کد خبر: ۴۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ 11 June 2019

بازگشت سیل‌زدگان به خانه‌های ناامن

نماینده‌های مردم مناطق سیل‌زده در مجلس شورای اسلامی از آخرین وضعیت مردم این مناطق گفتند و از کندی در روند کارها گلایه کردند.
به گزارش سازه نیوز، حمیدرضا کاظمی (نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی) با اشاره به آخرین وضعیت مردم مناطق سیل‌زده گفت: حادثه سیل بسیار گسترده بود و به خانه‌های زیادی خسارت وارد شد. در بخش‌هایی که خسارت به منازل وارد شده، پرداخت خسارت تا حدودی انجام و افراد به بانک‌ها معرفی شدند و در حال تعمیر منازلشان هستند. در حال حاضر فصل جانمایی است و تلاش می‌شود، بعد از جانمایی به منازل تخریبی رسیدگی شود.

وی درباره مشکلات مردم مناطق سیل‌زده گفت: یکی دیگر از مشکلات اساسی مردم تهیه لوازم خانگی است که باید این لوازم به صورت پکیج به آنها تحویل داده شود. با توجه به نزدیک شدن فصل گرما به وسایلی از جمله یخچال، کولر و... نیاز است، اما متاسفانه تامین آن به کندی صورت می‌گیرد، روند کند در ارائه لوازم منزل موجب شده زندگی مردم با مشکلات دیگری نیز رو به رو شود.  از این رو باید هرچه سریع‌تر مشکل مردم حل شود و پکیج لوازم خانگی به سرعت به دست مردم مناطق سیل‌زده برسد، مردم در حال حاضر به این پکیج‌ها نیاز دارند، اگر در زمان دیگری به دست‌شان برسد، دیگر چه نیازی به آن است.

نماینده مردم پلدختر درباره نیازهای اصلی مردم مناطق سیل‌زده پل دختر گفت: تامین لوازم خانگی، تسریع در پرداخت خسارات کشاورزی و مسکن، رسیدگی به وضعیت راه‌ها و پل‌ها از جمله نیازهای اساسی مردم است، اما متاسفانه با گذشت نزدیک به 70 روز بخشی از راه‌ها مشکل دارد. به عنوان مثال راه‌ها هنوز روکش آسفالت ندارند و جاده به صورت خاکی است، همچنین چندین پل هم باید متصل شوند. الان فصل برداشت محصولات کشاورزی است و عدم رسیدگی به وضعیت راه‌ها و پل‌ها می‌تواند، مشکلات دیگری به وجود بیاورد. باید سریع‌تر مشکلات راه‌ها و پل‌ها برطرف و خسارات به مردم پرداخت شود.

کاظمی درباره خسارت‌های وارد شده به شهرستان پلدختر گفت: در بخش کشاوری حدود هزار میلیارد، در بخش منازل و لوازم خانگی و خسارت روستایی و شهری حدود هزار و 500 میلیارد و خسارت راه‌ها نیز حدود هزار میلیارد بوده است. به طور کلی نزدیک به پنج هزار میلیارد به بخش‌های مختلف شهرستان پلدختر آسیب وارد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر زمان نیاز است تا مشکلات پل‌ها و راه‌ها برطرف شود؟ گفت: حرف ما این است که می‌توان تعمیر پل‌ها را سریعتر انجام داد. آن قسمت از راه‌ها که رو شکافی شده، باید روکش آسفالت شود تا مردم به راحتی تردد کنند و درست نیست بیش از این ساخت و ساز آن زمان ببرد.

نماینده مردم پلدختر اظهار داشت: وی درباره بازسازی منازل آسیب‌دیده و تخریبی گفت: تعمیری‌ها در حال انجام است و باید برای منازل تخریبی جانمایی انجام شود، همچنین واگذاری زمین‌ها که لازمه جانمایی است، در حال انجام است.

بازگشت مردم مناطق سیل‌زده به خانه‌هایی که امن نیستند

علی ساری (نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی)‌ درباره وضعیت مردم سیل‌زده گفت: در خصوص مناطق سیل‌زده چند موضوع حائز اهمیت است؛ موضوع اول مربوط به کشاورزان است، زیرا حادثه سیل بیشتر در مناطق روستایی اتفاق افتاده و در بخش شهری خیلی کمتر بوده است. در خصوص خسارت کشاورزان سامانه‌ای از سوی وزارت کشور تدارک دیده شده که این سامانه تحت اینترانت است و به همین دلیل با کندی زیادی مواجهیم، پیش‌تر برای تسریع‌ در روند این سامانه و بالا بردن ظرفیت آن تذکر دادیم تا اطلاعات مربوط به مناطق سیل‌زده و آسیب‌های آن را به سرعت وارد این سامانه کنیم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی درباره منازل مسکونی روستایی است که توسط بنیاد مسکن و کارشناسان آن تشکیل پرونده شده و منتظر اقدامات بعدی آنها هستیم. با توجه به شرایط بد و نامطلوبی که وجود دارد، اکثر مردم به منازل خود بازگشته‌اند و متاسفانه‌ چاره‌ای جز این نیز نداشته‌اند.

