کد خبر: ۴۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ 13 July 2019

بخش خصوصی در نهضت خانه سازی در کنار دولت است

دبیر کانون انبوه سازان کشور گفت: اگر برنامه اقدام ملی مسکن با واقعیت های اقتصادی هماهنگ باشد بخش خصوصی با آن همکاری خواهد کرد ما در کنار مردم هستیم و قصد داریم در بازگشت تعادل به بخش مسکن به دولت کمک کنیم.
به گزارش سازه نیوز،  فرشید پورحاجت  افزود: قیمت رهن و اجاره پایه ای از قیمت تمام شده مسکن است و هر چقدر قیمت مسکن رشد داشته باشد نرخ اجاره بها نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه سونامی وحشتناکی را در حوزه مسکن گذراندیم، گفت: بازار اجاره متاثر از وضعیت کلان اقتصاد افزایش قیمت شدید داشته و از آنجایی که در فصل جابجایی هستیم و نظم عرضه و تقاضا بر هم خورده است مشاهده می شود که قیمت ها به صوت کاذب افزایش یافته است.

پورحاجت ادامه داد: بالای 30 درصدی مستاجران زیر فشار قرار دارند و بخش خصوصی در تغییر این شرایط می تواند تاثیر داشته باشد.

وی گفت: بارها از مسئولان درخواست داشتیم که به فکر صنعت ساختمان باشند. این صنعت دچار بحران شدید شده است و با سیاست ورزی باید برای برنامه ریزی مشخص در حوزه مسکن اقدام شود. اما عدم سیاست گذاری درست در این حوزه و جولان همزمان سوداگران مسکن نظم عرضه و تقاضا را برهم زد و بازار را از حالت تعادل خارج کرد. دبیر کانون انبوه سازان کشور: به طرح اقدام ملی مسکن که دولت اعلام کرده، نگاه مثبت داریم

دبیر انجمن صنفی انبوه سازان کشور با اشاره به جلسات مستمر انبوه سازان در سازمان ملی زمین و مسکن، ادامه داد: بخش خصوصی و دولت در خصوص ماهیت قراردادهای مربوط به طرح اقدام ملی جلسات هم اندیشی زیادی دارند.

وی گفت: منتظر هستیم دولت برنامه عملیاتی و اجرایی خود را مشخص کند زیرا با پرداخت تسهیلات مشکل مسکن حل نمی‌شود و وزارت راه باید برنامه مشخصی در خصوص کاهش هزینه های تولید مسکن داشته باشد.

به گفته پورحاجت استفاده از ظرفیت های دولتی مثل تامین زمین در طرح اقدام ملی می تواند مشوق مناسبی برای پای کار آمدن بخش خصوصی برای تداوم نهضت خانه سازی باشد.

وی اضافه کرد: البته هنوز سهم دولت و بخش خصوصی به صورت واقعی در قراردادها تعریف نشده است. بخش خصوصی ریسک پذیر است اما باید مشخص شود برنامه اقدام ملی دولت چه تکلیفی برای بخش دولتی و خصوصی مشخص می کند.

در طرح اقدام ملی زمین به عنوان آورده دولت و هزینه تمام شده ساخت به عنوان آورده سرمایه گذار است و واحدهای ساخته شده میان آنها تقسیم می‌شود.

پورحاجت ادامه داد: در صورتی که دولت زمین هایش را معرفی کند و پروانه و خدمات ساخت را ارائه دهد ما هم به صورت مشارکتی شروع به ساخت و ساز می کنیم.

وی تاکید کرد: اگر برنامه اقدام ملی مسکن با واقعیت های اقتصادی هماهنگ باشد بخش خصوصی با ان همکاری خواهد کرد ما در کنار مردم هستیم و قصد داریم در بازگشت تعادل به عرضه و تقاضا و آرامش در بازار مسکن سهم خود را اجرا کنیم.

دبیر کانون انبوه سازان کشور گفت: به طرح اقدام ملی مسکن که دولت اعلام کرده، نگاه مثبت داریم.


منبع: ایرنا