کد خبر: ۴۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ 12 June 2019

سامانه‌ای برای ثبت‌نام خرید مسکن طرح "اقدام ملی" در شهرهای جدید وجود ندارد

در حالی قرار است در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، ۲۰۰هزار مسکن در شهرهای جدید ساخته شود که مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن، گفت: در شهرهای جدید، سامانه‌ای که مردم نسبت به ثبت‌نام برای خرید واحدهای مسکونی این طرح اقدام کنند، وجود ندارد.
به گزارش سازه نیوز، عباس فرهادیه با اشاره به طرح اقدام ملی برای ساخت 200 هزار واحد توسط شهرهای جدید، 100هزار واحد توسط بنیاد مسکن و 100 هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری، اظهار کرد:‌ در شهرهای جدید تولید و احداث مسکن به روش مشارکتی است. در این شیوه شرکت عمران شهرهای جدید با همکاری انبوه‌سازان یا توسعه‌گران به ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای جدید اقدام می‌کند. زمین و پروانه از شرکت عمران شهرهای جدید به انبوه‌سازان و توسعه‌گران، ارایه و در مقابل سرمایه‌گذاری و ساخت نیز توسط انبوه سازان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: واحدهای مسکونی که در شهرهای جدید در طرح اقدام ملی احداث می شود حدود 75 درصد در اختیار انبوه‌سازان قرار دارد. بنابراین به محض آنکه آمادگی پیش‌فروش و فروش در آن واحدها اتفاق بیفتد، انبوه‌سازان به دنبال مشتری خواهند رفت و واحدهای مسکونی را عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند در شهرهای جدید از این امکان، بهره ببرند.

وی با اعلام  "هم‌اکنون در شهرهای جدید، سامانه‌ای که مردم نسبت به ثبت‌نام برای خرید واحدهای مسکونی اقدام کنند، وجود ندارد" تصریح کرد:به نظر می‌رسد با پیشرفت فیزیکی که شرایط را برای پیش‌فروش و یا فروش مهیا می‌کند، این امکان فراهم خواهد شد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن در ادامه با اشاره به این‌که در بازآفرینی شهری 80 هزار واحد از 100 هزار واحد مربوط به اشخاص حقیقی است، گفت: این افراد در بافت‌های موردنظر زمین دارند و می‌خواهند از تسهیلات، اعم از بانکی، تخفیف در عوارض یا امکانات زیرساختی استفاده کنند، بنابراین در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، سامانه‌ای را برای ثبت نام مردم نخواهیم داشت. 20 هزار واحدی که شرکت بازآفرینی شهری در بافت ناکارآمد احداث می‌کند، کلید به کلید با زمین‌های داخل بافت فرسوده تعویض می‌شود؛ یعنی فردی در بافت فرسوده یک ملکی را دارد می‌تواند از این واحدهای تولید شده کلید به کلید استفاده کند و زمین خود را واگذار کند.

فرهادیه همچنین از طراحی سامانه‌ای برای شناسایی متقاضیان توسط بنیاد مسکن خبر داد و اظهار کرد: به محض آنکه سامانه آماده شود، در معرض استفاده عمومی قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند به این سامانه رفته و نیاز خود را اعلام کنند.

11 خرداد امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن شهرهای جدید در شهر جدید اندیشه آغاز شد. در این شهر قرار است 2500 واحد در قالی طرح ملی ساخته شود که 80 درصد از منابع مالی توسط دولت و 20 درصد مابقی توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد. یکی از ابهامات این طرح عدم مشخص بودن ساز و کار خرید است که به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی مردم فعلا باید برای آن منتظر باشند.