کد خبر: ۴۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ 07 August 2019

مالک ایران‌ایرتور: ارزان‌فروشی ایران‌ایرتور واقعیت ندارد

مالک ایران‌ایرتور در واکنش به اظهارات نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی مبنی بر واگذاری این شرکت ۱۰۰۰میلیارد تومانی به‌قیمت ۳۴ میلیارد تومان گفت: اظهارات این نماینده کذب بوده و اتهام است، ما ایرتور را از ته چاه بالا کشیدیم.
 به گزارش سازه نیوز، مجید شکاری با بیان این‌که "متولد سال 61 در تبریز هستم"، اظهار کرد: از دهه 80 در سطوح مختلف حمل‌ونقل هوایی فعالیت کرده‌ام، سال 86 تصمیم گرفتم که دفتر خدمات هوایی تأسیس کنم و با توجه به نیاز بازار از همان ابتدا عملکرد خوبی داشتم و در مدت کوتاهی به یکی از برترین شرکت‌ها در منطقه شمال‌غرب کشور تبدیل شدیم.

وی با اشاره به روزمه کاری خود طی سال‌های اخیر و مثبت ارزیابی کردن آن،‌ تصریح کرد: سال 94 با سازمان هواپیمایی کشوری برای داشتن یک ایرلاین جلساتی برگزار شد و احساس می‌کردم با توجه به همکاری با ایرلاین خارجی، می‌توانم ایرلاین داخلی را تأسیس کنم.

وی یادآور شد: این در حالی بود که آگهی مزایده اینترنتی فروش ایران ایرتور را در سایت سازمان خصوصی‌سازی دیدم و بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفت. متوجه شدیم ایران ایرتور که با قیمت 34 میلیارد تومان مزایده گذاشته شده بود و جمع دارایی‌های این ایرلاین 154 میلیارد تومان، در مقابل آن 540 میلیارد تومان بدهی داشت، این بدان معنا بود که ارزش این شرکت منفی 385 میلیارد تومان طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده است.

وی بیان کرد‌: با وجود تمام مشکلات مالی، پس از چند روز به این نتیجه رسیدم که این ایرلاین فرصت‌هایی را دارد که نمی‌توانند از آن استفاده کنند. به دلیل سوء مدیریت در قبل از سال 94 ایران ایرتور از مرز ورشکستگی عبور کرده بود. بعد از چند روز مطالعه فهمیدم که ایران ایرتور از چه جاهایی گل خورده و مطمئن بودم با مدیریت درست که از یک ایرلاین خارجی یاد گرفته بودم و فرصت‌های پیش رو در عرضه و تقاضا در بازار احساس کردم می‌توانم شرکت زمین خورده را بلند کنم.

مالک ایران ایرتور با اشاره به این‌که به عنوان تنها شرکت کننده در مزایده حضور یافتتم، گفت: در روز مزایده دیدم در سازمان خصوصی‌سازی اتاقی بزرگ است و 10 تا 15 نفر نشسته‌اند و این طرف من بودم. ساعت 14 اعلام شد پاکت که بسته بندی عجیب و غریب داشت باز شد و یک شرکت کننده بیشتر نبود آن هم من که بنده را برنده اعلام کردند.

شکاری با بیان این‌که اظهارات نماینده مجلس کذب است، اظهار کرد: بعد از برنده شدن من در مزایده همه حضار تعجب کردند؛‌دلیل را پرسیدم گفتند 4 بار این شرکت به مزایده گذاشته شده و هیچ وقت متقاضی نداشت. شما 34 میلیارد تومان دادید 385 میلیارد تومان بدهی دریافت کردید.

وی ادامه داد: «با توجه به باورم به اصل 44 قانون اساسی و دولتمردان شرکت را خریداری کردم. تعجب می‌کنم چگونه یک نماینده مجلس که روحانی است این همه اتهامات را متوجه ما کرده است. گناه ما این است که از دولت خرید کرده‌ایم،‌ نفروشید. گناه ما این است که مثل نیشکر هفت تپه نشدیم. گناه ما این است که شرکت را با تعداد 700 نفر پرسنل تحویل گرفته و آنرا به 1200 نفر افزایش دادیم.»

*ایران ایرتور: کترینگ به ما ساندویج نداد

وی با یادآوری این‌که کارمندان شرکت از این ناراحت بودند که در مدیریت قبلی به آنها فرصتی داده نشده بود، اظهار کرد: در بدترین شرایط شرکت کارکنان،‌آنرا ترک نکردند. من بودم یک فروند هواپیمای فروند با 700 پرسنل خوب که دوست نداشتم آنها اخراج کنم. از طرف دیگر حقوق پرسنل مانند کنتور شماره می‌انداخت، در این شرایط طلبکاران هم آمدند. شرکت فرودگاه‌ها، فرودگاه‌های خود را به روی ما بست، شرکت کترینگ به ما ساندویچ نداد، هندلینگ به ما پله برای پیاده و سوار ندادند، سازمان امور مالیاتی حساب‌های ما را بست ... همه به ما حمله کردند.

