کد خبر: ۴۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ 11 August 2019

بازنگری در نظام صنفی کارهای ساختمانی ضروری است

پور حاجت گفت: در ۲۵ سال گذشته قانون و آیین نامه نظام صنفی کارهای ساختمانی از سوی وزارت راه و شهرسازی نوشته شده که بازبینی‌های گسترده‌ای را می طلبد.
 به گزارش سازه نیوز، فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان کشور  با بیان اینکه باید آیین‌نامه نظام صنفی کار‌های ساختمانی بازنگری شود، گفت: باید یک نظام هدفمندی برای کار‌های ساختمانی از سوی وزارت راه و شهرسازی تعریف شود، ولی متاسفانه در 25 سال گذشته وزارت راه و شهرسازی به این قانون عمل نکرده و آیین نامه درستی برای این موضوع طراحی نکرده است.

وی اظهار کرد: باید در این بسته تمامی قوانین و آیین‌نامه‌ها بر اساس چارچوب مشخصی تعریف شود، ولی در آیین نامه نوشته شده جایگاه بخش خصوصی و دولت مشخص نیست.

پور حاجت افزود: باید دفتر تشکل‌ها و خدمات مهندسی در وزارت راه و شهرسازی پاسخگوی این موضوع شوند و تمامی جایگاه افراد و بخش خصوصی در آن به درستی رعایت شود.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور اظهار کرد: هم اکنون فرصت بسیار خوبی است که مسیری که وزارت راه و شهرسازی در 25 سال گذشته اشتباهی آن را طی کرده اصلاح کند و رعایت نظام صنفی کار‌های ساختمانی جزء تکالیف اساسی آن‌ها است.

وی گفت: در حوزه نظام صنفی ساختمانی مشکلات بسیار زیادی وجود دارد و به دلیل طی نکردن مسیر درست این مشکلات هر روز بیشتر از گذشته می‌َشود.

پور حاجت تاکید کرد: ورود افراد با صلاحیت و حرفه‌مند وهمچنین اجرا و طراحی درست خدمات ساختمانی باید در این نظام نامه صنفی به درستی رعایت شود.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه در چند سال گذشته یک بی عدالتی بسیار گسترده‌ای بین استفاده از افراد با صلاحیت و حرفه‌مند بین بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده است گفت: باید جایگاه این دو بخش مشخص شود تا مهندسان و افرادی که با هزار آرزو وارد این حرفه شده‌اند بتوانند از فرصت در این حوزه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها و وزارت علوم در ارائه خدمات علمی تخصصی به مهندسان در بسیاری از موارد کوتاهی‌های زیادی داشته و همین موضوع باعث شده تا ورود افراد متخصص به ویژه در بخش ساختمان و عمران کمتر شود در نتیجه باید ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت بیشتر شود تا شاهد افزایش ورود افراد بی تخصص نباشیم.