کد خبر: ۴۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۸ 02 July 2019

تعهد ایران به کنوانسیون پاریس امسال محقق می‌شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تعهد بین المللی ایران به کاهش چهار درصدی گازهای گلخانه ای امسال محقق می‌شود و دیگر نیازی به صرفه جویی در تولید گاز آلاینده دی اکسید کربن نیست.
عیسی کلانتری سه شنبه در آئین بهره برداری طرح تأمین بخشی از حقابه تالاب شادگان از رودخانه کارون، در سرسرای اجتماعات گیت بوستان اهواز، بیان کرد: طبق کنوانسیون پاریس، کشور ایران متعهد شده بود تا پایان سال ۱۴۰۹ تولید دی اکسید کربن را چهار درصد را کاهش دهد.

وی افزود: تا پایان امسال با همت وزارت نفت و نیرو و تبدیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، می‌توانیم کاهش چهار درصدی در تولید گاز دی اکسیدکربن داشته باشیم، بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد و دیگر نیازی به صرفه جوییدر تولید دی اکسید کربن نداریم.

جنگ حقابه با وزارت نیرو

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به نقش تالاب‌ها در ادامه حیات کشور، بیان کرد: برای گرفتنحقابه تالاب‌ها و حفظ محیط زیست دعوای جدی با وزارت نیرو داریم و باید برای این حق، بجنگیم.

وی اضافه کرد: در حوضه رودخانه زاینده رود با وجود بارندگی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیمتر در کوهرنگ و لبریز شدن سد زاینده رود اما شاهد هستیم که از ۱۵۷ میلیون مترمکعبحقابه تالاب گاوخونی، تنها پنج میلیون مترمکعب تأمین شده است، این در حالیست که حقابه این تالاب از زمین‌های کشاورزی اهمیت بیشتری دارد.

کلانتری ادامه داد: در روزهای اخیر اصفهان گرد و غبار شدیدی تجربه کرده و وضعیت هوای آن از وضعیت هوای اهواز در سال ۹۵ بدتر بوده است.

وی به آلودگی رودخانه‌های شمال کشور نیز اشاره کرد و گفت: ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر انتهای تمام رودخانه‌های شمال کشور مرده است و حتی یک موجود زنده نیز به دلیل تخلیه آلودگی از بالادست در آن یافت نمی‌شود.

.کلانتری ادامه داد: در سدسازی‌ها رودخانه‌ها به حال خود رها شده‌اند و زنجیره محیط زیست از بین رفته است

.وی اضافه کرد: افزایش دما باعث مرگ مرجان‌های خلیج فارس شده و تلف شدن مرجان‌های دنیا نیز منجر به افزایش چهار درجه‌ای دمای زمین می‌شود

وی محیط زیست را یک مساله جهانی و فرامرزی دانست و افزود: محیط زیست در کشور پیشینه زیادی ندارد و سابقه آن حداکثر به ۲۰ سال می‌رسد، و پیش از آن تعریف محیط زیست به شکاربانی محدود می‌شد، اما از دهه ۱۹۷۰ در دنیا تعریف جدیدی پیدا کرده و شامل حفظ محیط برای مردم حاضر و نسل‌های بعد است.

وی با تاکید بر تحقق توسعه پایدار افزود: فشار برای بهبود محیط زیست به خاطر نسل‌های حاضر و آینده است زیرا ما حق نداریم به دلیل نیاز و رفاه بیشتر، حق آیندگان را از بین ببریم.

کلانتری، نابودی تدریجی جنگل‌های زاگرس را یادآور شد و افزود: بیماری‌هایی که اکنون این جنگل‌ها را مغلوب کرده، همان بیماری‌هایی است که درختان هزاران سال با آن زندگی کرده بودند، اما به دلیل برخورد نابخردانه و تخریب خاک و پوشش گیاهی، درختان ضعیف شده‌اند و به دلیل کم آبی، این بیماری منجر به نابودی جنگل‌ها شده که این نتیجه زیاده خواهی نسل ما برای تولید گوشت و غذای بیشتر است.

وی گفت: در گذشته تصور می‌کردیم که ورود آب رودخانه‌ها به دریا و تالاب‌ها باعث هدر رفتن آب می‌شود، این در حالیست که با ظهور ریزگردهای نمکی و توفان‌های گرد و غبار و توقف تکثیر ماهیان، مشخص شده که اهداف کوتاه مدت بشر بر اساس سیاست‌های غلط بنا شده است.

خوزستان تا نیم قرن آینده مشکل آب ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه مشکلات آب در خوزستان را انکار کرد و گفت: ۲ منطقه در کشور تا ۵۰ سال آینده با مشکل آب روبه رو نخواهند شد، که یکی از آنها خوزستان و دیگری حاشیه رودخانه ارس است.

