کد خبر: ۴۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ 31 August 2019

مقاومت سه منطقه پایتخت نسبت به رکود مسکن

وضعیت خرید و فروش خانه در مناطق مختلف شهر تهران از رکود شدید در دو منطقه ۲۲ و ۱۹ تهران و همچنین مقاومت مناطق ۵، ۴ و۲ نسبت به این شرایط خبر می‌دهد.
به گزارش سازه نیوز، بر اساس جدیدترین گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منطقه 5 تهران بیشترین حجم از معاملات مسکن را در مرداد ماه به خود اختصاص داد.

از میان مناطق 22‌گانه شهر تهران منطقه پنج با تعداد 367 مبایعه‌نامه سهم 12.4 درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.

به طور کلی در مرداد ماه سال جاری2 هزار و 931 معامله به ثبت رسیده است که در مقایسه با رقم 4 هزار و 260 فقره معامله در تیرماه از کاهش حدود 50 درصدی تعداد معاملات مسکن در شهر تهران خبر می‌دهد.

بعد از منطقه 5 تهران که هنوز به طور کامل وارد رکود نشده است مناطق 2 و 4 پایتخت به ترتیب با تعداد 281 و 273 فقره معامله با سهم‌های 9.6 و 8.9 واحدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش در حال حاضر میانگین هر متر مربع خانه در منطقه 2 تهران 20 میلیون و 644 هزار تومان و هر متر مربع خانه در منطقه 4 تهران 12 میلیون و 666 هزار تومان است.

قیمت هر متربع مربع خانه در این دو منطقه در خردادماه  امسال به ترتیب 21 میلیون و 621 هزار تومان و 13 میلیون و 366 هزار تومان معامله شده است.

میزان نفوذ رکود به بخش مسکن در سایر مناطق شهر تهران متفاوت است.

برای مثال تعداد معاملات مسکن در منطقه یک پایتخت که خانه در هرمتربع مربع به بیش از 29 میلیون تومان معامله می‌شود در مرداد ماه امسال به 132 مورد کاهش یافته است. در تیر ماه امسال تعداد معاملات مسکن در این منطقه 212 مورد بوده است که حاکی از  کاهش 38 درصدی معاملات در این منطقه از شهر تهران است.

بر اساس این گزارش کمترین تعداد معاملات مسکن نیز به مناطق 22 و 19 پایتخت می رسد.

در این دو منطقه نیز میانگین قیمت خانه در هر متر مربع به ترتیب 12 میلیون و 838 هزار تومان و 5 میلیون و806 هزار تومان معامله شده است.

رشد با تاخیر حجم معاملات در مناطق ضعیف نسبت به مناطق دیگر، مهم‌ترین عامل به وجود آوردنده تفاوت قیمتها در مناطق مختلف شهر تهران است که روی تعداد معاملات مسکن تاثیر می گذارد.

گفته می شودکه مناطق 5 و 4 و 2تهران که معمولا حجم بیشتر از کل معاملات خرید آپارتمان  را به خود اختصاص می دهند، دارای فراوانی بیشتری از لحاظ تعداد واحد مسکونی هستند.

وجود آپارتمان های با متراژ کوچک، خانه های با عمر بنای کمتر و فراوانی فایل‌های فروش در این  سه منطقه نسبت به سایر مناطق پایتخت، عامل اصلی در رونق نسبی خرید و فروش در این مناطق در دوره رکود است.

کاهش قیمت مسکن در مردادماه امسال نسبت به تیرماه به حدود سه درصد و به میانگین قیمتی هر متر مربع 13 میلیون و 187 هزار تومان رسید.


منبع: ایرنا