کد خبر: ۴۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ 07 August 2019

دلایل انتخاب امن‌ترین شهرهای جهان

جهان در حال "هرچه بیشتر شهری شدن" است و در حال حاضر ۵۵ درصد از جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کنند و سازمان ملل متحد برای افزایش این میزان به ۶۸ درصد تا سال ۲۰۵۰ میلادی برنامه‌ریزی کرده است.
به گزارش سازه نیوز،  با توجه به این که جمعیت جهان هم‌چنان در مناطق شهری متمرکز بوده و پرتراکم‌ترین شهرهای جهان به رشد خود ادامه می‌دهند، بسیاری از شهرها با افزایش معضلات امنیتی مواجه هستند.

برای تعیین علت انتخاب امن‌ترین شهرهای جهان، سایت "24/7Wall St" اطلاعاتی را از فهرست شهرهای امن سال 2017 میلادی که آخرین گزارش از واحد اطلاعات مجله اکونومیست با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف در 60 شهر دنیا محسوب می‌شود، مورد بررسی قرار داده که نتایج این بررسی در ذیل آمده است:

1) توکیو، ژاپن

 

برای دومین سال متوالی، توکیو در صدر فهرست امن‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. به گفته مجله اکونومیست، تهدید پایین جرم و جنایت در توکیو ممکن است پیامد تأکید فرهنگ ژاپن بر صداقت و همدلی باشد. اوایل سال جاری میلادی (2019) اداره پلیس این شهر اعلام کرد شهروندان توکیو در سال 2018 میلادی با برگرداندن مبلغ 3.7 میلیارد ین (33.7 میلیون دلار) که معادل نزدیک به نیمی از کل نقدینگی است که در این سال گزارش مفقودی آن به دست آمده بود، رکوردی جدید به ثبت رساندند.

2) سنگاپور، سنگاپور

سنگاپور از لحاظ امنیت شخصی و زیرساخت‌ها امن‌ترین شهر جهان و به طور کلی دومین شهر امن جهان عنوان شده است. به گفته دولت سنگاپور، شبکه PolCam، شبکه‌ای متشکل از حدود 65 هزار دوربین پلیس در سراسر شهر به حل بیش از 2300 پرونده و رفع میزان قابل ملاحظه‌ای از جرایم از سال 2012 میلادی کمک کرده است.

3) اوساکا، ژاپن

 

در حالی که رابطه بین درآمد، سلامت و جرایم خشونت‌آمیز پیچیده است، شهرهای ثروتمندتر به طور معمول از سلامت بیشتری برخوردار بوده و میزان جرایم کمتری دارند. اوساکا که از آن به عنوان دهمین شهر ثروتمند جهان یاد می‌شود، به عنوان بهترین شهر در جهان برای امنیت سلامت و سومین شهر برای امنیت شخصی انتخاب شده است.

4) تورنتو، کانادا

تورنتو به دلیل امنیت بالای دیجیتال و تلاش‌های خود در راستای ایمنی بالای شخصی در رتبه بالایی از شهرهای امن جهان قرار گرفته است. با پیش‌بینی نیاز روزافزون به امنیت سایبری‌، سرویس پلیس تورنتو  طی عملیاتی کارگروهی به پلیس جرایم سایبری اختصاص داده است که این امر منجر به توسعه بخش رسیدگی به جرایم سایبری شده است. بیش از نیمی از کل شرکت‌های امنیت سایبری در کانادا مستقر در منطقه تورنتوی بزرگ است.

5) ملبورن، استرالیا

 

ملبورن نیز مانند دیگر شهرهای منطقه آسیا و اقیانوسیه رتبه بالایی در عرصه امنیت سلامت به خود اختصاص داده است. میانگین امید به زندگی در کلان‌شهر ملبورن 84 سال است که از دیگر شهرها در استرالیا بیشتر بوده و هم‌چنین بیش از 11 سال از میانگین امید به زندگی در سراسر جهان طولانی‌تر است.

6) آمستردام، هلند

آمستردام در کنار این که یکی از سالم‌ترین و تمیزترین شهرهای جهان است، بالاترین میزان امنیت دیجیتال جهان را نیز به خود اختصاص داده است. در ژانویه سال 2019 میلادی بندر آمستردام یک برنامه امنیت سایبری را اجرا کرد که شبکه‌ای برای کمک به تشخیص و کاهش اثرات حملات سایبری در سرتاسر ناحیه کانال دریای شمال محسوب می‌شود.

7) سیدنی، استرالیا

 

اصلی‌ترین عامل برای امنیت سیدنی، بزرگ‌ترین شهر استرالیا امنیت بالای سلامت آن است. امید به زندگی در سیدنی 83.8 سال است که بیش از 11 سال بیشتر از میانگین امید به زندگی در جهان است.

8) استکهلم، سوئد

استکهلم یکی از امن‌ترین شهرهای جهان برای پیاده‌روی محسوب می‌شود و از نظر امنیت زیرساختی، شخصی و سلامتی در رتبه بالایی قرار دارد. در سال 2017 میلادی به ازای هر 10 هزار نفر ساکن در این شهر تنها چهار مورد تلفات ناشی از وسایل نقلیه موتوردار به ثبت رسیده است که تقریبا کمترین میزان به ثبت رسیده در میان تمامی پایتخت‌های اروپایی محسوب می‌شود.

9) هنگ کنگ، چین

 

در حالی که رابطه میان درآمد و میزان جرایم بسیار پیچیده است اما شهرهای ثروتمندتر اغلب میزان جرایم کمتری دارند. هنگ کنگ، ثروتمندترین شهر جهان برای 12 سال متوالی از کاهش میزان جرایم خود خبر داده است. این شهر اخیرا رتبه هفتم جهان را از نظر امنیت شخصی به دست آورده بود.

10) زوریخ، سوئیس

یکی از امن‌ترین شهرها برای پیاده‌روی زوریخ است به طوری که 44 درصد از سفرهای درون شهری در زوریخ به صورت پیاده‌روی یا با دوچرخه صورت می‌گیرد. این شهر از لحاظ سلامتی در جایگاه امن‌ترین شهر جهان قرار گرفته است. در سال 2016 میلادی به ازای هر 10 هزار نفر ساکن در این شهر تنها هفت مورد تلفات ناشی از وسایل نقلیه موتوردار به ثبت رسیده است که یکی از کمترین آمارهای به ثبت رسیده در شهرهای بزرگ اروپا به شمار می‌رود.

هم‌چنین رتبه‌های بعدی شهرهای امن جهان به ترتیب به شهرهای فرانکفورت آلمان، مادرید اسپانیا، بارسلونای اسپانیا، سئول کره جنوبی، سان فرانسیسکوی ایالات متحده آمریکا، ولینگتون نیوزیلند، بروکسل بلژیک، لس آنجلس ایالات متحده آمریکا، شیکاگوی ایالات متحده آمریکا، لندن انگلیس، نیویورک ایالات متحده آمریکا، تایپه تایوان، واشینگتن دی.سی ایالات متحده آمریکا، پاریس فرانسه و میلان ایتالیا تعلق گرفته است.


منبع: ایسنا