کد خبر: ۴۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ 17 August 2019

شفافیت، طناب نجات بازار مسکن

این روزها که خرید خانه به واسطه قیمت­‌های بالا تبدیل به امری دست نیافتنی یا بهتر است بگوییم به اقدامی بسیار سخت برای جوانان تبدیل شده، راهکارهای دولت و سیاست­‌گذاران برای ساماندهی این بخش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و انتظار می­‌رود متولیان سیاست­گذاری اقتصاد مسکن با ابزارها و راهکارهای بهتر، این بازار مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را ساماندهی کنند.
به گزارش سازه نیوز، بنابر اعلام کیلید، ابزارهایی که به موجب آن افزایش تعداد معاملات و رونق در ساخت وساز رخ دهد و در کنار آن باعث متعادل‌سازی قیمت­‌ها و ساخت­‌و­ساز هدفمند برای نیاز واقعی بازار شود. یا حتی ابزاری که شفافیت را در بازار به همراه داشته باشد؛ شفافیت­ در بخش­‌های کارساز مسکن که بتوان از آن اطلاعات، محتوای تخصصی تولید کرد و در بازار مسکن به کار گرفت.

شفافیت در بخش­‌های موثر بازار مسکن مثل تعداد و قیمت معاملات ملکی که در حال انجام است، علاوه بر اینکه فعالان را از روند فعلی معاملات آگاه می­‌سازد و به سرمایه­‌گذاری آنها جهت می­‌دهد که کدام منطقه و چه متراژهایی برای ساخت‌­و­ساز مناسب هستند، مردم را نیز از قیمت ملک خود و منطقه‌­ای که در آن سکونت دارند مطلع می­‌کند. به عنوان مثال با آگاهی از این که چند کاربر به دنبال خرید آپارتمان در ظفر یا خرید آپارتمان در فرمانیه هستند، کمک می­‌کند انبوه­‌سازان و فعالان تولید مسکن تصمیم‌گیری بهتری برای ورود و ساخت­‌وساز در آن مناطق اتخاذکنند.

البته این یک روی سکه است و روی دیگر آن به سیاست­‌گذاران و متولیان ساماندهی بازار مسکن مرتبط می‌­شود. شفافیت در بازار مسکن به خصوص در معاملات ملکی مزایایی فراتر از موارد ذکرشده دارد، که به مرور به آنها می‌­پردازیم.

این امر بدیهی است که ساماندهی بازار مسکن نیازمند تحرک و تقویت هر دو سمت عرضه و تقاضا است. اما در این بازار آشفته که رکود بازار مسکن بیش از 5 سال است در کشور حاکم است و دولت توان ساماندهی یکباره این صنعت را ندارد، رصد دقیق بازار

می­‌تواند اعمال سیاست­‌هایی که یک سمت عرضه یا تقاضا را بیشتر مورد توجه قرار می­‌دهد، کارساز باشد.

به طور مثال بررسی قیمت­‌های معامله شده و تطبیق آن با قیمت و ارزش واقعی املاک از وجود سوداگری در بازار خبر می­‌دهد و می­‌توان با اعمال سیاست­‌های بازدارنده جلوی سوداگری در بازار را گرفت. از طرف دیگر مبالغی که بیشترین درخواست را برای خرید یا اجاره خانه به خود اختصاص داده، می‌­تواند معیاری برای ارائه تسهیلات مسکن باشد.

یکی دیگر از مزایای ایجاد شفافیت در بازار مسکن بررسی میزان رشد و کاهش قیمت و تعداد معاملات در بازار است که سیاست‌های کلی بازار را جهت می‌­دهد. گفتنی است این مباحث در روزهای کم تنش بازار مسکن بیشتر به عنوان مباحث علمی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می­‌گرفت، ولی امروز که در عمق رکود مسکن به­ سر می‌­بریم این ابزارها می‌­تواند به عنوان طناب نجات بازارمسکن از چاه عمیق رکود باشد.

در این خصوص وزارت راه و شهرسازی سامانه­‌ای را با عنوان «سابا» که به معنای سامانه اطلاعات بازار املاک است را راه‌­اندازی کرده و اطلاعات معاملات بازارمسکن را که مشاوران املاک موظف هستند آنها را در این سامانه ثبت کنند رصد می‌­کند. اما «سابا» صرفا بستری است تا معاملات صورت گرفته در آن ثبت شود و درخواستی از متقاضیان و کاربران عادی برای خرید، فروش یا اجاره ملک ثبت نمی­‌شود تا تقاضای مورد نیاز بازار از این سامانه قابل بهره‌برداری باشد.

امروزه که هوش­ مصنوعی توانسته کمک شایانی به بخش­‌های مختلف اقتصادی کند بازار مسکن نیز از این تکنولوژی مبرا نبوده و سامانه‌ای با نام «کیلید» با بهره­‌گیری از آن، بازارمسکن ایران را بروز کرد.

کیلید علاوه بر اینکه در جستجوی ملک و تسریع انجام معاملات ملکی کمک شایانی می‌­کند، با بهره­‌گیری از هوش مصنوعی برآوردی از قیمت واقعی املاک را محاسبه و تخمین قیمت را ارائه می­‌دهد. به عنوان مثال شخصی که به دنبال اجاره آپارتمان در ظفر است می‌­تواند با وارد شدن به سایت و اپلیکیشن «کیلید» و وارد کردن عنوان اجاره آپارتمان در ظفر تمام فایل‌های مربوط به آن منطقه را مشاهده کند و در کنار قیمت پیشنهادی مالک، تخمین قیمت واقعی ملک و سایر مشخصات کاربردی از املاک مورد نیاز شخص نشان داده می‌­شود. گفتنی است «کیلید» علاوه بر واحدهای آماده واگذاری درآن منطقه، ملک­‌های مشابه را که با درخواست­‌های کاربر (از نظر بودجه، متراژ، تعداد اتاق ها، سال ساخت و ...) مطابقت داشته باشد را نیز معرفی می­‌کند و قدرت تصمیم­‌گیری کاربر را برای این انتخاب گران­‌قیمت افزایش می‌­دهد.

همچنین این سامانه تمام معاملات صورت گرفته را تحلیل و محتواهای کاربردی را در قالب­‌های مختلف همچون گزارش، نمودار و یا جدول ارائه می­‌دهد. به عنوان مثال روند معاملات و تغییرات قیمتی تمام مناطق به صورت طبقه‌­بندی شده در اختیار کاربران «کیلید» قرار دارد و همه متقاضیان می­‌توانند از تمام رویدادهای رخ داده در بازار املاک مناطق مختلف باخبر باشند.

از طرفی این سامانه شرایطی را مهیا کرده تا به ساده­‌ترین روش که همان وارد کردن کدپستی 10 رقمی است، قیمت ملک مورد نظر نشان داده شود تا تمام اشخاص از قیمت واقعی ملک خود و میانگین قیمتی که در منطقه سکونت‌شان در حال معامله است اطلاع داشته باشند. یکی از ساده­‌ترین موارد کاربرد این ابزار این است که جلوی سوداگری در بازار گرفته می‌­شود و کمک می­‌کند معاملات ملکی با قیمت واقعی خرید و فروش شود.


منبع: ایسنا