کد خبر: ۴۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ 31 August 2019

هشتگرد؛ مقصد جدید مستأجران

قیمت بالای خرید و اجاره خانه بسیاری از تهرانی‌ها و کرجی‌ها را روانه خانه‌های شهر جدید هشتگرد در استان البرز کرده است.
به گزارش سازه نیوز، افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر، خروج دهک‌‌های پایین از کلان‌شهرها به‌ویژه تهران و کرج را به دنبال داشته است. شاید تا 2 سال قبل تهرانی‌ها هنگام مهاجرت اولین منطقه‌ای را که برای سکونت انتخاب می‌کردند کرج بود، اما حالا این شهر هم همگام با پایتخت شاهد افزایش قیمت مسکن بوده است و بومیان خود را هم به شهر‌های اطراف روانه کرده است.

در این بین شهر جدید هشتگرد یکی از مقصد‌های اصلی مهاجران است؛ شهری که به دلیل کمبود امکانات خدماتی و رفاهی تاکنون استقبال چندانی از آن نمی‌شد و بسیاری از مسکن‌های مهر آن خالی از سکنه بود، حالا با سرریز جمعیت شاهد استقبال مردم است.

دلیل استقبال از هشتگرد

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: ‌بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد روند مهاجرت تشدید شده و شهرهای جدید مانند پردیس، پرند و هشتگرد به‌تدریج با آماده شدن خدمات و زیرساخت‌ها با افزایش جمعیت روبه‌رو خواهند شد.

میثم اسفندیاری می‌افزاید:‌ در این بین شهر جدید هشتگرد از خدمات و زیرساخت‌های مناسب‌تری نسبت به پردیس و پرند برخوردار است و تا چندی دیگر صاحب مترو هم خواهد شد. همین موضوع بر استقبال مردم از این شهر تاثیر بسیاری دارد و موجب می‌شود ارزش واحدهای مسکن مهر بیشتر شود، زیرا ارتباطات همواره موجب توسعه می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری‌هایی که در زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی شهرهای جدید صورت گرفته به ایجاد ارزش افزوده منجر می‌شود. به همین دلیل شهرهای جدید از یک‌سو مناطق جاذب سکونت برای اقشار متوسط و کم‌درآمد هستند و از سوی دیگر قیمت مسکن در این شهرها نسبت به دیگر مناطق شهری معقول‌تر است.

اسفندیاری می‌گوید: ‌یکی از دلایل اصلی ساخت شهرهای جدید، تمرکززدایی از کلان‌شهر‌ها بود. اکنون می‌توان با افزایش امکانات و زیرساخت‌های این شهر‌ها مردم را بیشتر جذب آنها کرد.

گرانی مسکن در کلان‌شهر‌ها

یکی از افرادی هم که برای خرید خانه در شهر جدید هشتگرد به مشاوران املاک مراجعه کرده است می‌گوید: یکی از دوستانم در شهر جدید هشتگرد مسکن مهر داشت و سال گذشته پس از بازسازی خانه در آن سکونت کرد. ما هم وقتی دیدیم در کرج قیمت‌ها بسیار بالاست و توان پرداخت اجاره یک تا 2 میلیونی را نداریم به پیشنهاد دوستم تصمیم گرفتیم خانه‌ای در شهر جدید هشتگرد بخریم.

علی سلطان‌آبادی می‌افزاید: آن‌طور که در خبر‌ها عنوان می‌شود، قرار است امکانات شهر جدید هشتگرد بیشتر شود. امیدوارم این اتفاق زودتر بیفتد، زیرا تنها دغدغه ساکنان منطقه همین افزایش زیرساخت‌هاست.

وی ادامه می‌دهد: با وجود این‌که قیمت‌ها بسیار بالا رفته، اما هنوز در بعضی نقاط شهر جدید، خانه با قیمت مناسب پیدا می‌شود. حداقل اگر هم نخواهیم فعلا در خانه ساکن شویم، سرپناهی داریم و دغدغه‌ای برای سال‌های بعد نداریم.

یک کارشناس اقتصادی: شهرهای جدید از یک‌سو مناطق جاذب سکونت برای اقشار متوسط و کم‌درآمد هستند و از سوی دیگر قیمت مسکن در این شهرها نسبت به دیگر مناطق شهری معقول‌تر است

قیمت‌های معقول در هشتگرد

یکی از مشاوران املاک در شهر جدید هشتگرد هم با بیان این‌که از سال قبل تعداد مراجعان از تهران و کرج برای خرید خانه در شهر جدید هشتگرد بیشتر شده‌ است می‌گوید: با وجود این‌که قیمت‌ها در این منطقه هم گران شده، اما هنوز معقول‌تر از دیگر نقاط شهری است. از سوی دیگر زیرساخت‌ها و امکانات شهر جدید هشتگرد هر روز بیشتر می‌شود و با آمدن مترو هم دیگر مردم دغدغه‌ای برای رفت ‌و آمد نخواهند داشت.

