کد خبر: ۴۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ 18 September 2019

اتصال ایلام به شبکه‌های سراسری ریلی و بزرگراهی

علی‌اصغر كاظمی، اتصال ایلام به شبکه‌های ریلی و بزرگراهی کشور را دو برنامه عمده این استان خواند و دو آزادراه "کربلا" و "حرم تا حرم" را از مهم‌ترین طرح‌ها در این خصوص برشمرد.
به گزارش سازه نیوز ،علی‌اصغر كاظمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اتصال ایلام به شبکه‌های ریلی و بزرگراهی کشور را دو طرح عمده استان در حوزه راه و شهرسازی برشمرد و گفت: خوشبختانه بحث اتصال ایلام به شبکه بزرگراهی را از شمال و جنوب استان پیگیری و از سمت جنوب این محور را عملیاتی کردیم.

وی افزود: از سمت شمال نیز عملیات اجرایی آزادراه کرمانشاه-حمیل-ایلام-مهران با عنوان آزادراه کربلا آغاز شده و در دست انجام است؛ تاکنون عملیات ۵۰ کیلومتر از این آزادراه از سمت کرمانشاه آغاز شده و در حال نهایی کردن مذاکرات با سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ادامه کار هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: در سمت جنوب استان نیز از آزادراه پل زال-دهلران-مرز چیلات به عنوان کوتاه‌ترین مسیر به نجف اشرف و آزادراه "حرم تا حرم" یعنی نجف تا مشهد را تعریف کرده‌ایم و چهار بانک ملی، ملت، پارسیان و سپه ۴۰ درصد، دولت ۳۰ و بخش خصوصی ۳۰ درصد در این پروژه مشارکت خواهند کرد؛ فراخوان این طرح نیز توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام شده است و به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

وی در خصوص اتصال این استان به شبکه ریلی نیز گفت: پیمانکار قطعه اول اسلام‌آباد به سمت ایلام مشخص شده و کار بر روی این خط ریلی به‌زودی آغاز می‌شود.

کاظمی این پروژه‌ها را برای کشور و استان حیاتی دانست و گفت: با توجه به اینکه از زمان جنگ تاکنون کریدورهای هر دو کشور ایران و عراق به صورت شمالی-جنوبی تعریف و ساخته شده است، پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تکمیل کریدور شرقی-غربی یاد شده سالانه ۲۰ میلیون مسافر از این طریق تردد کنند که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

وی گفت: بنابراین تکمیل این پروژه فرصت بسیار خوبی برای کشور است؛ ضمن آنکه این کریدورها، کارکردهای استراتژیک برای کشور دارد و می‌توانیم از این طریق به شمال عراق، سوریه، بنادر دریای مدیترانه و در نهایت جنوب‌شرق اروپا متصل شویم و از جنوب نیز به حاشیه خلیج فارس راه پیدا کنیم.

کاظمی ساخت و تکمیل این این دو کریدور ارتباطی را تکمیل‌کننده اقدامات شبکه آزادراهی کشور در دو سال گذشته خواند و گفت: تکمیل این کریدورها تحولات اساسی در کشور در پی خواهد داشت.


منبع: صما