کد خبر: ۴۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ 07 August 2019

طرح بازآفرینی شهری متناسب با عمق مشکلات بافت های فرسوده نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: روند اجرای طرح بازآفرینی شهری در شرایط کنونی به هیچ وجه با عمق و میزان مشکلات بافت های فرسوده متناسب نیست، از این رو نیاز است که برای تحقق این مسئله از ابزارهای مختلف قانونی و مالی از جمله ارائه تسهیلات استفاده شود.
به گزارش سازه نیوز، سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس روند اجرای طرح بازآفرینی شهری در سطح کشور را ناکافی و نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: با وجود آن که در ماه های اخیر اقداماتی برای نوسازی بافت فرسوده و اجرای طرح بازآفرینی شهری صورت گرفته، اما به نظر من اقدامات در حد مطلوب نبوده است.

در شرایط کنونی بر اساس آمارهای حدود 72 هزار هکتار بافت فرسوده و بافت غیرایمن در کشور وجود دارد که تداوم این شرایط، جان ساکنان این مناطق را با خطر روبه رو خواهد کرد
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی بر اساس آمارهای حدود 72 هزار هکتار بافت فرسوده و بافت غیرایمن در کشور وجود دارد که تداوم این شرایط، جان ساکنان این مناطق را با خطر روبه رو خواهد کرد.

وی گفت: طبق گزارش مسئولان مربوطه، جمعیت ساکن در مناطق دارای بافت فرسوده بیش از 30 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد که این مسئله نشان دهنده اهمیت توجه به موضوع بازآفرینی شهری است.

افضلی ادامه داد: ساماندهی بافت فرسوده امروز بسیار ضروری است، زیرا با این اقدام، ضمن زیباسازی شهرها، مساکن در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله مقاوم می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: یکی از ابعاد مثبت طرح بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده، افزایش تولید مسکن در کشور است، زیرا زمانی که یک ملک فرسوده تخریب می شود، به جای آن آپارتمان های چند طبقه ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: البته یکی از نکات مهم در بحث اجرای طرح بازآفرینی شهری این است که طرح باید در قالب محله ای و منطقه ای صورت گیرد، یعنی آنکه سازنده باید ضمن نوسازی بافت فرسوده و ساخت مساکن جدید، محله را نیز با توجه به افزایش واحدهای مسکونی و افزایش جمعیت، اصلاح کنند.


عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: البته روند اجرای طرح بازآفرینی شهری در شرایط کنونی به هیچ وجه با عمق و میزان مشکلات بافت های فرسوده متناسب نیست، از این رو نیاز است که برای تحقق این مسئله از ابزارهای مختلف قانونی و مالی از جمله ارائه تسهیلات استفاده شود./ منبع :خانه ملت