کد خبر: ۴۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ 04 September 2019

تاخیر وزارت شهرسازی در راه‌اندازی سامانه املاک برای اخذ مالیات از خانه‌های‌خالی

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی قول داده است که سامانه املاک و مستغلات را تا پایان سال راه‌اندازی کند. با آغاز به کار کردن این سامانه، بستر لازم برای اجرای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی فراهم می‌شود.
 به گزارش سازه نیوز، امیدعلی پارسا درباره علت عدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های‌خالی اظهار داشت: برای اجرای اخذ مالیات از خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی باید سامانه‌های تحت عنوان املاک و مستغلات راه اندازی می کرد که هنوز این سامانه فعال نیست.

وی ادامه داد: برای تعیین مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه، با ویژگی‌های آن واحد مشخص شود که ویژگی‌های هر واحد هم قابل تغییر است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که سامانه املاک و مستغلات چه زمانی فعال می‌شود،‌ گفت: وزارت راه و شهرسازی قول داده است که این سامانه را تا پایان سال راه اندازی کند. با آغاز به کار کردن این سامانه، بستر لازم برای اجرای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی فراهم می‌شود.

پارسا تاکید کرد: درباره اجرای اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه قوانین مورد نیاز وجود دارد و فقط در ارایه داده‌های دقیق مشکل داریم که وزارت شهرسازی قول داده است سامانه‌ای که این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد را راه‌اندازی کند.

وی همچنین درباره سرنوشت موضوع مالیات بر عایدی مسکن اظهار داشت: یک شکل از مالیات بر سرمایه بحث مالیات بر عایدی مسکن است که حداکثر تا بیستم شهریور در قالب لایحه جامع‌تری تحت عنوان مالیات بر مجموع درآمد برای بررسی‌های بیشتر به دولت می‌رود.

پارسا درباره برخی از اظهارات مبنی بر اینکه اخذ مالیات از مسکن باعث فرار سرمایه‌ها از این بخش می‌شود،‌ گفت: در همه دنیا هر فردی حقیقی و حقوقی که سودی کسب می‌کند باید مطابق قانون مالیات آن سود را بپردازد بنابراین مالیات بر سود گرفته می‌شود و اینطور نیست که با اخذ مالیات، بخشی زیان‌ده شود و این اظهارات بدبینانه در بخش مسکن، واقعی نیست.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین درباره اخذ مالیات از سود سپرده‌ها تاکید کرد: اخذ مالیات از سود سپرده‌ها پیشنهاد جدی نبوده و نیست، مالیات بر سود و درآمد گرفته می‌شود. در شرایطی که در کشورمان در بسیار مواقع نرخ سود بانکی از نرخ تورم کمتر است یعنی بازده واقعی سپرده‌گذاری منفی است دیگر نمی‌توان مالیات را در این بخش اعمال کرد.

وی افزود: در شرایطی که سود سپرده‌ها 16 درصد و نرخ تورم 30 درصد است یعنی 30 درصد از ارزش پول کم شده و عملا کسی که پولش را سپرده‌گذاری کرده نه تنها سودی کسب نمی‌کند بلکه چیزی را هم از دست داده است. وقتی در اقتصادی سود سپرده واقعی منفی است عملا مالیات بر سود سپرده معنا پیدا نمی‌کند.


منبع: ایلنا