کد خبر: ۴۸۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ 24 August 2019

حاشیه نشینی تهران به یک بحران تبدیل شده است

یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تشریح مشکلات حوزه مدیریت شهری تهران تاکید کرد: حاشیه نشینی تهران به یک بحران تبدیل شده است.
 به گزارش سازه نیوز، داود محمدی در تحلیل چالش‌ها، نقاط ضعف و نقاط قوت مدیریت شهری تهران در دوره پنجم گفت: تهران به عنوان یک کلان شهر در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای در حوزه‌های مختلف داشته است؛ البته در برخی مواقع رشد نامتوزان در این حوزه مشکلات را در این شهر فزونی بخشیده است .

وی افزود: این موضوع ایجاب می‌کند ضمن اینکه مطالعه‌ای دقیق در حوزه‌های مختلف صورت  گیرد بلکه برای رفع مشکلات به صورت دقیق و سیستمی به موضوعات نگاه کنیم. در واقع باید بررسی شود که مشکلات و آسیب‌های این شهر از چه نواحی به وجود می‌آید.

محمدی گفت: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم مدیریت جدید شهری در این چند ساله با وجود مشکلات نسبتا خوب عمل کرده است، در این دوره ضمن اینکه تصمیمات متعدد خوبی اخذ شد در حوزه  اجرا هم علی رغم مشکلات و تغییرات  پی در پی در شهرداری تهران حدودا اقدامات قابل قبولی  انجام شد، ولی به هر جهت در این مدیریت شهری نیازمند  فعالیت بیشتر و نگاه علمی تر نسبت به مسائل هستیم.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران تاکید کرد: امروزه باید در حوزه مدیریت شهری  مسائل مرتبط با تهران را به مانند یک مجموعه و یک سیستم نگاه کرد و برای هر کدام از این محورها کارگروه‌های ویژه‌ای در نظر بگیریم؛ اگرچه لازم است این کارگروه‌ها با هماهنگی یکدیگر در جهت رفع مسائل و مشکلات فعالیت کنند ولی باید از دخالت در وظایف یکدیگر پرهیز کنند.

محمدی تصریح کرد: در تهران شاهد مشکلات متعددی هستیم، این مشکلات در این سالها به دلیل عدم مطالعه دقیق و عدم برنامه ریزی مناسب به شدت وسعت پیدا کرده است؛ برای مثال مشکل ترافیک روز به روز در حال وسعت است، وسایل نقلیه هر روزه به این شهر افزوده می‌شود؛ بدون اینکه برنامه ریزی مناسب برای آن در نظر گرفته شود، برای اضافه کردن حتی یک وسیله نقلیه هم باید در شهر بسترسازی و برنامه ریزی لازم را در نظر بگیریم .

وی عنوان کرد: جمعیت زیاد در این شهر یک برنامه‌ریزی دقیق و علمی را در حوزه حمل و نقل می طلبد، ترافیک کشنده تهران نیازمند به مطالعه دقیق و راه حلی مناسب است، روزانه صدها یا هزاران خودرو به  شهر اضافه می‌شود که خود می تواند مشکلات  اجتماعی و سیاسی را به دنبال داشته باشد.

این نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: موضوع آلودگی، فاضلاب شهری، مسائل اجتماعی شهری و حاشیه نشینی در شهر از جمله موضوعات قابل بحث دیگر در این خصوص است، مخصوصا حاشیه نشینی که به  یک بحران در این شهر  تبدیل شده است. مدیریت شهری  با مدیریت کلان کشور باید ارتباطی تعریف شده داشته باشد تا بتوانند مشکلات را رفع کنند. دولت باید در این مدیریت شهری کامل وارد شده و جایگاه خود را در مدیریت شهری فعال کند. در استان‌های دیگر استانداری وظیفه خاصی دارد و شهرداری‌ها باید با استانداری هماهنگ باشند؛ ولی در تهران اینگونه نیست و شهرداری شرایط ویژه‌ای دارد.

وی افزود: به هر جهت استانداری و فرمانداری تهران باید به وظایف خود اهتمام بخشند، بسیاری از معضلات تهران شاید در حوزه رسیدگی استانداری باشد، نهادهای مرتبط با این حوزه  در کشور، استان و شهر تهران باید از سوی استانداری هماهنگ شوند، اگر کارویژه‌ها تعریف شده نباشد و علمی عمل نکنند مطمئن باشید هیچکدام نمی‌توانند به حل مشکلات کمک کنند.

محمدی در این خصوص که سرانجام تحقیق و تفحص از شهرداری در دوره قالیباف چه شد و آیا مجلس به موضوع اعلام تخلفات قالیباف و 12 گزارش نجفی در این باره به دستگاه قضا ورود کرد و یا خیر گفت: تحقیق و تفحص موضوع خوبی است، نهادهای ناظر نسبت به وظایف نهادها این کار را انجام می‌دهند؛ یکی از وظایف مجلس هم تحقیق و تفحص است، تحقیق و تفحص به این معنی نیست که اگر از جایی این کار انجام شود حتما تخلف کشف می شود، تعدادی از نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان تهران در آن زمان درخواست این تحقیق و تفحص را داشته و به این موضوع رای دادند، ولی در پایان این موضوع رای لازم را کسب نکرد و مصوب نشد، ولی در هر زمانی می توان این موضوع را برای باری دیگر مطرح کرد.

وی در پایان اضافه کرد: خود شورای شهر تهران در حال حاضر به اعتبار نمایندگی مردم باید به این مسائل رسیدگی کند.


منبع: ایسنا