کد خبر: ۴۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ 17 September 2019

چه کسانی با طرح اقدام ملی مسکن خانه‌دار می شوند؟

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن خراسان رضوی با اشاره به اینکه طی یک سال و نیم گذشته قیمت زمین حدود ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: طی یک سال و نیم گذشته قیمت مسکن ۱۵۰ درصد و همچنین قیمت مصالح ساختمانی حدود ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.
 به گزارش سازه نیوز، عمت الله ظریف اظهار کرد: طی پنج سال گذشته دولت راهبردی تحت عنوان مسکن مهر برای رونق صنعت مسکن اتخاذ کرده بود که متاسفانه این طرح پس از گذشت پنج سال مغفول ماند همچنین دولت تصمیم داشت پروژه مسکن مهر را به اتمام برساند و سپس طرح مسکن اجتماعی را که متولی آن اداره راه و شهرسازی است آغاز کند که متاسفانه موفق نشد.

وی افزود: هدف دولت از ساخت مسکن‌های ارزان تامین مسکن برای دهک های سه تا شش است که براساس این طرح قرار است ظرف 2 سال آینده 400 هزار واحد در سراسر کشور ساخته شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه پس از گذشت هفت ماه طرح اقدام ملی ساخت مسکن روند صعودی داشته و طبق آمار ارائه شده  400 هزار واحد در دست اقدام وجود دارد که 200 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر ساکن و 100 هزار واحد در بافت فرسوده و بازآفرینی شهری تحویل داده می‌شود.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن خراسان رضوی تصریح کرد: تاکنون در چند شهر جدید و نیز برای تعدادی از پروژه های مسکونی متعلق به بنیاد مسکن در تعدادی از شهرهای کشور، مراسم کلنگ زنی با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شده است.

ظریف با اشاره به اینکه چشم انداز خوبی برای توسعه این طرح نسبت به طرح های قبلی وجود دارد، گفت: متناسب با نیاز هر استان در این طرح تعدادی واحد مسکونی پیش بینی شده که سهم استان خراسان رضوی از این طرح حدود 8000 واحد است که از این تعداد 3000 واحد توسط اداره راه و شهرسازی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه مطابق با تقاضای جامعه، سالانه 75 هزار واحد در استان خراسان باید عرضه شود که ظرف پنج سال گذشته با همکاری بخش خصوصی و مردم یک سوم این آمار اجرایی شده است، اظهارکرد: با توجه به رویکرد دولت و هدفگذاری سال رونق تولید ملی، وزارت مسکن و شهرسازی در تلاش است اهتمام ویژه‌ای جهت تحرک بخشیدن به تولید مسکن در کشور به خرج دهد.

ظریف با اشاره به طرح های تشویقی دولت برای پویایی در عرصه مسکن از جمله مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن، بیان کرد: واگذاری زمین و به مشارکت گذاشتن آن توسط دولت به انبوه سازان تحرک بخشیدن به تولید مسکن در کشور را تقویت می‌کند تا سازندگان بتوانند از زمین استفاده کنند و از این طریق، دغدغه تأمین زمین یا تأمین منابع برای خرید زمین را نداشته باشند.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن خراسان رضوی تصریح کرد: این طرح به گونه‌ای است که دولت زمینی را در اختیار انبوه ساز برای ساخت پروژه قرار می‌دهد و پس از اعلام هزینه نهایی پروژه و قیمت گذاری آن سهم، شراکت دولت و بخش خصوصی مشخص می‌شود به این منظور که اگر زمینی که دولت در اختیار بخش خصوصی قرار داده مرغوب‌تر باشد سهم دولت از پروژه بیشتر و اگر زمین از مرغوبیتی کمتری برخوردار باشد سهم انبوه ساز از پروژه نهایی بیشتر است.

ظریف تاکید کرد: هدف دولت از این طرح فراهم کردن موجبات رونق ساخت و ساز است که بر اساس این طرح، ظرف دو سال آینده 400 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید بستر لازم برای بخش های خصوصی را فراهم و عرضه مسکن را به گونه ای تعریف کند که مردم برای استفاده مصرفی نه برای سرمایه گذاری مسکن خریداری کنند، گفت: دولت باید برای تسهیل در روند این پروژه گام های فراتری بردارد به عنوان مثال باید ارائه پروانه ساخت واحد ها را نیز به عهده بگیرد تا انبوه ساز با تمام قوا به ساخت مسکن بپردازد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن خراسان رضوی ادامه داد: برخی کارشناسان معتقدند ممکن است تعدادی از انبوه سازان که به دنبال منفعت شخصی خود هستند، نسبت به نیاز بازار مدت زمان ساخت پروژه را طولانی و از افزایش زمان ساخت پروژه بهره برداری قیمتی کنند.

وی بیان کرد: اگر افزایش تولید و عرضه مسکن، بدون اجرای ابزارهای تنظیمی صورت گیرد، منفعتی نصیب خانواده های فاقد مسکن و متقاضیان اصلی این بازار نخواهد شد زیرا مانند اتفاقی که در سال های اخیر رخ داده است، عمده واحدهای اضافه شده، صرف تقاضاهای سوداگرانه و سرمایه ای خواهد شد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن خراسان رضوی اظهارکرد: برخی کارشناسان دیدگاه مثبتی در این زمینه دارند و معتقدند به این دلیل که انبوه سازان از ابتدای پروژه هزینه ای بابت زمین نمی پردازند و تنها 25 الی 30 درصد سرمایه برای ساخت مسکن نیاز دارند و تسهیلات بانکی نیز در این مرحله سبب ترغیب آنان برای ساخت پروژه می‌شود.

ظریف افزود: اگر مبلغ تسهیلات و همچنین مدت اقساط آن به افراد یا زوجین در شهر تهران و سایر شهرهای کوچک افزایش یابد، به نحوی که سازندگان این تسهیلات را در اختیار بگیرند و به خریداران انتقال دهند که این امر هم بخش عرضه و هم بخش تقاضا را تأمین و تقویت می‌کند.


منبع: ایسنا