کد خبر: ۴۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ 01 September 2019

تحقق ۹۱ درصدی درآمد در سطح شهر حفظ نمی‌شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود تحقق ۹۱ درصدی درآمدها اما این میزان تحقق در سطح شهر حفظ نمی شود.
 به گزارش سازه نیوز، در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه گزارش خزانه داری از درآمد هزینه های شهرداری تهران در 4 ماهه نخست سال 98، مجید فراهانی درباره این گزارش گفت: در صورت تحقق 91 درصدی درآمدها در هر ماه تا پایان سال دو هزار میلیارد تومان از بودجه مصوب شهرداری کسری خواهیم داشت و بدون شک این کسری بودجه در پروژه های حمل و نقل عمومی و عمرانی تأثیرگذار خواهد بود. یعنی این کسری بودجه از بودجه های تخصیص یافته این دو حوزه کسر خواهد شد.

وی افزود: انتظار داریم در کنار افزایش درآمدها همانند گذشته شهرداری تهران به دنبال کسب درآمدهای جدی در حوزه درآمدهای پایدار باشیم زیرا در 6 ماهه آینده کاهش جدی در بخش درآمدهای شهرسازی خواهیم داشت. همچنین باید در جذب سرمایه های عمومی و مشارکت مردمی بیشتر تلاش کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در گزارش ارائه شده سرفصل مربوط به جذب سرمایه های عمومی گزارش داده نشد، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که ما در برنامه به آن توجه کرده ایم، ذخیره های مالی مدیریتی است. با توجه به اینکه در حوزه درآمدها با شوک مواجه هستیم این ذخیره مالی فعلاً منتفی است. از خزانه دار شورا می خواهیم که در گزارش آینده نسبت به این موضوع نیز ورود کنیم.

در ادامه شهربانو امانی با بیان اینکه درآمدهای ناپایدار شهرداری در 4 ماهه امسال 69 درصد است، گفت: به صورت متوسط ماهانه 750 میلیارد تومان شهرداری حقوق و دستمزد پرداخت می کند و این آمار یعنی ما نتوانسته ایم در رویکردهای موجود تغییر ایجاد کنیم.

وی افزود: شهرداری به دنبال کسب درآمد نیست و از آنجا که هنوز روش های درآمدها سنتی است و صدور پروانه سخت شده است، باید فکری شود. همچنین انتظار می رود خزانه دار درباره درآمد هزینه های تبصره ها نیز گزارش ارائه دهد.

در ادامه محمدجواد حق شناس با بیان اینکه انتظا رداریم شاهد انضباط بیشتری در رویکرد مالی مدیریت شهری باشیم، از اینکه گزارش کمیته تخصیص به شورای شهر ارائه نمی شود، انتقاد کرد و گفت: ما انتظار داریم که خروجی این کمیته به شورا ارائه شود و ما امکان نظارت داشته باشیم.

حق شناس تصریح کرد: از اینکه  شهرداری تلاش کرده که از بخش بازپرداخت بدهی به پیمانکاران و مردم جدی تر عمل کند، متشکریم اما افزایش برخی از سرفصل های هزینه ای قابل قبول نیست. توقع داریم که شهرداری نسبت به این سرفصل ها به صورت شفاف توضیح دهد. همچنین انتظار داریم در گزارش خزانه داری درباره هر کدام از حوزه های شش گانه شهرداری به صورت تفکیک شده، گزارش خزانه داری اعلام شود.

در ادامه احمد مسجد جامعی با بیان اینکه با وجود تحقق 91 درصدی درآمدها در 4 ماهه امسال، این میزان تحقق در سطح شهر احساس نمی شود، گفت: وقتی عوارض جدیدی برای شهروندان وضع می شود باید کیفیت ارائه خدمات به آنها نیز افزایش یابد اما این گونه نیست. ما انتظار داریم در گزارش خزانه داری به صورت شفاف، درآمد و هزینه های صورت گرفته به صورت تفکیک ارائه شود.

محمود میرلوحی نیز با بیان اینکه با تحقق درآمدهای 4 ماهه امسال امیدواریم امسال بیش از 17 هزار میلیارد تومان تحقق درآمد داشته باشیم، گفت: موضوع مهم این است که با توجه به بدهی ها و افزایش هزینه نگهداشت، شهرداری باید شجاعانه تصمیم بگیرد.

حجت نظری از دیگر اعضای جلسه بود که در واکنش به ارائه گزارش خزانه داری مجدد به عدم دعوت روسای کمیسیونها در کمیته تخصیص اشاره کرد و گفت: متأسفانه گزارش کمیته تخصیص به ما ارائه نمی شود و ما نمی دانیم برای ردیف بودجه هایی که ساعتها کار تخصصی صورت گرفته است، چه اتفاقی افتاده است و چگونه بودجه به آنها تخصیص می یابد.

در انتها سید حسن رسولی خزانه دار شورای شهر تهران به اظهارات اعضای شورا پاسخ داد.




منبع: مهر
برچسب ها: شورای شهر، بدهی