کد خبر: ۴۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ 08 September 2019

جلوگیری از انتقال اشیاءی تاریخی حمام «زیبا» آبادان به کرمان

با اقدام اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و نیز اداره میراث فرهنگی آبادان و نیز با حکم دادستانی شهرستان، از خروج اشیای تاریخی موجود در حمام "زیبا" آبادان و انتقال به کرمان جلوگیری شد.

حمام "زیبا" بنایی تاریخی با قدمت 85 سال جزو نخستین حمام‎های کشور است که دارای آب‎گرم‎کن بوده در محله کوی کارگر،«تانکی دو» آبادان رو به روی مرکز بهداشت شرکت ملی نفت یا «خانه ملت» قرار دارد و دارای 30 اتاق نمره است که 14 اتاق متعلق به زنان و 16 اتاق دیگر به مردان تعلق داشته است. 
  
چندی پیش خبری مبنی بر این منتشر شد که قرار است برخی آثار موجود در این حمام دوره پهلوی، توسط مرکز موزه و اسناد صنعت نفت ایران به منظور رونمایی به موزه صنعت نفت کرمان منتقل شود که این موضوع با واکنشاداره‎کل میراث فرهنگی استان و اداره میراث فرهنگی آبادان مواجه شد. 
  
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در این‎‎باره با اشاره به این‎که در سالیان گذشته مسئولان پالایشگاه آبادان و منطقه آزاد اروند با ضوابط وزارت میراث فرهنگی آشنایی نداشتند، توضیح می‎دهد: طی مدت اخیر سعی کردیم این ضوابط و بخشی از جایگاه رفیع میراث فرهنگی را برای این مسئولان توجیه کنیم. 
  
سید حکمت‎الله موسوی گفت: در برخی موارد نیز از برخی افراد و ارگان‎ها که قصد جابجایی اشیاء و آسیب رساندن به آثار را داشتند شکایت و حتی آنان را دادگاهی کردیم. 
  
او ادامه داد: اخیراً مسئولان مرکز موزه و اسناد صنعت نفت کشور و پالایشگاه آبادان قصد داشتند با انجام یک سری جابجایی، برخی اشیاءِ موجود در حمام "زیبا" آبادان که یکی از آثار فاخر و ارزشمند استان و دارای ارزش ثبتی است را به منظور رونمایی به استان کرمان انتقال دهند. 
  
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان این‎که این اشیاء شامل دیگ بخار، درام‎ها و آبگرم‎کن‎ها بود افزود: ما به محض اطلاع از این موضوع، با اعزام نیروهای یگان حفاظت استان به محل از این اقدام جلوگیری کردیم و نامه‎نگاری‎هایی با دادستانی شهرستان به منظور اخذ دستور ممانعت ار خروج اشیاء انجام دادیم. 
  
وی بیان کرد: خوئشبختانه با پیگیری‎هایی که انجام دادیم دادستان شهرستان آبادان به صورت فوری دستور ممانعت از خروج اشیا فاخر و تاریخی حمام زیبا را صادر کرد و موفق شدیم از خروج این اشیاء از شهرستان و استان جلوگیری کنیم. 
  
موسوی اظهار داشت: با فرآیندی که صورت گرفت، خوشبختانه فرمانداری شهرستان نیز مجاب شد تا به دستگاه‎های مختلف اعم از ارگان یا سازمان‎ها ابلاغ کند که هر اقدامی درخصوص آثار تاریخی و جابجایی آن‎ها باید با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود. 
  
او با تأکید بر این‎که حمام زیبا اثری دارای ارزش ثبتی است اضافه کرد: پرونده ثبتی این بنا در حال تکمیل به منظور ارسال به تهران است تا در آینده در فهرست آثار ملی قرار گیرد. 
  
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: آثار تاریخی موجود در حمام زیبا، متعلق به آبادان و استان خوزستان هستند و اگر قرار است رونمایی‎ای نیز از آن‎ها انجام شود باید درون شهر آبادانو در مکان‎هایی نظیر موزه نفت، موزه کارآموزان و یا موزه تاریخی این شهرستان انجام گیرد و نباید به خارج از شهر و استان منتقل شوند.

منبع: ایسنا