کد خبر: ۴۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۸ 14 July 2019

دیپلماسی ریلی

مدیرعامل راه آهن از تعامل راه آهن های ایران و اردن در حوزه خدمات فنی-مهندسی و توسعه زیرساخت ها و تولید ناوگان برای اردن خبر داد.
به گزارش سازه نیوز ، سعید رسولی درباره اجلاس منطقه خاورمیانه اتحادیه راه آهن‌های جهانی (UIC) که هفته گذشته در عقبه اردن برگزار شد، اظهار داشت: هفته قبل از این نشست در اردن، نشست سه جانبه ای میان رؤسای ایران، سوریه و عراق در تهران برگزار شد و بلافاصله نشستی با حضور دیگر کشورهای عضو منطقه خاورمیانه اتحادیه راه آهن‌های آسیا-اقیانوسیه در اردن برگزار شد که نشان دهنده اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور به شبکه راه آهن آسیا است.

وی ادامه داد: سیاست ما در دوره جدید مدیریت شرکت راه آهن، تنش زدایی با اعضای اتحادیه UIC، تعامل با کشورهای همسایه و ایجاد ظرفیت بیشتر برای ترانزیت ریلی است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره اجلاس هفته گذشته در عقبه اردن یادآور شد: اتحادیه راه آهن‌های جهانی (UIC) اتحادیه‌های منطقه‌ای هم دارد که دفتر راه آهن منطقه خاورمیانه آن، ایران است. به طور منظم هر ۶ ماه یک بار در کشورهای عضو، اجلاس‌های منطقه‌ای در کشورهای عضو برگزار می‌شود که آخرین اجلاس منطقه خاورمیانه هفته گذشته در شهر عقبه اردن برگزار شد که ایران هم در این نشست شرکت کرد.

وی گفت: در هر نشست، کشورهای عضو گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ریلی خود تشریح کرده و سپس پیشنهادهایشان درباره موضوع مهمی که باید در اجلاس خاورمیانه‌ای مطرح شود را ارائه می‌دهند؛ در این اجلاس، رئیس و نواب رئیس اتحادیه منطقه‌ای انتخاب شدند که مدیرعامل راه آهن ایران به عنوان نایب رئیس اول اتحادیه منطقه خاورمیانه انتخاب شد.

رسولی با اشاره به استقبال آقایان لوبینو و داوِن رؤسای سابق و فعلی اتحادیه راه آهن‌های جهانی (UIC) که در اجلاس خاورمیانه حضور داشتند، درباره گزارش راه آهن ایران، گفت: با توجه به اینکه UIC یک نهاد سیاستگذار در حوزه قوانین بین المللی ریلی است، نماینده ایران در این اجلاس برای اولین بار ایران پیشنهاد داد مسائل فنی و ایمنی راه آهن مورد توجه بیشتری در اجلاس‌های منطقه‌ای و جهانی قرار گیرد از این رو پیشنهاد کردم شورای حمل و نقل اتحادیه جهانی UIC ایجاد شود که بیشتر به امور اجرایی بپردازد و هماهنگی میان کشورهای عضو و منطقه در بخش حمل و نقل را پیگیری و تسهیل کند. به خصوص که کشورهای عضو بر اساس استانداردهای این اتحادیه جهانی عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: نمونه موفق چنین شورایی، شورای حمل و نقل ریلی کشورهای آسیای میانه و مشترک المنافع حوزه CIS است که چندی پیش اجلاس هفتادم آن در هلسینکی فنلاند برگزار شد و ایران از عضو ناظر به عضو وابسته ارتقا عضویت یافت که پس از طی شدن مراحل قانونی آن، در نشست بلاروس این ارتقای عضویت رسماً ابلاغ می‌شود. قرار است شبیه این شورا را در اتحادیه راه آهن‌های خاورمیانه داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سایه انداختن روابط سیاسی کشورهای خاورمیانه بر تعاملات تجاری و ترانزیت ریلی کشورهای منطقه غرب آسیا، بیان داشت: اینکه سیطره روابط سیاسی بر روابط تجاری کشورهای منطقه وجود دارد، مسأله ای ناگزیر است و امروزه زندگی مردم در جهان تحت تأثیر نگاه‌های خاص منفعتطلبانه برخی کشورهای استکباری است. اما من در اجلاس اخیر اردن اعلام کردم شبکه ریلی کشورها مانند عروق و رگ‌ها بدن انسان است و ما یک شبکه به هم پیوسته هستیم نمی‌شود راه آهن یک کشور به طور مستقل رفتار خاص داشته باشد و کل شبکه را دچار اختلال کند.

رسولی با بیان اینکه اتحادیه‌های بین المللی و منطقه‌ای راه آهن‌های کشورها همواره تلاش می‌کنند به دور از مسائل سیاسی، روابط حقوقی با یکدیگر را تعریف کنند، افزود: در خاورمیانه به شدت به دنبال توسعه روابط با کشورهای منطقه هستیم به گونه‌ای که با ترکیه و ترکمنستان پروتکل دوجانبه به طور مجزا با هر یک از این دو کشور امضا کرده‌ایم. اجلاس سه جانبه ای هم دو هفته قبل با سوریه و عراق به امضا رساندیم که کلیه شقوق حمل و نقلی اعم از دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی را در بر می‌گرفت.

وی با بیان اینکه در سفر هفته گذشته خود به عقبه، با رؤسای راه آهن‌های اردن، ترکیه و سوریه بار دیگر گفت وگو و مذاکره داشته است ادامه داد: در این نشست‌ها به آنها آمادگی ایران برای همکاری با این کشورها در بخش ریلی را اعلام کردم. ظرفیت‌های تولید ریل و واگن و توسعه زیرساخت‌های ریلی ایران بسیار بالاست و آمادگی داریم این توانایی را به کشورهای عضو اتحادیه به خصوص کشورهای همسایه و منطقه صادر کنیم.

معاون وزیر راه اعلام کرد: راه آهن ایران به عنوان نماینده صنعت ریلی در اتحادیه‌های بین المللی، حمایت خود از بخش خصوصی ایران در صنعت ریلی را به سایر کشورهای عضو این اتحادیه ابلاغ کرد و اعلام کردیم چه در حوزه زیرساخت و علائم و ارتباطات و چه در حوزه ناوگان حاضریم شرکت‌های ایرانی را به کشورهای منطقه اعزام کنیم و با حمایت شرکت راه آهن ایران، با راه آهن‌های منطقه و اردن قرارداد امضا کنند که با استقبال اردنی‌ها مواجه و قرار شد اردنی‌ها از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی در بخش صنایع ریلی بازدید کنند تا بازاری برای تولیدکننده‌های ایرانی ناوگان ریلی در خارج از مرزها ظرفیت جدیدی ایجاد کنیم.





منبع: مهر