کد خبر: ۴۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ 06 August 2019

بررسی ادعای کاهش قیمت مسکن

در روزهای اخیر برخی مراجع تعیین‌کننده در بازار مسکن از جمله رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادعاهایی مبنی بر کاهش قیمت مسکن را مطرح کرده‌اند که از سوی برخی کارشناسان این ادعا تایید شده و برخی دیگر آن را رد کرده‌اند.
به گزارش سازه نیوز،  با بررسی‌های میدانی نمی‌توان این تناقض‌ها و تاییدها را امکان‌سنجی کرد؛ چرا که برخی مشاوران املاک در مناطق میانی و بالاتر تهران مدعی کاهش قیمت مسکن بین 10 تا 15درصد هستند و برخی دیگر مدعی هستند مالکان حاضر به عقب‌نشینی از قیمت اعلام شده نیستند.

 شاهد مدعای مصطفی‌قلی خسروی، گزارش‌هایی است که از مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران دریافت کرده است؛ حال آنکه کارشناسان اقتصاد مسکن معتقد هستند قیمت مسکن از جمله کالاهایی است که «چسبندگی قیمت» در آن تأثیر بالایی دارد و وقتی مالکی می‌بیند یکی از مالکان مسکن در محله مورد نظر خود، ملکی را با قیمتی جدید به فروش می‌رساند، دیگر حاضر به کم‌کردن قیمت ملک خود نیست و نهایتا یا به بازار رهن و اجاره می‌پیوندد یا از فروش ملک صرفنظر می‌کند.

از همین روست که می‌توان کاهش 64.6درصدی تعداد معاملات مسکن در تیرماه را توجیه کرد؛ چرا که نه مالکان حاضر به فروش املاک خود با قیمتی پایین‌تر از قیمت فروش مسکن در ماه‌های گذشته هستند و نه خریداران حاضر می‌شوند با قیمت ماه‌های گذشته به این بازار ورود کنند. در نتیجه شاهد افت شدید معاملات در بازار مسکن هستیم.

در کنار کاهش حدود 65درصدی نقطه به نقطه تعداد معاملات مسکن در تیرماه، بر اساس اعلام بانک مرکزی و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی، معاملات مسکن در تیرماه نسبت به خرداد کاهش 20درصدی داشته است همچنین رشد ماهانه قیمت مسکن متوقف شده است.

رشد چهار‌دهم درصدی قیمت مسکن در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل از آن نشان‌دهنده توقف رشد ماهانه قیمت مسکن است که این دو موضوع در کنار هم (توقف رشد قیمت و کاهش تعداد معاملات)، این معنی را القا می‌کند که استقبال نکردن خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی مسکن به دلیل کاهش شدید قدرت خرید خانوارها، منجر به کاهش اندک قیمت‌ها شده است.

از سوی دیگر در گزارش وزارت راه‌و‌شهرسازی از وضعیت بازار مسکن در تیرماه آمده تنها در مناطق 2، 3، 4، 5، 6، 8 ،9، 10، 13 و 22 شاهد کاهش اندک میانگین قیمت مسکن نسبت به خرداد‌ماه هستیم و در دیگر مناطق میانگین قیمت مسکن افزایش داشته است. اگر چه در همه مناطق 22گانه شهر تهران، تعداد معاملات مسکن کمتر از خرداد بوده است اما به هر حال شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم. پس نمی‌توان به ارقام مورد ادعای رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص کاهش قیمت مسکن که تا 18درصد هم تخمین زده می‌شود، اتکا کرد./منبع:هفت صبح