کد خبر: ۴۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ 31 August 2019

توسعه پایدار شهری منوط به حراست از بافت تاریخی شهرهاست

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به این که توسعه پایدار شهری منوط به حراست و الگوبرداری از بافت تاریخی شهرها است، گفت: حفظ آثار برجای‌مانده گذشتگان که نشان‌دهنده سابقه روشن تاریخ و فرهنگ است، رسالتی همگانی محسوب می‌شود که باید مردم دولت را در انجام آن یاری دهند.
به گزارش سازه نیوز، دهمین اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت‌های تاریخی در حوزه اوراسیا، 7 شهریورماه 98 با حضور معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، رئیس دبیرخانه اجلاس اوراسیا، رئیس دانشکده طراحی صنعتی روسیه و جمعی از محققان و دانشجویان ملی و بین‌المللی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در این اجلاس با اشاره به این که توسعه پایدار شهری منوط به حراست و الگوبرداری از بافت تاریخی شهرها است، گفت: «حفظ آثار برجای‌مانده گذشتگان که نشان‌دهنده سابقه روشن تاریخ و فرهنگ است، رسالتی همگانی محسوب می‌شود که باید مردم دولت را در انجام آن یاری دهند.

او بابیان این‌که حفظ و حراست از بافت و میراث‌فرهنگی با نظارت علمی و مشارکت مردمی میسر خواهد بود، ادامه داد: «حراست و حفاظت از میراث‌فرهنگی و بافت تاریخی با نظارت عالیه علمی به‌صورت اصولی با بهره‌گیری از دیدگاه افراد باتجربه و مشارکت دانشگاهیان در راستای حفظ مواریث گذشتگان و مشارکت علاقه‌مندان امکان‌پذیر خواهد بود. این اجلاس نیز زمینه‌ای مناسب برای تبادل تجربیات و دانش بین متخصصان ملی و بین‌المللی است که در شهر کهن تبریز محقق شده است.

طالبیان با اشاره به این‌که تبریز ازلحاظ بافت تاریخی و به‌عنوان دروازه شرق و غرب، منحصربه‌فرد است، گفت: ظرفیت غنی چون بافت تاریخی و میراث‌فرهنگی تبریز باید به‌عنوان یک ارزش اثرگذار همواره ماندگار بماند، بررسی‌های انجام‌شده در این اجلاس نیز فرصتی مناسب است تا برای حفظ این میراث کهن به‌صورت علمی و تخصصی عمل کرد.»
او اظهار داشت: «پس از انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام و کسب سایر عناوین بین‌المللی بیش‌ازپیش شاهد حضور گردشگران از اقصی نقاط دنیا در این شهر هستیم که خود نشان‌دهنده اهمیت موضوع و ضرورت حفظ آن است که باید با همکاری بخش‌های مختلف در حفظ آن بیش از گذشته اقدام شود.

معاون میراث‌فرهنگی کشور آمار تخریب در بافت جهانی را رقمی کمتر از دو درصدِ میزان کشوری عنوان کرد و میزان تخریب بافت تاریخی تبریز را کمتر از آمار مذکور دانست و گفت: خوشبختانه نهضت حفاظت و احیا از طریق استفاده ابزارهای اجتماعی و به دنبال علاقه و اشتیاق مردم به بافت جهانی و آثار ناملموس آن شکل‌گرفته و گویا امروز این مسئله مهم برای مردم و ساکنان بافت تاریخی نیز بسیار اهمیت دارد.

احیای بافت تاریخی و حفظ فرهنگ غنی گذشته

ریچی میاکه رئیس دبیرخانه اجلاس اوراسیا نیز حفظ اماکن تاریخی و به اشتراک گذاشتن تجارب کشورهای حوزه اوراسیا را از اهداف این اجلاس برشمرد و گفت: گاجلاس اوراسیا در سال 2003 با همکاری کشورهای عضو در چین آغاز به کارکرد.

او دغدغه همه افراد عضو این اجلاس را احیای بافت تاریخی و حفظ فرهنگ غنی گذشته عنوان کرد و گفت: با دست یافتن به ایده‌های مشترک، آینده‌ای ساخته می‌شود که در آن گذشته هم دیده شود.

