کد خبر: ۴۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ 25 August 2019

ساخت راه‌آهن برقی مشهد متوقف شد

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حالی که تحریم‌کنندگان به دنبال ایجاد فشار برای تامین تجهیزات شرکت‌های ایرانی هستند اما توانسته‌ایم با تکیه بر تولید داخل بخشی از نیازها را برطرف سازیم و اخیرا هم از لکوموتیو باری مپنا رونمایی کردیم که بخش عمده‌ای از این لکوموتیو ساخت داخل است و بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در این لکوموتیو از کارخانجات داخلی تامین شده است.
 به گزارش سازه نیوز، سعید رسولی در نشست خبری امروز به مناسبت تشریح عملکرد راه‌آهن در هفته دولت اظهار داشت: در هفته دولت تعدادی پروژه مانند احداث خط دوم سیستان- اصفهان به طول 45 کیلومتر ، یزدگرد – نظرآباد به طول 37 کیلومتر، نظر آباد – شمسی 54 کیلومتر و شمسی – میبد – ارژنگ به طول 46 کیلومتر به بهره‌بردای می‌رسد. بهره‌برداری این خطوط موجب افزایش ظرفیت در کریدور پربار یزد خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ایستگاه ctc به ارزش دو و نیم میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و سیستم توزیع در ایستگاه خاتم افتتاح می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری ساخت 59 کیلومتر خطوط آهنی را آغاز کردیم، گفت: ساخت خطوط ریلی آنتنی باعث افزایش انتقال بار خواهد شد.

وی از ورود 213 دستگاه انواع واگن به خطوط ریلی در پنج ماه اول امسال خبر داد و گفت: با ورود این تعداد واگن رشد 60 درصدی در نوسازی ناوگان ریلی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشتیم که همه این واگن‌ها صد در صد تولید داخل بوده‌اند یا به طور صد در صدی در داخل بازسازی شده‌اند.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: همچنین مرکز تعمیرات لکوموتیو در قم و مشهد به بهره‌برداری می‌رسد و مرکز سوخت رسانی در مشهد هم قابل بهره‌برداری است که باعث کاهش اتلاف سوخت در شبکه ریلی خواهد شد.

رسولی اظهار داشت: تمام این پروژه‌ها در هفته دولت به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد که موجب ارتقای کارآمدی شبکه حمل و نقل ریلی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات راه‌آهن در رابطه با شعار سال که حمایت از تولید داخل بوده است، گفت: در اردیبهشت ماه امسال کارگروه مشترک با وزارت صمت در این رابطه تشکیل داده شده تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های داخل برای تولید تجهیزات ریلی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از تولیدکنندگان ساخت محصولات و تجهیزات ریلی را آغاز کردند که اگر در مرحله تست به خوبی عمل کند، راه‌آهن از آنها برای تولید تجاری محصولات خود حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به ساخت برخی از قطعات و تجهیزات ریلی که باعث کاهش وابستگی به خارج از کشور می‌شود گفت: اخیرا برخی از تولیدکنندگان داخلی موفق به ساخت بلوک سلیندر لکوموتیو، چرخ منوبلوک قطار و سوزن قطار شده‌اند که ساخت این تجهیزات باعث کاهش وابستگی به کشورهای خارجی و کاهش مصرف ارز می‌شود.

رسولی همچنین با اشاره به استفاده از تبصره 18 برای ساخت 974 دستگاه انواع لکوموتیو و واگن گفت: با همکاری سازمان برنامه و بودجه بخش اول منابع مورد نیاز برای اجرای این پروژه به ارزش هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده و با دو بانک ایران ونزوئلا و بانک صادرات تفاهم‌نامه‌هایی برای تامین مالی پروژه به امضا رساندیم و اگر با دو بانک دیگر موفق به امضای تفاهم‌نامه شویم نیمی از اعتبارات تامین شده است.

وی افزود: تنها سهم 20 درصدی خریداران باقی مانده است و خوشبختانه پروژه طبق روال و زمان پیش بینی شده در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد برای ساخت 3900 دستگاه انواع واگن در داخل کشور خبر داد و گفت: از محل ماده 12 که در قانون رفع موانع تولید در سال 93 به تصویب رسید عملیات صدور برگه پرداخت این واگن‌ها در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در حالی که تحریم‌کنندگان به دنبال ایجاد فشار برای تامین تجهیزات شرکت‌های ایرانی هستند اما توانسته‌ایم با تکیه بر تولید داخل بخشی از نیازها را برطرف سازیم و اخیرا هم از لکوموتیو باری مپنا رونمایی کردیم که بخش عمده‌ای از این لکوموتیو ساخت داخل است و بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در این لکوموتیو از کارخانجات داخلی تامین شده است.

وی با اشاره به وضعیت پروژه قطار برقی تهران – مشهد اظهار داشت: این پروژه در حال حاضر متوقف است چرا که هنوز ضمانت‌‌نامه‌های مورد نیاز برای اجرای این پروژه صادر نشده است.

رسولی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت پروژه قطار سریع السیر قم – تهران – اصفهان اظهار داشت: طبق آ‌خرین تصمیمات دستگاه اجرایی این پروژه راه‌آهن و دستگاه عملیاتی و ساخت آن شرکت ساخت است. اخیرا هم هیئت وزیران مصوبه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه مسائل قانونی این پروژه حل و فصل شود. پروژه پیمانکار دارد و بخش‌هایی از آن هم به اجرا رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال آیا احتمال منتفی شدن پروژه وجود دارد گفت: ‌امروز نمی‌توانم درباره منتفی شدن پروژه اظهار نظر کنم.

رسولی با اشاره به عملکرد پنج ماهه راه‌آهن در جابجایی بار و مسافر گفت: در بخش مسافری 4.8 درصد رشد داشتیم و در همین حوزه در بخش نفر کیلومتر رشد 3.7 درصدی را تجربه کردیم.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: در بخش حمل بار با کاهش 4.9 درصدی مواجه شدیم و در بخش تن کیلومتر هم کاهش 1.8 درصدی داشتیم.

وی در مورد علت کاهش جابجایی بار توضیح داد: مسدودیت محور جنوب و شمال پس از وقوع سیل باعث کاهش میزان جابجایی بار شد که البته سهم حمل و نقل ریلی در سال جاری در بخش بار در حوزه تن کیلومتر با رشد 1 دهم درصدی مواجه بود، به رغم اینکه در تناژ کاهش داشتیم.

وی با بیان اینکه به زودی پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره آغاز خواهد شد گفت: بنیاد مستضعفان تامین کنندگان مالی پروژه است و پیمانکار انتخاب می‌کند، دولت تضامین مورد نظر را ارائه می‌دهد. این پروژه به طول 33 کیلومتر و ساخت یک پل 700 متری به زودی آغاز خواهد شد.


منبع: ایلنا