کد خبر: ۴۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ 05 August 2019

بهره برداری از شناور مسافری و ترانستینرهای ساخت ایران در هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: یک فروند شناور ۱۵۸ نفره به ناوگان مسافری الحاق و ۱۵ دستگاه ترانستینر ساخت ایران در بندر شهید رجایی بهره برداری می شود.
به گزارش سازه نیوز ،اله مراد عفیفی پور ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران ضمن اعلام جزییات این خبر اظهار داشت: شناور «الماس قشم یک» به سفارش  یک شرکت تعاونی مسافری  و از محل تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی، تأمین مالی شده است.

وی بدنه تمام آلومینیوم به لحاظ ایمنی و استحکام سازه ای، ظرفیت بالای مسافری و طراحی منحصربفرد را از جمله ویژگی های این شناور دانست و افزود: الماس قشم یک که در فهرست شناورهای کلاس کاتاماران(شناور تندرو دو بدنه) قرار دارد، ۱۵۸ نفر ظرفیت حمل مسافر دارد و در مدت زمان ۱۶ ماه ساخته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: این شناور از امکان دریانوردی با سرعت ۲۲ گره دریایی (حدود۴۰ کیلومتر بر ساعت) در مسیرهای مسافری برخوردار است که زمان تردد بین سرزمین اصلی با جزایر را از یک ساعت به حدود ۴۵ دقیقه کاهش می دهد.

عفیفی پور تصریح کرد: با الحاق این شناور جدید ساخت داخل به ناوگان دریایی مرکز استان هرمزگان، تعداد شناورهای مسافری مسیرهای دریایی بین جزیره قشم به بندرعباس و جزایر هرمز و لارک به ۳۹ فروند با ظرفیت ۴۱۰۰ نفر صندلی افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای افزایش توان و پتانسیل بندر شهید رجایی به عنوان پیشرفته ترین و بزرگترین بندر کانتینری ایران در زمینه عملیات بندری، عملیات ساخت ۱۵دستگاه ترانستینر(جرثقیل ساحلی ویژه صفافی کانیتنر) با بهره گیری از دانش و توان فنی شرکت های ایرانی به پایان رسیده و آماده بهره برداری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مجموع هزینه صرف شده برای طراحی، ساخت و نصب این تجهیزات استراتژیک را ۲۱ میلیون یورو (با قیمت روز ۲۸۰ میلیارد تومان) از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد و گفت: با حضور وزیر راه و شهرسازی، این تجهیزات به صورت رسمی تحویل دو شرکت ترمینال اپراتور بندر شهید رجایی می شود.

عفیفی پور گفت: با افزوده شدن این تجهیزات، تعداد ترانستینرهای ملکی سازمان بنادر و دریانوردی در بزرگترین بندر تجاری کشور به تعداد ۶۰ دستگاه می رسد و ۲۸ دستگاه نیز متعلق به بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: این دو طرح در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، ایجاد خودباوری ملی، رونق تولید و همچنین تقویت ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری مهم ترین استان ساحلی کشور عملیاتی و بهره برداری شده است.


منبع: مهر