کد خبر: ۴۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ 31 August 2019

۸۰ درصد معاملات مسکن را سرمایه داران انجام دادند

معاملات مسکن در سال ۹۷ نشان می دهد که ۸۰ درصد خرید و فروش های مسکن مربوط به بازار سرمایه ای بوده که تحت تاثیر گرانی دلار و جابجایی نقدینگی است.
 به گزارش سازه نیوز، در ابتدای شهریور امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی 110 هزار واحد از 400 هزار واحد طرح اقدام ملی کلید خورد.  محمد اسلامی در مراسم آغاز این پروژه، گفت:سعی کرده‌ایم امید به خانه دار شدن را در شهر‌های بزرگ مانند تهران با طرح اقدام ملی مسکن به زیر 10 سال و در سایر شهر‌ها به زیر 3 سال برسانیم و دغدغه مردم را برای خانه دار شدن کاهش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره دلایل گرانی مسکن و برنامه های پیشرو اعلام کرد: به طور قطع با افزایش تحریم و گرانی دلار، مصالح ساختمانی و ...تورم داشته اند، از این رو حمایت از ساخت و ساز را در دستور کار قرار داده ایم و شرکت و نهادهای که توان سرمایه گذاری در این بخش را داشته باشند زمین رایگان در اختیارشان قرار می دهیم تا این انبوه سازی میانگین هزینه ساخت را کاهش دهد و در نهایت قیمت مسکن و اجاره کنترل شود.

*میانگین 60 درصدی افزایش قیمت مسکن در کل کشور
در حال حاضر موضوع مسکن به چالش بزرگی تبدیل شده و مردم عادی نمی توانند بدون دریافت تسهیلات وارد ساخت و ساز شوند، از طرف دیگر تسهیلات به قدری گران هستند که استفاده از آن بیشتر مردم را بدهکار می کند تا صاحب خانه.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه در بخش خرید و فروش مسکن از سال 97 رشد داشته که در تهران رشد قیمت بیش از 120 درصد و در کل کشور بیش از 60 درصد بوده است و همین موضوع باعث شده امروز مردم توان خرید خود را از دست دهند، از طرف دیگر  80 درصد خرید و فروش های مسکن در سال 97 مربوط به بازار سرمایه ای بوده که تحت تاثیر گرانی دلار و جابجایی نقدینگی بوده است، چراکه مردم توان خرید نداشته و تنها 20 درصد بازار  خرید و فروش مسکن مصرفی بوده است.

*وام مسکن 12 درصد هزینه خرید را تامین می کند
حسام عقبایی با بیان در سال 83 مردم با وام 15 میلیون تومان وام بانک مسکن می توانستند 47 درصد هزینه یک مسکن را تامین کنند و امروز با وام 160 میلیون تومانی مردم تنها می توانند 12 درصد از هزینه خرید یک آپارتمان را تامین کنند و این نشان دهنده این است که بین افزایش قیمت مسکن و میزان تسهیلات پرداختی تهیه مسکن هماهنگ نیست و این زمینه رکود عمیقی در بازار مسکن به وجود آورده است که در ربع قرن اخیر بی سابقه بوده و اگر اقدام مناسبی برای تهیه مسکن اندیشیده نشود نه تنها قیمت ها تعدیل نمی شود بلکه رکود بخش مسکن ادامه دار می شود.

او با تاکید بر اینکه در تیر 98 نزدیک به 78 درصد معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، تصریح کرد: این عدد در بخش مسکن بسیار سنگین است و  حاکی از رکود پایداری خواهد بود که ممکن است تا چند سال ادامه یابد که حداقل احتمال آن تا یک سال آینده است.

عقبایی با اشاره به اینکه در سال 98 با وجود افزایش قیمت مسکن در سال قبل بازهم افزایش یافته است، اظهار کرد: از ابتدای مرداد ماه به دلیل کاهش تقاضاهای سرمایه داران و کاهش قدرت خرید مردم، کاهش قیمت مسکن آغار شده است، زیرا سرمایه داران که 80 درصد از معاملات بخش مسکن را به خود اختصاص داده بودند از بازار مسکن خارج شده اند. از طرف دیگر میزان تولید مسکن کاهشی 45 درصدی داشته باشد این مسئله باعث شده در کلانشهرها، واحدهای بالای 150 متر تا 30 درصد کاهش قیمت داشته باشد و روند نزولی در واحدهای ریز بین  5 تا 30 درصد در معاملات پیش بینی شود که در شرایط کنونی در برخی از شهرستان ها روند انجام شده است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه در تهران رکودی را در بخش مسکن تجربه کرده ایم که تنها در هفته آخر مرداد ماه برای یک واحد 5 میلیون تومان کاهش قیمت برای هر متر داشته ایم، گفت: این روند نزولی کاهش معاملات بخش مسکن و در نهایت افت قیمت ها ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه اگر قیمت ارز و حامل های انرژی صعودی شود، ممکن است این روند افزایشی قیمت مسکن متوقف شود، اتصریح کرد: پیش بینی ها براساس مولفه های کنونی حکایت از این دارد که معاملات همچنان در رکود باقی می ماند

حسام عقبایی با اشاره این افزایش قیمت مسکن که میانگین  120 درصد است، تصریح کرد: بخشی از عامل گرانی های ملک، بانک ها هستند که ورود به پروژه های لوکس مسکن، زمینه گرانی ملک در کشور را فراهم کرده اند، از طرف دیگر  تسهیلات گران در بخش مسکن ساخت و ساز را با هزینه های بالایی مواجه کرده است.

براساس این گزارش، قیمت مسکن متاثر از ورود نقدینگی از بازارهای دلالی به بخش مسکن نزدیک به 80 درصد معاملات این بخش را تشکیل داده است و مردم در نتیجه کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید خود را از دست داده اند و همین مسئله ضرورت ورود دولت به این بخش را مورد توجه قرار داده است، از این رو وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار ما واگذاری زمین رایگان برای کاهش قیمت ساخت و ساز را در دستور کار قرار داده، اما مسئله این است که هنوز به صورت جدی کلید نخورده است./ منبع:موج