 09 June 2019

آتشفشان خفته در شرق روسیه دوباره فعال شد

طبق تحقیقی جدید یک آتشفشان خفته ۵۹۵۰ فوتی در شرق روسیه دوباره فعال شده است. به گفته محققان فوران این آتشفشان نتایج فاجعه باری خواهد داشت.
به گزارش سازه نیوز، آتشفشانی در شرق روسیه که مدت‌ها است هیچ فعالیتی نداشته، دوباره فعال شده است. دانشمندان معتقدند فعال شدن این آتشفشان احتمالاً عواقب فاجعه باری خواهد داشت.

آتشفشانBolshaya Udina با ارتفاع 9590 فوت بخشی از مجموعه آتشفشان های جزیره Kamchatkaدر شرق روسیه است. به گفته دانشمندان تا سال 2017 میلادی این آتشفشان غیر فعال اعلام شده بود.

اما اکنون طبق نتایج تحقیقی ایوان کولاکف (یکی از زمین شناسان مؤسسه Trofimuk Institute of Petroleum Geology and Geophysics روسیه) انجام داده، به نظر می‌رسد Bolshaya Udina فعال است. کولاکف در این باره می‌گوید: هر لحظه ممکن است این آتشفشان فوران کند.

طبق نتایج این پژوهش، بین 1999 تا سپتامبر 2017 میلادی حدود 100 رویداد لرزشی ضعیف زیر این آتشفشان رصد شده است. اما از اکتبر 2017 میزان فعالیت‌های لرزشی زیر آن به طور غیر طبیعی افزایش یافته است. به طوری که بین اکتبر 2017 تا فوریه 2019 میلادی حدود 2400 رویداد لرزشی ثبت شده است.

این درحالی است که در ماه فوریه زلزله‌ای 4.3 ریشتری زیر Udina اتفاق افتاد.

در این پژوهش محققانی از روسیه، مصر و عربستان سعودی با کولاکف همکاری کردند.

به گفته محققان حدود 50 درصد احتمال دارد Bolshaya Udina فوران کند. دراین صورت چنین انفجاری تهدیدی بزرگ برای دهکده‌های کوچک اطراف آن به شمار می‌آید.

از سوی دیگر به گفته ایوان کولاکوف، هنگامیکه آتشفشانی برای مدتی طولانی خاموش باشد، انفجار آن فاجعه بار خواهد بود.

در صورت انفجار، مقدار زیادی خاکستر در هوا پراکنده و تا مسافت زیادی منتشر می‌شود.


منبع: مهر
برچسب ها: آتشفشان ، سوریه