کد خبر: ۴۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۸ 14 July 2019

نرخ اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است

یک کارشناس بازار مسکن گفت: نرخ اجاره‌بها تابعی از قیمت مسکن است، وقتی قیمت مسکن کنترل شود ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار خارج شود، قیمت مسکن ناخودآگاه افت خواهد کرد و قیمت اجاره‌بها کنترل خواهد شد.
به گزارش سازه نیوز، اجاره نشینی در شرایط فعلی با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن طی چند ماه اخیر مستاجران را به دردسر انداخته و شاهد رشد 50 درصد نرخ ودیعه و اجاره بهای واحد‌های مسکونی در شهر‌های بزرگ هستیم و این امر در حال رخ داده که مستاجران از داخل شهر به حاشیه‌های شهر سوق داده پیدا کردند و بعضا شاهد کانکس نشینی مستاجران دراین محدوه‌ها هستیم.

حال با این وجود دولت طرحی را ارائه کرده تا به مستاجران مبلغ ودیعه را تسهیلات ارائه کند که این پیشنهاد دقیقا مثل پاک کردن صورت مسئله به جای حل کردن آن است و انتظار می‌رود دولت بجای اینگونه سازو کار‌ها اقدامات لازم را برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن انجام دهد، زیرا ادامه روند اوج گیری قیمت‌ها به نفع دلالان بازار و به تبع ضرر مستاجران خواهد شد.

با توجه به اینکه کارشناسان و مسئولان انتقادات و نظرات متفاوتی نسبت به این طرح دولت ارائه کردند که هنوز هیچ خبری از ارائه این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل به مستاجران نیست و گویا قرار این طرح در حد یک ایده باقی بماند، چون زمان جابجایی مستاجران در فصل تابستان از نیمه هم گذشته و عدم اجرایی شدن آن در شرایط فعلی و پس از اتمام فصل نقل و انتقالات سودی به حال این افراد ندارد.

به علاوه ارائه این تسهیلات موجب نابسامانی و ارائه قرارداد‌های سوری برای دریافت وام خواهد شد و در نتیجه این کمک به مستاجران واقعی نخواهد رسید و از طرفی باز پرداخت این تسهیلات با توجه به اینکه نرخ ودیعه کاهش و اجاره بها به شدت افزایش یافته است تنها از درآمد ماهیانه افراد برای اقساط کمتر می‌کند و یک هزینه دیگر به هزینه مستاجران اضافه خواهد کرد.

در این رابطه احمد سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: دولت برای کنترل بازار اجاره‌بها در کوتاه‌مدت باید به دنبال حذف سوداگری مسکن برود و مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه را اجرایی کند.

وی در ادامه افزود: قیمت اجاره‌بها تابعی از قیمت مسکن است، وقتی قیمت مسکن کنترل شود 70 درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار خارج شود، قیمت مسکن ناخودآگاه افت خواهد کرد و قیمت اجاره‌بها کنترل خواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: دولت باید علاوه بر تولید مسکن به توزیع مسکن و اجرای ابزار‌های مالیاتی برای عرضه مسکن توجه ویژه داشته باشد و نباید تنها به تولید مسکن توجه شود و بحث عرضه فراموش شود.

براساس این گزارش پیش بینی می‌شود که برنامه کوتاه مدت دولت در تعیین سقف اجاره بها، پرداخت وام ودیعه قرض‌الحسنه برای ساماندهی اجاره بها به تابستان امسال نخواهد رسید و این مستاجران هستند که از بی برنامگی دولت رنج خواهند برد، به هر حال با از دست رفتن زمان برای ساماندهی بازار اجاره بها برخی موجران و واسطه‌ها سود خواهند برد./ منبع: میزان