میاکه بابیان این‌که می‌توان بامطالعه گذشته آینده‌ای بهتر ساخت، اظهار کرد: ما بسیار علاقه‌مند به همکای بین کشورهای عضو و اشتراک علایق و فرهنگ‌های متفاوت و درعین‌حال زیبای یکدیگر هستیم که در این میان ارتباط چهره به چهره با مردمان و شنیدن سخنان آن‌ها برای ما مغتنم است. دیدار دانشجویان کشورهای مختلف از بازار تاریخی و برخورد بسیار گرم مردم تبریز نمونه بسیار زیبای تبادل فرهنگی است.

فرصتی برای اشتراک‌گذاری مفاهیم فرهنگی و تاریخی

مرتضی آبدار مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی نیز اجلاس رشد و توسعه شهری را فرصتی برای اشتراک‌گذاری مفاهیم فرهنگی و تاریخی جوامع حوزه اوراسیا عنوان کرد.
او اظهار داشت: به سبب اهمیت شهر تبریز در جاده ابریشم به‌عنوان دروازه دنیای شرق و غرب و میراث فاخر فرهنگی آن، میزبانی این اجلاس با تبریز به ارمغان رسید.

آبدار گفت: از دیدگاه علمی، هدف اجلاس، توسعه تجربه و دانش‌های کسب‌شده در شهرهای آسیای مرکزی و شرقی، طی دهه‌های اخیر هست که در این راستا، با راه‌اندازی سیستم بهره‌برداری مشترک از بانک اطلاعات و تبادل اطلاعات لازم، مسیر توسعه را هموارتر می‌سازد.

او تشخیص مسیر درست برنامه‌ریزی برای آینده میراث تاریخی و محیط‌زیست را در مناطق درحال‌توسعه ضروری دانست و گفت: با مقایسه نمونه‌های مشابه توسعه‌یافته در جهان، باید به دیدگاهی کلی دست‌یافت تا با مشکلات واقعی از طریق اجرای برنامه‌های مفصل برای هر شهر و منطقه به‌ویژه در مناطق تعیین‌شده، برخورد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی بابیان این‌که این اجلاس فضایی برای انتقال تجربیات و دانش میان دستگاه‌ها و شهرداری‌ها است، ادامه داد: مدیران، متخصصین و کارشناسان که بر مسائل مدیریت جمعیت شهری متمرکزند، می‌توانند از این فضای تبادل دانش بهره‌مند شوند.

او عنوان کرد: این اجلاس با حضور استادان و پژوهشگران علاقه‌مند در سه بخش بازدید از محورهای تاریخی، مطالعه و بررسی برداشت‌های حاصل از بازدیدها و اجلاس علمی تدوین شد.

آبدار اظهار داشت: امید است اجلاس بین‌المللی اوراسیا که با همکاری مشترک ادارات، نهادها و دانشگاه‌های استان برگزار می‌شود، در تمامی محورهای تعیین‌شده به اهداف متعالی و ژرف‌نگرانه خود دست پیدا کند، و تبریز و میراث‌فرهنگی فاخر و ماندگارش از آثار آن به بهترین نحو بهره‌مند شود.

حراست از بافت‌های تاریخی وظیفه تمام اقشار جامعه است

کریم حسین زاده دلیر دبیر علمی این اجلاس نیز در مورد علت انتخاب تبریز برای برگزاری دهمین اجلاس اوراسیا اظهار کرد: تبریز از زمان‌های بسیار دور در مسیر جاده ابریشم واقع‌شده است و مهم‌ترین راه ارتباطی بین شرق و غرب آسیا محسوب می‌شود به همین خاطر تبریز به‌عنوان میزبان دهمین اجلاس اوراسیا انتخاب شد.

او افزود: این اجلاس با مسئولیت پروفسور میاکه رئیس دبیرخانه بین‌المللی اوراسیا حدود سه ماه قبل با تشکیل گروه‌ها و کمیته‌های علمی آغاز به کارکرد و امروز با همکاری و مشارکت نهادها و دستگاه‌های استانی شاهد برگزاری این اجلاس در تبریز هستیم.

حسین زاده دلیر حراست از بافت‌های تاریخی را وظیفه تمام اقشار جامعه عنوان کرد و گفت: «لازمه رسیدن به توسعه ماندگار، آشتی سنت‌ها و ایده‌های نوین است./منبع:میزان