احمد آقالو می‌افزاید: غیر از خرید برای اجاره هم تعداد زیادی به شهر جدید آمده‌اند، زیرا قیمت‌ها در کرج و تهران بسیار بالا رفته است و مردم دیگر توان پرداخت اجاره سنگین را ندارد.

وی ادامه می‌دهد: عده بسیاری در شهر جدید مسکن مهر داشتند، اما به دلایلی چون کمبود امکانات و دوری از مرکز شهر حاضر به سکونت در آن نبودند، اما حالا می‌بینیم اکثرشان ساکن خانه‌های خود شده‌اند.

سهم هشتگرد از خانه‌های جدید

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با بیان این‌که افزایش قیمت مسکن و مشکلات اجاره‌نشینی در کشور موجب شده است وزارت راه و شهرسازی ساخت 200 هزار واحد مسکونی را در شهرهای جدید در دستور کار قرار دهد، ادامه می‌دهد: سهم شهر جدید هشتگرد 21 هزار واحد مسکونی تعیین شده است.

داود صفدری درباره مشکلات و کمبودهای مسکن‌های مهر ساخته‌شده هم توضیح می‌دهد: بخش عمده واحدهای مسکونی مهر در شهر جدید هشتگرد تکمیل شده، اما کمبود امکاناتی مانند آب، برق، تلفن، فضای آموزشی و فراهم نشدن خطوط ریلی موجب شده است هنوز ظرفیت جمعیتی آن تکمیل نشود. خط ریلی کرج– هشتگرد امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و طرح‌های عمرانی بسیاری مانند مدرسه، درمانگاه، آب‌رسانی، برق‌رسانی و گازرسانی در شهر جدید هشتگرد ساخته خواهد شد.

وی می‌افزاید: مقدمه‌های اجرایی 16 هزار و 693 واحد مسکونی، از تعداد سهم تعیین‌شده در شهر جدید هشتگرد صورت گرفته و بقیه هم تا پایان سال 99 طبق تعهد شرکت عمران شهر جدید هشتگرد انجام خواهد شد. صفدری اضافه می‌کند: طرح تولید و عرضه مسکن با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، 10 هزار واحد مسکونی را به صورت خودمالکی به بخش خصوصی واگذار کرده که بر اساس قرارداد، سرمایه‌گذار متعهد به ساخت این واحدهای مسکونی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می‌گوید: در سال‌های آینده بیش از پیش شاهد سرریز کلان‌شهرهای تهران و کرج به سمت شهر جدید هشتگرد خواهیم بود، به طوری که پیش‌بینی ما جذب جمعیتی بیش از 74 هزار نفر تا پایان سال 99 است.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد: در سال‌های آینده شاهد سرریز جمعیت تهران و کرج به هشتگرد خواهیم بود وپیش‌بینی ما جذب بیش از 74 هزار نفر تا پایان سال 99 است

رکود در بازار مسکن هشتگرد

رئیس اتحادیه املاک هشتگرد هم با اشاره به رشد قیمت مسکن در شهر جدید هشتگرد می‌گوید: با رشد قیمت خانه در کشور در این منطقه هم شاهد افزایش قیمت بودیم به طوری که به یک‌باره قیمت‌ها 2 تا 2/5 برابر شد.

ابوالفضل جوادی می‌افزاید: قیمت خانه‌های نوساز که سال گذشته متری 2 تا 3 میلیون و حتی در بعضی مناطق کمتر بود، حالا 2 برابر شده است و گاهی به 6 میلیون هم می‌رسد و خانه‌های قدیمی هم که متری 700 تا 800 هزار تومان بود، حال متری 2 میلیون تا 3 میلیون و 500 هزار تومان است.

وی با بیان این‌که با افزایش قیمت مسکن در تهران و کرج مردم به سمت شهر جدید هشتگرد آمدند، ادامه می‌دهد: آمار جامعی از میزان مهاجرت در دست نیست، اما از مراجعه مردم به مشاوران املاک و برآورد‌های شکل‌گرفته می‌توان فهمید بخشی از تهرانی‌ها و کرجی‌ها برای خرید مسکن مهر به شهر جدید هشتگرد مهاجرت کرده‌اند. تعدادی از این افراد قصد سکونت دارند و عده‌ای هم برای سرمایه‌گذاری آمده‌اند. جوادی با اشاره به وضع کنونی بازار ملک در منطقه می‌گوید: بازار مسکن در شهر هشتگرد در رکود کامل به سر می‌برد. قیمت‌ها نسبت به ماه‌های گذشته در حد ناچیز و در حد 200 تا 300 هزار تومان ارزان شد. البته با این رکود نمی‌توان انتظار داشت دوباره قیمت‌ها مانند سال‌های قبل شود، زیرا شهر جدید ظرفیت افزایش قیمت را دارد به‌ویژه با راه‌اندازی مترو قیمت خانه‌های این شهر در سال‌های آینده گران‌تر خواهد شد.


منبع: همشهری