کد خبر: ۴۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ 21 August 2019

پائین آمدن قیمت اجاره و خرید مسکن در مشهد

رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: قیمت اجاره مسکن و خرید آن در این کلانشهر از ابتدای تابستان تاکنون نسبت به فصل بهار ۱۰ تا ۲۰ درصد افت داشت.
 به گزارش سازه نیوز، علی مرادزاده افزود: در فصل بهار با افزایش قیمت دلار، قیمت مسکن رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد و این موضوع موجب رکود بازار نیز شد.

وی اضافه کرد: زمانی که قیمت مسکن افزایش یافت کسانی که پول بیکار داشتند آن را وارد بازار مسکن کردند تا بتوانند از طریق خرید و فروش، سود بیشتری به دست آورند و یک تقاضای کاذب برای مسکن در بازار به وجود آمد.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: با کاهش و تثبیت قیمت دلار، سطح عمومی قیمت ها از جمله قیمت مسکن روند نزولی یافت، تب و تاب بازار فروکش کرد و تقاضای کاذب برای مسکن از بین رفت.

مراد زاده افزود: وقتی قیمت ها در بازار مسکن ثابت شد سفته بازان و کسانی که پول بیکار داشتند خود را از بازار مسکن کنار کشیدند و تقاضا برای مسکن و قیمت آن کاهش یافت.

وی ادامه داد: هم اینک قیمت مسکن در مناطق مختلف مشهد بین 15 تا 20 درصد نسبت به فصل بهار کاهش یافته و این افت قیمت در منطقه 12 مشهد یا همان الهیه که بیشترین جهش قیمتی را در فصل بهار داشت بیشتر از سایر مناطق این شهر بود. در فصل بهار مناطق تازه ساز مشهد مانند الهیه که شرایط بهتری برای فروش داشتند رشد قیمتی قابل ملاحظه ای پیدا کرد در حالی که مناطق قدیمی شهر مشهد چندان رشد قیمتی نداشتند.

کاهش اجاره مسکن در مشهد در نتیجه پویش ها
رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد گفت: از آنجا که بسیاری از موجرین برای تمدید قراردادهای اجاره خود به این صنف مراجعه نمی کنند آمار دقیقی از کاهش نرخ اجاره در دست نیست اما می توان بر اساس برخی شواهد کاهش 10 درصدی نرخ اجاره را طی تابستان امسال تخمین زد.

مرادزاده افزود: در پی افزایش بیش از حد نرخ اجاره مسکن و قیمت های غیرمتعارفی که صاحبخانه ها به بهانه افزایش نرخ تورم برای اجاره تعیین می کردند بسیاری از مشاورین در قالب راه اندازی پویش های مختلف اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دادند.

وی اضافه کرد: این پویش ها در قالب ممانعت از انعقاد یا تمدید قرارداد اجاره مسکن برای صاحبخانه هایی که قیمت های نامتعارف تعیین می کردند یا اعمال تخفیف 50 درصدی در دریافت کارمزد از موجرینی که قیمت های منطقی برای اجاره تعیین می کرد توسط مشاورین معاملات املاک مشهد عملیاتی شد.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: پویش های مزبور توانست تا حدی افزایش بی محابای نرخ اجاره مسکن در این شهر را کنترل کند.

مرادزاده افزود: هم اینک که قیمت مسکن کاهش یافته، با این که بازار راکد است اما شرایط به نفع کسانی است که برای نخستین بار صاحب خانه می شوند و خریدار واقعی هستند. از آنجا که رکود در بازار مسکن، سطح تقاضا را به شدت کاهش داده است فروشندگان مسکن تلاش می کنند قیمت را کاهش داده تا بتوانند مسکن خود را به متقاضیان بفروشند.

6 هزار و 488 واحد صنفی دارای پروانه کسب زیر پوشش اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد فعالیت می کنند./ منبع: ایران آنلاین