کد خبر: ۴۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۱۷ تير ۱۳۹۸ 08 July 2019

۱۰ مرکز لجستیک مرزی در کشور ایجاد می‌شود

معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به سهم ۲۵ درصدی لجستیک در قیمت تمام شده کالا، گفت: در سند آمایش مراکز لجستیکی کشور ۱۰ مرکز لجستیکی مرزی ایجاد خواهد شد.
به گزارش سازه نیوز ، محمدرضا عبدالرحیمی در نخستین میز ملی لجستیک ایران اظهار کرد: بی تردید اهمیت صنعت لجستیک در نظام اقتصادی و اجتماعی امروز با نگاهی به سهم 12 درصدی آن در تولید ناخالص داخلی  (GDP) می‌توان دریافت.

وی با بیان این‌که 12 درصد جی دی پی به مدیریت لجستیک اختصاص دارد،‌افزود: سهم لجستیک از قیمت تمام شده کالا حدود 25 درصد است که این مسئله اهمیت بسیار برای رقابت پذیری کالاها دارد.

وی با بیان این‌که این دو موضوع باید دغدغه ملی باشد، ادامه داد:‌ طیف وسیعی فعالیت‌ها و خدمات حمل‌ونقل به عنوان استراتژیک‌ترین فعالیت‌ها، سیستم های توزیع و... مجموعه فرآیندهاست که سهم قابل توجه 10 هزار میلیارد دلاری در دنیا انگیزیه‌ای برای توسعه اقتصادی است.

معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با تاکید براین‌که لجستیک مولفه اصلی توسعه یافتگی کشورهاست، گفت: بهره گیری از مزیت‌های جغرافیایی در نقطار مختلف دنیا برای دستیابی به محصول به حدی در حال گسترش است که تولید یک محصول حاصل همکاری مشترک چند بنگاه یا چند کشور است.

عبدالرحیمی بیان کرد:‌ با نگاهی به فعالیت پراکنده لجستیک و مدیریت آن متوجه می شویم که طی سال‌های اخیر از مزیت‌های این صنعت غافل بوده و از آن استفاده نشده است. فقط دلمان را درآمدهای ناچیز ترانزیت کالا خوش کرده‌ایم که حداکثر 2 درصد از 12 درصد ذکر شده است.

وی تاکید کرد: اگر هر چه زودتر اقدامات عقب افتاده را پی ریزی نکنیم فاصله ما با کشورهای دگر مضاعف خواهد  شد.

وی گفت: بازتعریف نظام توسعه ملی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مُد‌های مختلف حمل‌ونقل و قرار گرفتن ایران در محل تلاقی کریدورهای بین المللی که مبادلات شرق و جنوب آسیا با کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اروپا به نظر می‌رسد ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی را پیش روی مدیریت زنجیره تامین کالا و هم مدیریت لجستیک قرار خواهد داد.

وی با اشاره به این‌که در سند آمایش مراکز لجستیکی کشور 10 مرکز لجستیکی مرزی دیده شده است، اظهار کرد:‌ بر اساس آمار جهانی 32 رتبه جایگاه لجستیکی ایران طی سال‌های 2014 تا 2018 ارتقا یافته است.

مقام مسئول دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با اعلام این‌که هم‌اکنون رتبه لجستیک ایران در دنیا 64 است، گفت: در مناطق آزاد امکان قرار گرفتن در زنجیره تولید جهانی قرار دارند به همین منظور برای تسهیل سرمایه‌گذاری ها در مناطق آزاد جهت راه‌اندازی مراکز لجستیک مرزی شرایط را تسهیل کرده‌ایم.