کد خبر: ۴۷۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۸ 08 July 2019

دورخیز ایران برای بهره‌گیری از بازار ۱۰۰۰ میلیارد دلاری لجستیک

مقام مسئول منطقه آزاد ماکو از برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از بازار ۱۰۰۰ میلیارد دلاری لجستیک خبر داد و گفت: برای بهره مندی از این ظرفیت عظیم برنامه ریزی کرده‌ایم که ساخت دهکده لجستیکی به‌عنوان یکی از برنامه در دست اجراست.
به گزارش سازه نیوز ،علیرضا نصیری در نخستین میز ملی لجستیک ایران اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو با 500 هزار هکتار جزو بزرگ‌ترین مناطق آزاد دنیا محسوب می‌شود که موقعیت استثنایی در قرار دارد که از شمال با ترکیه و از شرق با  نخجوان هم مرز است.

وی با بیان این‌که این موقعیت منطقه را به عنوان شاهراه ترانزیتی منطقه آسیای میانه و اروپا مطرح کرده است، تصریح کرد: از سوی دیگر  علاوه بر این منطقه ماکو همجوار با قفقاز و ارمنستان است که کریدور شمال- جنوب از این منطقه عبور می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تردد بین ایران، روسیه و اروپا از این محور انجام می‌شود، ادامه داد: بندر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزون در دریای سیاه امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از طریق جاده و دریا برای منطقه آزاد ماکو ایجاد کرده است.

قائم مقام مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با یادآوری این‌که حجم بالای تبادل کالا با اروپا باعث شد که مرز بازرگان به عنوان فعال‌ترین مرز کشور باشد، گفت: واقعیت آن است که لجستیک مزیت اصلی منطقه ماکو است. هماهنگی، همکاری و یکپارچگی سه رکن اصلی لجستیک و زنجیره است که امکان فراهم آوردن این رکن‌ها در مناطق آزاد بیش از سایر مناطق کشور است.

نصیری بیان کرد: هدف تبدیل منطقه ماکو به قطب صادرات مجدد، دستیابی به جایگاه مرکز صادرات و واردات غرب کشور و... با راهبردهای افزایش ارزش افزوده کالای صادراتی، تسهیل حضور فعال شرکت‌های تخصصی لجستیک،تسهیل حضور و سرمایه‌گذاری برندهای مطرح بین المللی،‌ توسعه زیرساخت‌های لجستیکی مانند جاده، ریل و... پیگیری می شود.

وی با اشاره به این‌که منطقه ماکو در مسیر تجاری 1000 میلیارد دلاری قرار گرفته است، اظهار کرد: برای بهره مندی از این ظرفیت عظیم برنامه ریزی کرده‌ایم و اگر درصد قلیلی از این هزار میلیارد جریان تجاری را عبور دهیم به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که در این راستا دهکده لجستیکی در دست احداث است.