کد خبر: ۴۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ 18 September 2019

کاهش چشمگیر هزینه‌های ساخت و ساز با رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰

مانی‌فر از ویرایش چهارم آیین نامه ۲۸۰۰ در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با پیوست این ماده شاهد کاهش آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله خواهیم بود.
به گزارش سازه نیوز، مانی‌فر مدیر کل دفتر امور مقررات ملی و کنترل ساختمان در حاشیه نشست خبری امروز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از پیوست ششم ویرایش چهارم آیین نامه 2800 در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با پیوست این ماده شاهد کاهش آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله خواهیم بود.

او با بیان اینکه پیوست ششم ویرایش چهارم آیین نامه 2800 با موضوع طراحی لرزه‌ای و اجرای سازه‌های مقاوم در ساختمان‌هاست، گفت: در چند سال اخیر شاهد عملکرد‌های مقاوم‌سازی در بخش‌های دیوار و جداره‌های ساختمانی نبودیم و همین موضوع بر کاهش مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تأثیرگذار بود.

مانی فر گفت: بیشترین نماد آسیب را در بخش ساختمان‌سازی در سال 96 با وقوع زلزله سرپل ذهاب شاهد بودیم به طوری که بسیاری از ساختمان‌ها بر اثر این حادثه از بین رفت.

مدیر کل دفتر امور مقررات ملی و کنترل ساختمان با بیان اینکه در زلزله سرپل ذهاب دیوار پیرامون واحد‌های مسکونی از بین رفت، گفت: البته بسیاری از ستون‌های این ساختمان‌ها سالم و تعداد کشته‌ها در مقایسه با سایر زلزله‌ها پایین بود که نشان‌دهنده رعایت آیین‌نامه 2800 در ساختمان‌ها است.

او با بیان اینکه باید در حوزه ساختمان‌ سازی بر اجزای غیر سازه‌ای و چهارچوب‌های آن نظارت‌های عالیه داشت، گفت: متأسفانه در بخش ساختمان‌سازی به این موضوع دقت لازم نمی‌شود و شاهد خسارت‌های بسیار زیاد با وقوع کوچکترین زلزله هستیم.

مانی‌فر با بیان اینکه آیین‌نامه 2800 در چارچوب این موضوعات زمینه‌ساز افزایش نظارت‌های عالیه در حوزه ساخت و ساز می‌شود، گفت: در چند سال گذشته در سطح استان‌ها به این موضوع توجه شده که در این بخش اقدام به راه‌اندازی سامانه جامع نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی کرده‌ایم.

مدیر کل دفتر امور مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: این سامانه در سال 97 توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد و تاکنون 42 هزار بازدید ثبت شده است. این سامانه جزو دومین سامانه‌های تأثیرگذار به عنوان یک ابتکار در حوزه دولت الکترونیک به شمار می‌رود و تاکنون 550 نفر در حوزه فعالیت‌های این بخش اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

مانی‌فر گفت: در این سامانه توانسته‌ایم در سه بخش اطلاعات گسترده‌ای کسب کنیم، به طور مثال در مبحث 6 مقررات ملی ساختمان در بخش تأسیسات بهداشتی 85 درصد آیین‌نامه رعایت شده، همچنین در مبحث 9 مقررات ملی ساختمان طرح اجرای ساختمان 85 درصد و در مبحث 13 مقررات ملی ساختمان مبحث تأسیسات حیاتی 76 درصد رعایت شده است.

مدیر کل دفتر امور مقررات ملی و کنترل ساختمان در پایان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که مقررات ملی ساختمان و مباحث 22 گانه 60 درصد در ساخت و ساز‌های کشور رعایت می‌شود.