    سیل‌زدگان مجبورند، در طول روز در خانه باشند و شب موقع خواب از خانه بیرون بیایند.

ساری در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت به منازل آسیب‌دیده برای مردم خطرناک نخواهد بود؟ گفت: بله، خطرناک است به همین دلیل آنها مجبورند، در طول روز در خانه باشند و شب موقع خواب از خانه بیرون بیایند. روستاهای سیل‌زده زیاد هستند و تقریبا می‌توان گفت؛ در اکثر روستاها این موارد دیده می‌شود. به هر حال باید روند بازسازی انجام شود که متاسفانه نقص‌های زیادی در این کار وجود دارد. بخشی از افراد نیز همچنان در کانکس هستند.

فقط 50 درصد کمک‌هزینه‌ها به سیل‌زدگان پرداخت شده است

نماینده مردم پلدختر درباره کمک هزینه‌هایی که به حساب افراد آسیب‌دیده از سیل ریخته شده است، گفت: این کمک هزینه بسیار کم است و حدود 50 درصد از آن پولی که دولت قولش را داده بود، واریز شده، البته برخی هم بخاطر مشکلات بانکی نمی‌توانند این پول‌ها را برداشت کنند. این مساله توسط همکاران ما در حال پیگیری است تا سریعا مرتفع شود. قرار بود؛ شش میلیون تومان به صورت بلاعوض به سیل‌زدگان بدهند که فعلا سه میلیون تومان آن را به حساب ریخته‌اند. پروسه اداری این کار سنگین است و انتظار می‌رود نیروهایی که روی این موضوع کار می‌کنند، سرعت‌شان بیشتر از این حرف‌ها باشد.

    قرار بود؛ شش میلیون تومان به صورت بلاعوض به سیل‌زدگان بدهند که فعلا سه میلیون تومان آن را به حساب ریخته‌اند.

وی اضافه کرد: بخش سوم خسارت‌ها مربوط به راه‌ها و پل‎ها است. انتظار می‌رود، وزارت راه اقداماتش را سریعا انجام دهد. گرچه آنها برنامه‌های خودشان را دارند، ولی اینکه دست به کار شوند، مهم است، البته دلیل آنها برای روند کار این است که سازمان برنامه و بودجه به کندی مبالغ را به آنها اختصاص می‌دهد.

نارضایتی مردم از توزیع ناقص و نامناسب لوازم خانگی

ساری توضیح داد: قرار بود به خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل پکیج لوازم خانگی بدهند که این پکیج‌ها به یک تعدادی رسیده و به تعدادی هم هنوز نرسیده است. انتظار می‌رفت که پکیج‌ها به صورت کامل و یکسان بین مردم توزیع شود، اما اینکه پکیج‌ها به طور ناقص و غیریکسان توزیع شود، باعث نارضایتی و اعتراض مردم شده است.

نماینده مردم پلدختر درباره وسایل مورد نیاز مردم مناطق سیل‌زده گفت: مردم این مناطق بیشتر به کولر، یخچال، گاز،‌ ظرف و ظروف، ماشین لباسشویی و تلویزیون نیاز دارند.

وی در خصوص خسارت‌های کشاورزی گفت: بهره‌برداران بخش کشاورزی حدود 29 هزار نفر هستند که باید مدارکشان به سامانه‌ای که اعلام کردم وارد شود تا مراحل پرداخت خسارت آنها صورت بگیرد، اما به دلیل اینکه فضای سامانه تحت اینترانت است، وارد کردن پرونده‌ها با تاخیر زیادی انجام می‌شود. تاکنون حدود 10 درصد پرونده‌ها وارد شده و مابقی آن در صف انتظار است.

    قرار بود به خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل پکیج لوازم خانگی بدهند که این پکیج‌ها به یک تعدادی رسیده و به تعدادی هم هنوز نرسیده است.

