کد خبر: ۴۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۸ 22 June 2019

توازن بین عرضه و تقاضا راهکار ساماندهی بازار مسکن

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به لزوم ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا راهکار ساماندهی بازار مسکن گفت: هم اکنون سقف درآمدی بسیاری از اقشارجامعه به اندازه‌ای نیست که بتوانند در مناطق مختلف، واحد مسکونی دلخواه خود را اجاره کنند به همین دلیل طی یکی دو سال گذشته میزان مهاجرت به مناطق پایین‌تر بسیار افزایش یافته است.
 به گزارش سازه نیوز، حسام عقبایی با اشاره به لزوم افزایش ساخت مسکن در کشور بیان کرد: سالانه باید یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود، که هم اکنون این میزان در کشور زیر 300 هزار واحد است.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها سردسته سوداگران و دلالان بازار مسکن هستند، افزود: تا زمانی که بانک‌ها در حوزه مسکن ورود داشته باشند و آن‌ها را از این بازار خارج نکنیم؛ نمی‌توانیم شاهد بهبود شرایط این بازار باشیم.
نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: تنها راهکار ساماندهی بازار مسکن به ویژه اجاره، ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای مسکن است و با اقداماتی از جمله اخذ مالیات و یا اقدامات پلیسی نمی‌توان مانع افزایش قیمت مسکن شد.

عقبایی تاکید کرد: هم اکنون سقف درآمدی بسیاری از اقشارجامعه به اندازه‌ای نیست که بتوانند در مناطق مختلف، واحد مسکونی دلخواه خود را اجاره کنند به همین دلیل طی یکی دو سال گذشته میزان مهاجرت به مناطق پایین‌تر بسیار افزایش یافته است.
وی در خصوص تعیین سقف قیمتی برای مسکن تصریح کرد: در ابتدا قرار بود دولت سقف قیمتی برای واحد‌های مسکونی تعیین کند، اما به دلیل وجود موانع بسیار زیاد پیش رو، طرح تعیین دامنه قیمتی را مطرح کرده که البته بعید است به مرحله اجرا برسد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تنها درمان بازار اجاره مسکن ساخت مسکن استیجاری است، گفت: دولت باید با در اختیار قرار دادن اراضی رایگان به انبوه سازان آن‌ها را ملزم به ساخت واحد‌های مسکونی با سازه‌های پایدار کند و این واحد‌ها را ارزان قیمت در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار دهد.

عقبایی خاطر نشان کرد: بهتر است سرمایه‌گذاران و یا انبوه‌سازان به جای مال‌سازی و یا برج سازی، ساخت واحد‌های مسکونی استیجاری را در دستور کار خود قرار دهند./ منبع: میزان