کد خبر: ۴۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۸ 25 June 2019

روند عادی فعالیت دریایی و بندری ایران با وجود تهدیدات دشمن

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه روند فعالیت ناوگان دریایی و بنادر ایران با وجود تهدیدات دشمن عادی است گفت: با وجود انفجار دو نفتکش طی هفته‌های گذشته، روند تردد کشتیرانی‌های خارجی عادی و کاهش پیدا نکرده است.
به گزارش سازه نیوز، محمد راستاد در حاشیه روز جهانی هیدروگرافی اظهار کرد: پس از اتفاقات چند وقت گذشته که برای دو نفتکش در دریای عمان روی داد، هیچ شرکت کشتیرانی خارجی تردد خود را از خلیج فارس محدود نکرده است و تاکنون نیز هیچ اعلامی از سوی آنها در این رابطه صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه کشتیرانی تجاری و بنادر بازرگانی ایران به روال سابق خود فعالیت می‌کنند، یادآور شد: امسال واردات غیرنفتی ما 15 درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه صادرات مواد غیرنفتی نیز نسبت به بهار سال گذشته دو برابر شده و به حدود 13 میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روند فعالیت ناوگان کشتیرانی ایران بسیار خوب است، گفت: با توجه به ظرفیت قابل توجه بندری و دریایی کشور تحریم‌ها نمی‌تواند هیچ تاثیری روی فعالیت‌های ناوگان دریایی ایران داشته باشد.

راستاد بیان کرد: سال گذشته 135 میلیون تن کالای تجاری و در مجموع 245 میلیون تن مراوده داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: امسال صرفنظر از تمام تهدیدات دشمن، کماکان روند فعالیت‌های دریایی و بندری ایران عادی است و ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه ما جزو کشورهای شورای مرکزی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی هستیم یادآور شد: از سال 84، سازمان ملی هیدروگرافی با مسئولیت سازمان بنادر شکل گرفت که اقدامات خوبی برای تهیه نقشه‌های دریایی انجام شده است. در این راستا 760 سلول نقشه الکترونیکی تهیه و در مجامع بین‌المللی منتشر شده است.

راستاد با اعلام اینکه از فروش این نقشه‌ها حدود یک میلیون و 200 هزار دلار درآمد کسب کرده‌ایم گفت: برای تولید و انتشار نقشه‌ها به صورت کاغذی از طریق یک ناشر خارجی مذاکراتی انجام شده است.

وی همچنین با رد شایعات مربوط به جابجایی در راس مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کارهای انتصاب 2 عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است و تا هفته آینده نهایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان بنادر منصوب خواهد شد، درخصوص شناور توقیف شده تایدواتر توسط کویتی‌های گفت: این ماجرا درگیر قضیه قضایی شده که از مرجع دریایی کشور کویت خارج شده است. هم سازمان بنادر و هم وزارت امور خارجه پیگیر حل این مشکل هستند.