وی افزود: از بابت آب در خوزستان نگرانی نخواهیم داشت به شرطی که عقل به خرج دهیم و مدیریت درستی داشته باشیم و با مساله آب به صورت کارشناسی برخورد کنیم.

کلانتری اضافه کرد: میزان دسترسی خوزستان به آب، حتی در بدترین شرایط خشکسالی، بیشتر از همه کشور و حتی استان‌های گیلان و مازندران است و بدترین وضعیت آب در خوزستان پارسال بوده است.

وی ادامه داد: در خوزستان حتی در شرایط اضطرار و برای تعجیل در خدمات رسانی، نباید هیچ طرحی بدون مطالعه اجرا شود، زیرا تبعات طرح‌های بدون مطالعه بسیار خسارت بار است.

کلانتری با اشاره به امکانات علمی خوزستان و کشور در همه بخش‌ها، گفت: استاندار، رسانه‌ها و مردم خوزستان نباید اجازه دهند که طرح‌های بدون مطالعه در خوزستان اجرایی شود.

وی ادامه داد: طرح‌های توسعه نیشکر تنها طرح بزرگ کشور بود که از ابتدا پیوست زیست محیطی داشت و از مدیران این طرح تشکر می‌کنم که تا حد زیادی خود را تابع این پیوست‌ها می‌دانستند.

کلانتری افزود: آلودگی ناشی از آبشویی مزارع نیشکر در ۲ سال نسخت بهره برداری بوده و زهکش های نیشکر هم اکنون از آب کارون سالم‌تر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حالی نگرانی از بابت مساله آب در خوزستان را بی مورد می‌داند که این استان هم از بابت کمیت و هم کیفیت آب، حتی در بخش شرب نیز با چالش متعدد روبه روست و تا پیش از سیلاب بهار امسال همه رودخانه‌های خوزستان با بیش از ۶۰ درصد خشکسالی روبه رو بودند.

هواپیمای اجاره برای بازدید بیرجند

کلانتری همچنین گفت: در گذشته سازمان محیط زیست را «محیط ایست» می‌نامیدند و من این را قبول دارم اما بر اساس برنامه ششم توسعه سازمان حفاظت محیط زیست موظف به کاهش زمان مطالعات ارزیابی پروژه‌ها تا ۲ ماه شده و اکنون به ۴۵ روز نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه محیط زیست کشور باید حفظ شود، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست اصلاً قدرتی ندارد؛ این سازمان در مجموع هفت هزار نفر کارمند دارد که سه هزار و ۲۰۰ نفر از آنها محیط بان هستند که در زیستگاه‌ها برای مراقبت از منابع ژنتیکی حضور دارند.

کلانتری با تاکید بر ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه بیان کرد: امروز در بیرجند حتی یک سانتیمتر زباله نمی‌بینید و به هر کسی که در بیرجند زباله پیدا کند، جایزه می‌دهم، پاکبان ها در بیرجند، تنها برگ‌های خیابان را جمع آوریمی‌کنند، در این شهر فرهنگ مردم آنقدر بالاست که زباله تولید نمی‌کنند و حتی مصرف نیز به اندازه نیاز است.

وی خطاب به استاندار خوزستان گفت: یک هواپیما اجاره کنید و همه مدیران را به دیدن بیرجند ببرید تا ببینید در آنجا شهر را چگونه مدیریت می‌کنند.

کلانتری افزود: اگر چه قوانین باید حاکم باشند، اما فرهنگ محیط زیستی نیز باید در میان مردم اصلاح شود و مردم در حفظ محیط زیست مشارکت کنند؛ معتقدم باید همزمان با اجرای عدالت، با قانون شکن‌ها نیز باید برخورد شود.

وی ادامه داد: احداث برخی صنایع با تصور صرفه جویی بود اما نتایج حاصل از ساخت آنها باعث شد مردم و بهداشت و محیط زیست متحمل هزینه‌های سنگینی شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر دوشنبه وارد اهواز شد و از کانون گرد و غبار شرق اهواز دیدن کرد.

به گزارش سازه نیوز ، بهره برداری از طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان، بازدید از طرح جمع آوری دی اکسید کربن در کارخانه الکل سازی رازی و شرکت در شورای بحران خوزستان از برنامه‌های امروز کلانتری در خوزستان است.

ایستگاه پمپاژ آب از رودخانه کارون در استان خوزستان به تالاب بین المللی شادگان روز سه شنبه با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره برداری رسید.‌


منبع: ایرنا