کد خبر: ۴۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ 07 August 2019

وجود «۶۰مصوبه محرمانه» در دوره‌های گذشته شورای شهر تهران

رئیس کمیته تنقیح شورای شهر تهران از وجود «۶۰مصوبه محرمانه» در دوره‌های گذشته شورای شهر خبر داد.
 به گزارش سازه نیوز، حجت نظری (رئیس کمیته تنقیح شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سامانه طرح‌ها و لوایح و پیشنهاداتی که در آن به ثبت رسیده است، گفت: با وجود آنکه حدود دو هفته  از راه‌اندازی این سامانه می‌گذرد و همه شهروندان می‌توانند از این سامانه استفاده و نظرات و پیشنهاد خود را مطرح کنند،‌ اما هنوز هیچ نظری ثبت نشده و استقبال از آن، آن گونه که انتظار داشتیم،‌ خوب نبود.

وی با بیان اینکه علت اصلی عدم معرفی درست سامانه به شهروندان تهرانی است، تصریح کرد: شهروندان تهرانی از وجود سامانه طرح‌ها و لوایح شورای اسلامی شهر تهران به خوبی مطلع نشدند.

رئیس کمیته تنقیح شورای شهر تهران افزود: این سامانه دو اتفاق متفاوت و بسیار مهم را رقم زد که در تاریخ قانونگذاری ایران بی‌سابقه استد.با این سامانه‌ می‌توانیم مردم را در وضع مقررات و قانون‌گذاری مشارکت دهیم که اتفاق بسیار مهم و اساسی است و شهروندان باید در این مسیر همراه مدیریت شهری بشوند.

نظری در ادامه تصریح کرد: این اتفاقی کمی نیست و اگر شاهد همراهی شهروندان نباشیم، احتمالا بعد از مدتی مدیریت شهری هم انگیزه خود را از دست خواهد داد.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این سامانه نقش مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در شورای شهر را پررنگ‌تر می‌کند، اظهار داشت: این سامانه تمامی طرح‌ها و لوایح  را که قرار است شورا بررسی کند، ‌از ابتدای فرایند تا روزی که در صحن شورا مطرح می‌شود،‌ مرحله به مرحله در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و آنها می‌توانند در مورد آن نظر بدهند.

وی افزود: در نتیجه می‌توانیم در تک تک فرایندهای تصمیم‌گیری،‌ نظرات شهروندان را اخذ و اگر جایی ممکن است تصمیم نادرستی بگیریم شهروندان می‌توانند تذکر دهند و قصور خود را اصلاح کنیم.

نظری در ادامه اظهار داشت: دومین نکته مهم این است که اگر شهروندان فکر می‌کنند به هر دلیل شورا از موضوعی غافل بوده و در آن حوزه مقرراتی وضع نکرده، می‌توانند به صورت بداهه طرح پیشنهاد دهند و ما در کمیته تنقیح مصوبات ابتدا به صورت شکلی و در تطبیق با قوانین و مقررات موضوع را بررسی و سپس به کمیسیون تخصصی ارجاع تا به صورت ماهوی به موضوع ورود کنند و در صورتی که به این نتیجه برسند قابلیت ارائه در صحن شورا را دارد در قالب یک طرح و با ذکر نام شهروند پیشنهاد دهنده در صحن شورا مطرح خواهد شد و اگر موضوع قابلیت طرح در صحن شورا را نداشته باشد،‌ با ذکر دلیل مورد را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی مصوبات بارگذاری شده در این سامانه، قابلیت انتشار عمومی ندارند، اظهار داشت: 5069 مصوبه در این سامانه منتشر شده است. درباره این مصوبات هیچ بحثی برای انتشار وجود ندارد، ‌اما مصوباتی داریم که به دوره‌های چهارم و ماقبل آن باز می‌گردد و برروی نامه ابلاغ مهر و یا روی متن مصوبه مهر محرمانه خورده است.

رئیس کمیته تنقیح شورای شهر خاطر نشان کرد: فارغ از اینکه داشتن مهر محرمانه بر روی مصوبات شورای شهر خود به لحاظ قانون‌گذاری دچار شبه و ایراد است و مگر می‌شود مصوبه‌ای توسط مرجع قانون‌گذاری محرمانه تلقی شود؟ چنین چیزی وجاهت قانونی ندارد،‌ اما با اسنادی مواجه هستیم که روی آن مهر محرمانه خورده است و نمی‌دانیم آیا می‌توانیم آن را منتشر کنیم یا خیر.

وی افزود: این موضوع به کمیسیون حقوقی و نظارت ارجاع داده شده تا کمیسیون درباره آن تعیین‌تکلیف و سپس برای انتشار آنها تصمیم‌گیری شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: مواردی هم نمونه‌های غیرقابل انتشار وجود دارد که شامل مصوبات مربوط به انجمن شهر در پیش از انقلاب است. برخی از این مصوبات منسوخ شده‌اند و لازم‌الاجرا نیستند،‌ اما برخی همچنان لازم الاجرا هستند. تمام مصوبات روی سامانه بارگذاری شده است، اما انتشار عمومی ندارد و در انتظار تایید کمیسیون حقوقی و نظارت است.

نظری درباره تعداد مصوبات محرمانه‌ای که امکان انتشار عمومی آنها فراهم نیست، گفت: در حدود 60 مصوبه محرمانه موجود است. قابل ذکر است که هیچ مصوبه‌ای در دوره پنجم با عنوان محرمانه یا طرح در جلسات غیرعلنی نداریم، زیرا اساسا در این دوره هیچ جلسه غیرعلنی مطرح نکردیم.


منبع: ایلنا