نماینده مردم پلدختر در پایان اظهار داشت: در استان خوزستان مناطق متعددی متاثر از سیل بوده‌‌اند و به راه‌ها، پل‌ها، خانه‌ها، زمین‌‎های کشاورزی و تاسیسات زیربنایی، خانه‌های بهداشت و... آسیب رسیده است. دشت آزادگان حوزه انتخابی من نیست، اما آنجا نیز این مشکلات وجود دارد.

کارگران آق‌قلا نیازمند حمایت بیمه‌ای هستند

نورمحمد تربتی‌نژاد (نماینده مردم آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص آخرین وضعیت مردم مناطق سیل‌زده استان گلستان توضیح داد: سیل آق‌قلا و گلستان با سایر استان‌ها تفاوت داشت، یعنی ضمن اینکه آب زیادی در سطح شهر روان بود،  آب‌ماندگی یا آبگرفتگی نیز در شهرها و روستا ایجاد شد. حدود یک ماه مردم آق قلا و گلستان درگیر این مسئله بودند.

وی ادامه داد: پس از سیل خوشبختانه دولت در زمینه ارزیابی خسارات خوب عمل کرد و تمام خسارات وارده به منازل مسکونی، مراکز آموزشی، زمین‌های کشاورزی و... را ارزیابی کردند. به عنوان مثال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به مرمت و احداث منازل مسکونی روستایی و شهری اقدام کرد از این رو ما انتظار داریم همه بنیادها و نهادها مانند بنیاد مسکن به تعهدات خود عمل کنند.

    کارگرانی که در دوران سیل و بعد از آن به خاطر تعطیلی کارخانه‌ها بیکار شدند، نیاز دارند که مورد حمایت بیمه‌ای قرار بگیرند.

نماینده مردم آق‌قلا با اشاره به خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی این استان گفت:‌ در بخش کشاورزی و خسارت به محصولات ارزیابی‌هایی انجام شده که در حال برآورد و پرداخت خسارت هستیم. همچنین باید به مراکز بهداشتی و آموزشی توجه ویژه شود. همچنین کارگرانی که در دوران سیل و بعد از آن به خاطر تعطیلی کارخانه‌ها بیکار شدند، نیاز دارند که مورد حمایت بیمه‌ای قرار بگیرند. همه اینها مستلزم تسریع در روند کار است. من از دولت به عنوان نماینده شهرستان آق قلا درخواست می‌کنم که مساعی و کوشش بیشتری در این زمینه انجام دهد.

تربتی‌نژاد در خصوص وضعیت منازل مسکونی مردم مناطق سیل‌زده توضیح داد: آن منازلی که نیازمند تعمیر بودند، ارزیابی شدند. همچنین ساکنان خانه‌هایی که به عنوان منزل تخریبی شناخته شده‌اند به جای دیگری منتقل شدند و همچنین منابعی که سیل‌زدگان بتوانند منازل دیگری را اجاره کنند به آنها ارائه خواهد شد. ساخت و ساز منازل باید خیلی زودتر آغاز شود تا ساکنان آن به خانه‌های خود بازگردند.

وی در خصوص توزیع پکیج لوازم خانگی میان مردم مناطق سیل‌زده گفت: این پکیج‌ها توسط نهادها و ارگان‌های مختلف دولتی مثل کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است،  برخی از مردم  درخواست داشتند؛ توزیع این لوازم دقیق‌تر انجام شود، اما به دلیل اینکه گستردگی زیاد است، امکان دارد به طور غیرعمد مشکلاتی در توزیع به وجود بیاید. باید سیستم درست‌تری برای توزیع این لوازم اعمال شود.

نماینده مردم آق‌قلا در پایان با اشاره به خسارت‌های وارد شده به زمین‌های کشاورزی اظهار داشت: برخی از زمین‌های کشاورزی از ابتدا بیمه بوده‌اند و بیمه موظف است خسارت آنها را پرداخت کند، اما آن زمین‌های کشاورزی که بیمه نبوده‌اند، برآورد خسارت شده‌اند، اما خسارت آنها با کندی پرداخت می‌شود‌. از طرف دیگر برخی  کارها مثل ساخت و ساز منازل مسکونی نیاز به زمان دارد، در حالی که رسیدگی به زمین‌های کشاورزی برای کشت و کار مردم نیز یک اقدام ضروری است. اگر این افراد خسارتشان را نگیرند و پول نداشته باشند، امکانی برای کشت نیز نخواهند داشت، در نتیجه ضرر آن به دولت برمی‌گردد، زیرا از لحاظ تولید محصولات استراتژیک مشکل پیدا می‌کنیم.


منبع: ایلنا