کد خبر: ۴۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ 10 August 2019

خروج نسبی سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان از بازار مسکن

چند هفته بعد از گزارش بانک مرکزی از کاهش تعداد معاملات مسکن به کمتر از ۴ هزار و ۸۰۰ فقره در تیرماه، بازار مسکن شاهد خروج تقاضای سفته بازی و متقاضیان سرمایه‌ای است.
 به گزارش سازه نیوز، انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن، جذابیت این بازار برای سوداگران و سفته بازان را کاهش داده است؛ گروهی که در یکسال گذشته در افزایش چشمگیر قیمت مسکن به خصوص در مناطق یک و 22شهر تهران تاثیر زیادی گذاشته بودند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ما از وضعیت معاملات مسکن در چند بنگاه املاک در مناطق مختلف شهر تهران، نرخ هر متربع خانه اکنون وارد کاهش قیمت 2تا 4 میلیون تومانی شده است و سرمایه گذاران این حوزه را به تب وتاب فروش زیر قیمت برای انتقال سرمایه خود به سایر بازارهای سرمایه‌ای سوق داده است.

یک واسطه ملکی در منطقه 5 تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بازار مسکن در شرایط فعلی به لحاظ میزان رفت و آمد خریداران و فروشندگان،نسبت به بازار سال گذشته به شدت کاهش داشته و نسبت به ماه‌های ابتدایی سال هم کاهش داشته تا جایی که قیمت پیشنهادی برخی از فایل‌های فروش مسکن با کاهش و انعطاف زیادی از سوی مالکان مواجه شده است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه افرادی که با هدف سرمایه‌گذاری سال گذشته به خرید چند واحد مسکونی اقدام کرده‌اند نیز اکنون دست از مقاومت برداشته و به سود جزیی‌تر هم راضی شده‌اند و ترجیح می‌دهند با سود جزئی تری سرمایه خود را از بازار مسکن خارج کنند.

به گفته‌ این واسطه ملکی، بازار مسکن در سه هفته اخیر با ریزش حباب قیمت‌ها مواجه بوده است و اکنون به ثبات نسبی رسیده است؛ در حالی که شرایط تا اواسط خرداد طور دیگری بود و رشد قیمت خانه ادامه داشت.

وی ادامه داد: بر اساس تجربیاتی که از دوران رکود و رونق مسکن داریم در صورت ادامه خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن شاهد کاهش قطعی قیمت ملک خواهیم بود.

یک واسطه ملکی در منطقه یک شهر تهران نیز گفت: جهش قیمت مسکن در یکسال گذشته تقاضای مصرفی را در منطقه یک تهران کاهش داد و خریداران ملک در این منطقه بیشتر از اینکه خانوارها باشند سرمایه‌گذاران در بخش مسکن هستند که تا مدتی قبل در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کردند.

وی ادامه داد: از ابتدای مرداد امسال تلاش بیشتر سرمایه‌گذاران در این حوزه فروش با قیمت ماه های گذشته و نه بیشتر است که البته موفقیت آمیز هم نبوده است و ورود بخش مسکن به دوره رکود قطعی انتظار فروش این خانه‌ها با قیمت های اردیبهشت و فروردین را کاهش داده است.

وی می‌گوید: بازار مسکن در سال گذشته ماهانه تا رشد 14 درصد را هم تجربه کرد و بازار داغی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد کرده بود؛ تا جایی که یک واحد مسکونی طی دوره کوتاه چندین بار فروش می‌رفت و هربار هم به قیمت بیشتر از ماه گذشته، اکنون شرایط کاملا برعکس است اگر هم خریداری باشد به دلیل کاهش قدرت خرید از عهده خرید نقدی بر نمی آیند و  با چک‌های بلند مدت که جذابیتی برای مالکان ندارد اقدام به خرید می‌کنند.

این واسطه ملکی ادامه‌داد: مشاهدات ما از بازار معاملات مسکن در مقطع زمانی فعلی نشان می‌دهد نگاه بازار مسکن به خصوص از سمت فروشندگان به سایر بازارهای سرمایه مثل خودرو ارز و بورس است و جو روانی بازار مسکن آرام تر از ماه‌های ابتدایی سال است.


منبع: ایرنا