کد خبر: ۴۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ 16 September 2019

وزارتخانه‌ای که هم جاده ساخت، هم سایت موشکی

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این که جنگ علیه ایران هرگز تمام نشده و فقط تغییر شکل داده است، از احداث سایت موشکی گنو در دوران دفاع مقدس توسط این وزارت راه خبر داد.
 به گزارش سازه نیوز، مهدی عبوری در نشست خبری همایش و نمایشگاه تخصصی تبیین نقش وزارت راه در دفاع مقدس، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی (وزارت راه و وزارت مسکن وقت) خدمات ارزشمندی را در دوران دفاع مقدس ارائه کرد اما به این اقدامات در رسانه ها توجه نشده و دیده نشده است. 

وی با بیان این که مقصر دیده نشدن نیز وزارت راه و شهرسازی است، افزود: با تشکیل ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس و نمایشگاه مربوطه قصد داریم که جبران مافات کنیم.

وی ادامه داد: جنگ علیه کشورمان هرگز تمام نشده و فقط تغییر شکل داده و امروز هم در حال مصاف هستیم. مهم رزمنده بودن و رزمنده ماندن است که لازمه آن فهم موقعیتی است که در آن قرار داریم. رهبر معظم انقلاب فعالان جبهه اقتصادی را رزمنده می دانند و تاکید موکد در  تغییر نگاه به این حوزه داشته  اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که هر کاری که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام شود یک کار جهادی است، گفت: با دستور وزیر راه قرار شده نمایشگاه فاع مقدس برگزار شود. در این راستا به دنبال برنامه ریزی برای ایجاد یک نمایشگاه دائمی در محل باغ موزه دفاع مقدس هستیم که پیگیری های آن در حال انجام است.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس در وزارت راه و ترابری وقت سه اداره کل راه قدس (مهاباد)، اداره کل راه کربلا (اهواز)  و اداره کل راه نجف در کرمانشاه راه اندازی شد. عمده وظیفه این ادارات کل پشتیبانی، احداث راه های جنگی، احداث استحکامات، احداث سایت های موشکی از جمله گنو در هرمزگان بود. به همین دلیل در نمایشگاهی که هفته دفاع مقدس برگزار می شود گوشه ای از این اقدامات ارزشمند به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود 15 هزار نفر همکار ایثارگر در وزارت راه و شهرسازی داریم، گفت: در اولین ساعات جنگ تحمیلی، وزارت راه و ترابری در حمله به فروگاه مهرآباد و بنادر آسیب دید.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: در ایام جنگ بندر خرمشهر مورد حمله قرار گرفت و تصرف شد، تعدادی از همکاران عزیز ما به شهادت رسیدند و تعدادی هم اسیر شدند. این فشار کاری در این بندر به بندر امام منتقل شد. بندری که در یک روز شاهد 70 حمله در وران دفاع مقدس بود.

عبوری بیان کرد: در دوران دفاع مقدس قطارها 8 میلیون رزمنده را جابجا کردند، ضمن این که 4 میلیون تن امکانات و تجهیزات مورد نیاز در دوران دفاع مقدس به جبهه ها حمل شد.

وی گفت: خط آهن 125 کیلومتری خرمشهر-اهواز  در ابتدای جنگ توسط رژیم بعثی عراق به طور کامل از بین رفت، این در حالی بود که پس از آزادسازی خرمشهر این خط آهن طی فقط 100 روز ریل گذاری و به بهره برداری رسید.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: وزارت وقت مسکن در دوران جنگ تحمیلی 150 شهید و 1776 آزاده و جانباز تقدیم کشور کرد.

عبوری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که با توجه به این که در دوران دفاع مقدس 125 کیلومتر خط آهن در 100 روز ساخته شده، امروز میانگین احداث خط آهن در کشور چه میزانی است و مشکل عدم ساخت راه آهن بر اساس برنامه ها با توجه به سمت شما به عنوان معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت راه چیست، گفت: این سئوال را از مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران که متولی ساخت خط آهن است بپرسید. 

سرهنگ علیرضا افشاری فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی هم در نشست خبری همایش و نمایشگاه تخصصی تبیین نقش وزارت راه در دفاع مقدس اظهار کرد: این نمایشگاه اولین اقدامی است که در این سطح در وزارت راه و شهرسازی برگزار خواهد شد. وزارت راه در دفاع مقدس نقش بی بدیلی داشته است. در سازمان ها و ارگان های مختلف از روز اول جنگ مورد هجوم قرار گرفت.

وی تصریح کرد: همایش 2 مهرماه امسال در باغ موزه دفاع مقدس با حضور مهمان ویژه کشوری و لشکری برگزار می شود.

وی با اشاره به حضور پیشکسوتان در حوزه راه و مسکن در این نمایشگاه و قدردانی از آنها، افزود: در کنار نمایشگاه، همایشی را با حضور دستگاه و اداراتی که در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند برگزار خواهیم کرد.

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان راهداری، بنیاد مسکن، سازمان بنادر، سازمان هواپیمایی و ... از جمله زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی هستند که در همایش حضور خواهند داشت.

افشاری افزود: نمایشگاه تخصصی تبیین نقش وزارت راه در دفاع مقدس طی 7 روز برگزار می شود.