کد خبر: ۴۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۸ 09 July 2019

ابَرمالکان زیر منگنه سامانه جامع املاک کشور

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه تمام اطلاعات املاک مسکونی و تجاری باید در سامانه جامع املاک کشور درج شود، گفت: با تحقق این مسئله می توان به راحتی ابرمالکان و سلاطین بازار مسکن را شناسایی کرد.
به گزارش سازه نیوز، صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به فعالیت سلاطین مسکن در کلانشهرها، گفت: وجود ابرمالکان در شهرهایی مانند تهران نشأت گرفته از نبود نظارت و خلاء سیستم های یکپارچه اطلاعاتی است و افراد در این وضعیت اقدام به خرید گسترده مسکن و خالی نگه داشتن آن ها برای کسب سود بیشتر می کنند.

بر اساس قانون، دولت مکلف است که سامانه جامع املاک کشور را برای شناسایی مساکن در کشور راه اندازی کند، اما مـتأسفانه تاکنون هیچ اقدامی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این مصوبه قانونی صورت نگرفته است
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس قانون، دولت مکلف است که سامانه جامع املاک کشور را برای شناسایی مساکن در کشور راه اندازی کند، اما مـتأسفانه تاکنون هیچ اقدامی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این مصوبه قانونی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه تمام اطلاعات املاک مسکونی و تجاری باید در سامانه جامع املاک کشور درج شود، افزود: با تحقق این مسئله می توان به راحتی ابرمالکان و سلاطین بازار مسکن را شناسایی و در جهت ساماندهی این مسئله گام برداشت.

بدری گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده در شرایط کنونی بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد که با راه اندازی سامانه جامع املاک، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی محقق خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در چند سال اخیر سازمان امور مالیاتی به دلیل نبود اطلاعات جامع نتوانسته نسبت به خانه خالی از سکنه مالیات وضع کند، حال با راه اندازی سامانه جامع املاک، سازمان مربوطه ابزار کافی برای اعمال قانون را دارد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در شرایط کنونی عزم جدی برای اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی  را ندارد، از این رو اگر اقدامی در چند سال اخیر صورت می گرفت، ما امروز شاهد وجود ابرمالکان در کشور نبودیم./ منبع : خانه ملت