کد خبر: ۴۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ 11 June 2019

افزایش قیمت دور از انتظار نیست

دبیر انجمن انبوه سازان با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن دور از انتظار نیست، افزود: معاملات مسکن قفل شده است و ما با کمبود عرضه مسکن مواجه هستیم.
به گزارش سازه نیوز، فرشید پورحاجت گفت: تفسیر رکود و رونق ارتباطی به خرید و فروش ندارد، رونق باید در حوزه تولید صورت بگیرد و شاخص و مبنای درستی را برای تحولات در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در حوزه خرید و فروش مقداری با کاهش معاملات مسکن مواجه شدیم و عوامل متعددی نیز در این موضوع نقش داشته است؛ بخشی از آن به عدم وجود ثبات اقتصادی در حوزه مسکن در کشور بر می‌گردد و بخشی دیگر به سیاست‌گذاری های اشتباهی که صورت می‌گیرد.

دبیر کانون انبوه سازان با اشاره به اینکه در بازار با کمبود واحدهای عرضه شده مواجه هستیم، افزود: اگر خرید و فروشی صورت نمیگیرد بیشتر به این علت است که کسانی که در حوزه مسکن هستند تمایلی به معامله ندارند و با قفل معاملات مواجه هستیم تا رکود معاملات؛ این در حالیست که در بازار خریدار وجود دارد ولی خریداران دچار چالش شده اند از یک طرف گرانی بیش از اندازه مسکن و از طرفی فروشنده مناسبی هم متناسب با توان و قدرت خرید خریداران در بازار وجود ندارد.

پور حاجت خاطرنشان کرد: بازار مسکن دچار بیماری شدیدی شده است و این بیماری نشات گرفته از سیاست های غلطی است که ظرف ده سال گذشته در بازار مسکن پایه ریزی شده است. اینکه ما بخواهیم هزینه های تولید مسکن را بیش از اندازه افزایش بدهیم و یا اینکه سازمان ها و یا ارگان های دولتی با نگاه درامدی وارد حوزه مسکن شود در نهایت همین اتفاقاتی که شاهد آن هستیم رخ میدهد.

وی با تاکید بر اینکه مسکن یک کالای تولیدی است و هر قدری که هزینه های تولید آن افزایش بیاید قیمت مسکن نیز بیشتر می‌شود، گفت: مادامی که این مدل‌ها و بسته‌های پیشنهادی دولت برای بازار مسکن منتج به کاهش هزینه‌های تولید نشود، بهبود فضای کسب و کار برای بخش تولید در نظر گرفته نشود و قوانین خلق الساعه تصویب شود، به اندازه یک مّسَکِن کوچک عمل میکند.

پورحاجت سیاست ورزی های نامناسب، تحریم های ظالمانه و مصوبات خلق الساعه را مهمترین عوامل به وجود آورنده وضعیت فعلی در بازار مسکن دانست.

پورحاجت پروسه تصویب قوانین در مجلس را زمان بر خواند، و ادامه داد: تا این قوانین بخواهد از مجلس خارج شود تابستان 98 تمام شده است و بار سنگین بحران اجاره داری بر دوش مستاجران خواهد بود.

دبیر کانون انبوده سازان در خصوص وضع مالیات بر اجاره بها مسکن گفت: وضع مالیات بر اجاره بها در تابستان سال گذشته با نظرخواهی از بخش خصوصی صورت گرفت و امسال تازه کلیات آن تصویب شد، وقتی میگوییم فرایند تصویب قوانین در مجلس زمان بر است منظورمان همین است،

وی همچنین گفت: بخش خصوصی با سیاست های سرکوبی مخالف است و شرایط باید بگونه ای باشد که مالیات به ابزاری برای تسهیل امور تبدیل شود و نه تهدیدی برای افراد و منبع درآمد پایداری نیز برای دولت باشد.

پورحاجت در پایان با پیش‌بینی اینکه افزایش قیمتها در بازار مسکن دور از انتظار نیست، تاکید کرد: بازار مسکن کماکان متاثر از بازارهای سیاسی و مشکلات اقتصادی است و گفته بودیم که سال 98 یکی از سخت ترین سال‌ها برای اقتصاد مسکن خواهد بود و ثبات اقتصادی و ثبات سیاسی میتواند به بهبود وضعیت این بازار کمک کند./ منبع: اقتصاد آنلاین