کد خبر: ۴۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ 01 September 2019

دریافت مالیات از «خانه دوم» به خروج مسکن از وضعیت سرمایه‌ای کمک می‌کند

کارشناس اقتصاد مسکن با تأکید بر اینکه اجرای یک بسته مالیاتی می‌تواند تلاطمات بازار مسکن را کاهش دهد، گفت: دریافت مالیات از خانه دوم طرحی است که در تمام دنیا اجرا می‌شود و می‌تواند به خارج شدن مسکن از حالت سرمایه‌ای کمک کند.
 به گزارش سازه نیوز، افشین پروین‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا دریافت مالیات از خانه دوم می‌تواند به کاهش تلاطمات بازار مسکن و خارج شدن مسکن از حالت سرمایه‌ای کمک کند، گفت: برای کاهش تلاطمات بازار مسکن و اینکه مسکن را از حالت سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل کنیم نیازمند یک بسته مالیاتی هستیم.

وی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه به تنهایی نمی تواند به بخش مسکن کمک کند، اضافه کرد: یکی از مسائلی که در مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد این است که وقتی یک ملکی خریداری می‌شود تا زمانی که آن ملک خرید و فروش نشود مالیاتی دریافت نمی‌شود، اما دریافت مالیات خانه دوم به دلیل بالا رفتن هزینه نگهداری به واسطه پرداخت مالیات باعث می‌شود تا نگه داشتن ملک به صرفه نباشد.

وی با اشاره به اینکه دریافت مالیات از خانه دوم در اکثر کشورها مثل آمریکا، سوئد و چین انجام می‌شود، اظهار داشت: در کنار سایر برنامه‌های دریافت مالیات می‌توان از خانه‌های دوم نیز به صورت دوره‌ای مالیات دریافت کرد یعنی از روزی که خانه‌ای خریداری شد، مالیات دریافت شود.

پروین‌پور ادامه داد: نگهداری این خانه‌های دوم برای دارندگان مسکن هزینه‌بر می‌شود و با دریافت این مالیات هزینه‌ها به قدری افزایش می‌یابد که هیچ مالک خانه دومی جرأت نگه داشتن ملک را ندارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: برای خارج شدن مسکن از حالت سرمایه‌ای به مصرفی قطعاً به بسته مالیاتی نیاز است. پس قطعاً اگر دریافت مالیات از خانه دوم اجرایی شود، می‌تواند برای بازار مسکن مفید باشد.

پروین‌پور تصریح کرد: اگر دریافت مالیات از خانه دوم خوب نبود، در کشورهایی مثل چین، آمریکا و سوئد دریافت مالیات از خانه دوم اجرا نمی‌شد.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: اگر در آمریکا دریافت مالیات از خانه دوم اجرا نمی‌شد، تمام ثروتمندان در آمریکا هرکدام 10 مسکن خریداری می‌کردند در حالی که در آن کشور هر فرد می‌تواند یک خانه بزرگ خریداری کند و برای خانه اضافی باید مالیات پرداخت کند که قطعاً مالیات‌ها به گونه‌ای است که هیچ مالکی جرأت خرید خانه دوم را ندارد.

 برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع "مالیات بر خانه دوم نه خانه خالی" معتقد هستند مالیات بر خانه دوم طرحی است که در بعضی کشورها مثل چین اجرا می شود.

در حقیقت در این طرح هر سرپرست خانواری تنها یک خانه مسکونی و تجاری و باغ و زمین و ... می تواند در تملک خود داشته باشد و اگر بیشتر باشد دولت با مالیاتی که بر اساس تعداد سال های تملک محاسبه میشود از مالک مالیات دریافت می‌کند. در این صورت تملک ملک دوم به بالا صرفه اقتصادی نخواهد داشت. با این طرح ملک از حالت سرمایه ای خارج میشود.


منبع: فارس