کد خبر: ۴۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ 10 June 2019

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در اراضی نیروهای مسلح

در حالی که رئیس کمیسیون عمران مجلس از کمبود ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور خبر داد، معاون مسکن وزارت راه اعلام کرد: ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در اراضی نیروهای مسلح ساخته می شود.
به گزارش سازه نیوز، محمدرضا رضایی کوچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته (یکشنبه 19 خرداد) شبکه دو سیما با بیان اینکه سال گذشته در نامه ای به رئیس جمهور شرایط عمومی بخش مسکن را پیش بینی کرده بودیم افزود: در سال های گذشته با رکود تولید مسکن تورم بسیار زیاد قیمت مسکن را می بینیم.

وی نبود تعادل میان تولید و نیاز جامعه را عامل گرانی قیمت مسکن دانست و گفت: در دنیا 30 درصد اقتصاد به بخش مسکن اختصاص می یابد اما در کشور ما از تسهیلات پرداخت شده فقط 8 درصد مربوط به بخش مسکن است.

رضایی افزود: 5 میلیون خانوار در جامعه، نیازمند مسکن هستند و با فعال شدن تولید در این بخش 500 هزار مهندس مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه 60 درصد درآمد شهرداری‌ها از ساخت و ساز مسکن است گفت: تسهیلات بانکی را به سمت تولید سوق نداده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: اکنون تسهیلات خرید مسکن در تهران 160 میلیون تومان برای زوج‌های جوان است اما این تسهیلات 20 تا 25 درصد قیمت مسکن را تأمین می‌کند.

رضایی کوچی گفت: باید سالانه 700 هزار واحد مسکونی ساخته شود اما بیشترین تعداد مسکن که در سال های اخیر ساخته شده 300 هزار واحد در سال بوده است.

وی افزود: تا کنون به رغم تأکید رئیس جمهور و تصریح قانون، فقط 10 درصد زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی بوده به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز داده شده است و هنوز 90 درصد زمین‌ها در اختیار دستگاه‌های دولتی است.

رضایی کوچی ادامه داد: هیچ پایه‌ای برای اجاره بها در کشور وجود ندارد و وزارت راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی هر دو در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی مقصرند.

معاون وزیر راه: دستگاه‌های دولتی اراضی خود برای ساخت مسکن نمی‌دهند

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این برنامه گفت: قیمت مسکن را فقط تولید مشخص نمی‌کند بلکه مسکن در جامعه ما کالای سرمایه‌ای است.

وی افزود: از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی؛ ساخت مسکن است و در این چارچوب حرکت می‌کنیم.

حسینی با بیان اینکه میانگین معاملات خرید و فروش مسکن در فروردین امسال در تهران متری 11 میلیون و 900 هزار تومان بوده است گفت: البته در چند منطقه قیمت 5 تا 6 میلیون تومان و در برخی مناطق متری 20 میلیون تومان مسکن خرید و فروش شده است.

وی افزود: بیشترین تقاضا برای مسکن‌های 40 تا 80 متری است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: 90 درصد سرمایه گذاری ها در بخش مسکن به وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود.

حسینی افزود: تصمیم گرفته شده است که سهم تسهیلات خرید مسکن 20 درصد قیمت مسکن را پوشش دهد.

وی افزود: برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی کمترین اتکا را به نظام بانکی داریم و منابع مالی این طرح بر اساس مشارکت تأمین می‌شود.

حسینی گفت: البته 9,500 میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر و 5 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک عامل بخش مسکن است که به این طرح اختصاص یافته اما هنوز روی کاغذ است و باید تأمین شود.

وی افزود: سالانه به 20 تا 25 هزار میلیارد تومان منابع برای تولید مسکن نیاز داریم.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: دستگاه‌های دولتی زمین‌هایی را که در اختیار دارند برای ساخت مسکن نمی‌دهند اما مشوق‌هایی برای آنها گذاشته‌ایم که اگر زمین‌ها را واگذار کنند ابتدا به متقاضیان خودشان مسکن داده می‌شود.

حسینی افزود: به زودی قراردادی نیز میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی در زمین‌های نیروهای مسلح امضا می‌شود.

وی گفت: در پی اخذ مالیات از کسانی که خانه‌ای را اجاره داده‌اند و از محل آن امرار معاش می‌کنند نیستیم اما باید از کسانی که در پی سفته بازی و دامن زدن به نوسانات قیمت مسکن با در اختیار داشتن تعدادی واحدهای خالی هستند مالیات گرفته شود.

معاون بانک مرکزی: تسهیلات بانکی به طور میانگین 35 درصد قیمت مسکن در کل کشور را پوشش می‌دهند

پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز در این برنامه گفت: در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن، تسهیلات بانکی به طور میانگین 35 درصد قیمت خرید مسکن را در کل کشور پوشش می‌دهد.

وی افزود: سرمایه‌ای بودن مسکن از جمله علل گرانی مسکن است.

قربانی گفت: در حالی که از خرداد سال گذشته تا کنون معاملات مسکن در حال کاهش بوده است اما افزایش قیمت داشته‌ایم و این نشان می‌دهد مشکل در عرضه مسکن است.

وی افزود: بر این اساس، بانک مرکزی سال گذشته تسهیلات ساخت مسکن را که قابلیت واگذاری به خریدار دارد مصوب کرد و این تسهیلات 80 درصد مبلغ ساخت مسکن را برای سازندگان تأمین می‌کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک‌ها هیچ مانعی برای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن ندارند اما در سال 96 تقاضا برای دریافت این تسهیلات کاهش یافت و به 8 درصد کل تسهیلات بانکی رسید.

قربانی افزود: این رقم در سال گذشته 13 و 4 دهم درصد افزایش یافت.

وی گفت: البته 25 و 2 دهم درصد مانده تسهیلات بانک‌ها در سال 97 مربوط به بخش مسکن است.

قربانی افزود: در سال 94 تسهیلات مسکن اولی‌ها 80 درصد قیمت مسکن بود اما اکنون این تسهیلات 53 و 6 دهم درصد قیمت مسکن را پوشش می‌دهد.

وی گفت: سال گذشته از 773 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک‌ها 103 هزار میلیارد ریال به بخش مسکن اختصاص یافت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: مشروط به تعادل منابع و مصارف، پرداخت تسهیلات به بخش مسکن محدودیت ندارد.

معاون وزیر کشور: یک میلیون هکتار زمین دولتی را به انبوه سازان می‌دهیم

مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز در این برنامه گفت: یک میلیون هکتار زمین دستگاه‌های دولتی وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن را در اختیار سازندگان مسکن قرار دهیم.

وی افزود: بر این اساس، محدوده شهرها را توسعه می‌دهیم که شهرداری‌ها بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

جمالی نژاد گفت: استانداران می‌توانند در واگذاری زمین‌های دستگاه‌های دولتی برای ساخت مسکن به سازندگان کمک کنند.