وی با اشاره به این‌که طلب معوقه را پرداخت کردیم،‌ گفت: مردم از ایران ایرتور  سه خاطره دارند؛ هواپیمای توپولف، سقوط‌های پیاپی و پروازهای تاخیردار. امروز شرکت ما 2200 نمایندگی فروش در سراسر ایران دارد. ما از نقطه صفر کار خود را شروع نکردیم ما از ته چاه کار خود مان را آغاز کردیم.

وی تاکید کرد: آقای نماینده محترم هر اتهامی را که می‌خواهد به ایران ایرتور می‌زند اما مردم خودشان قاضی هستند. در 4 سال اخیر بیش از 10 میلیون نفر مسافر جابجا کرده‌ایم که اینها می‌بینند که ایران ایر تور چه بود و به کجا می‌رود.

وی با یادآوری این‌که موتور و ارابه فرود 5 هواپیما MD تعویض شد، ادامه داد: امروز هواپیماهای ایران ایرتور با استانداردهای اروپایی پرواز می‌کند.

مالک هواپیمایی ایرتور در ادامه با اشاره چند باره به اظهارات نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، گفت: آقای نماینده در هر مصاحبه چیزهای متفاوت می‌گوید؛ او گفته 500 میلیارد می‌ارزید، هفته بعد گفته ایران ایرتور 700 میلیارد تومان ارزش دارد، چند روز بعد گفته ایرلاین ما 1000 میلیارد تومان می‌ارد و اخیرا هم گفته که ایران ایرتور 6000 میلیارد تومان می‌ارزد، به نظرم باید در انتخابات دقت کنیم.

*تعلیق قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس

شکاری با بیان این‌که اولین ایرلانی بوده‌ایم که پروازهای چارتری را ریشه کن کرده ایم و هیچ شرکت دیگری این کار را نکرده است، اظهار کرد: کیفیت پروازها را ارتقا دادیم و همزمان تاخیرات را کاهش دادیم. مردم با توجه به اقدمات انجا شده به ایران ایرتور اظمینان پیدا کردند و پول به شرکت آمد. همزمان به واسطه برجام توانستیم با ایرباس، بوئینگ و سوخود قرارداد خرید هواپیمای نو امضا کنیم که هیچکدام از آنها پس از خروج آمریکا  از برجام تعلیق شده است. از این رو به سراغ هواپیماهای دست دوم از نوع خوب (ایرباس 320 و 300-600) رفتیم که تاکنون سه فروند هواپیمای ملکی به صورت قسطی وارد کشور شده است.

وی اعلام کرد: تا پایان 5 فروند ایرباس دیگر به ناوگان ایران ایرتور اضافه خواهد شد.

شکاری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر وضعیت بدهی ایران ایرتور، گفت: بخش بزرگی از این بدهی‌های که سر رسیدهای آن گذشته بود، پرداخت شده و به ترتیب سایر بدهی را پرداخت خواهیم کرد. الان نمی‌توانم به طور دقیق رقم بدهی مانده را اعلام کنم.

وی ادامه داد: بدهی‌ها به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت شده و ما یک ایرلاین هستیم که همیشه بدهکار خواهیم بود. در مجموع بدهی انباشت داشتیم که بر اساس سر رسید پرداخت خواهد شد.

*8 هواپیمای ایران ایرتور فعال است

سیدرضا موسوی مدیرعامل ایران ایرتور نیز در این نشست گفت: از سال 94 تا امروز در ایران ایرتور حدود 36 درصد رشد اشتغالزایی صورت گرفته است. در مدت یاد شده با رشد 60 درصدی تعداد خلبانان به 96 افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون 8 فروند هواپیما شامل 5 فروند MD و سه فروند ایرباس عملیاتی داریم، ادامه داد: تعداد صندلی قابل عرضه و بالقوه در سال 94 بالغ 775 صندلی بوده که به 1550 صندلی در حال حاضر افزایش یافته است. در سال 94 از 550 صندلی استفاده می‌شد که امروز صندلی بالعفعل ما 1550 صندلی است.

به گزارش تسنیم، هفته گذشته نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به  واگذاری ایران ایرتور 1000 میلیارد تومانی به قیمت 34 میلیارد تومان از شکایت خود از سازمان خصوصی‌سازی به قوه‌قضائیه درباره واگذاری یک ایرلاین خبر داده بود.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر با بیان اینکه بنده از سازمان خصوصی‌سازی به قوه قضائیه شکایت کرده‌ام، افزود: مسیر دادرسی این واگذاری که کوتاهی‌های از سوی سازمان خصوصی‌سازی در آن صورت گرفته در حال طی شدن است.درباره تخلفات صورت گرفته در واگذاری ایر تور پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شده و در حال بررسی شدن است. این واگذاری در حالی انجام شده که تعدادی هواپیما و ساختمان ایر تور نیز جزء آن بوده است.