کد خبر: ۴۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ 18 September 2019

چین شریک مناسبی برای همکاری‌های دریایی و بندری ایران است

رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه چینی‌هامی‌توانند شریک مناسبی به منظور همکاری‌های مشترک در حوزه بندری و دریایی با ایران باشند، گفت: شرکت‌های چینی در این حوزه از برترین‌های دنیا هستند.
به گزارش سازه نیوز ،مجیدرضا حریری با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌های چینی در حوزه دریایی و بندری چه در زمینه ساخت و ساز بنادر، چه ایجاد پسکرانه‌های مناسب برای بنادر و چه در زمینه تجهیزات بندری و اپراتوری جزء برترین‌های دنیا هستند، اظهار کرد: بنادر چینی به لحاظ حجم کالا، مساحت بندر و تجهیزات مدرن بندری از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند.

وی در مورد همکاری با چینی‌ها در حوزه بندری و دریایی بیان کرد: باید اول مشخص کنیم که آیا در حوزه بنادر قصد واگذاری به شرکت‌های خارجی را داریم یا خیر؟ متاسفانه نگاه غلطی در مسئله واگذاری‌ها در کشور وجود دارد و تصور بر این است که بنادر خود را به خارجی‌ها داده‌ایم!

رییس اتاق مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه مقوله مدیریت و راهبری بنادر با حاکمیت ملی بر بنادر متفاوت است،‌اظهار کرد: در زمینه مدیریت و راهبری بنادر بر اساس استراتژی‌های ملی تصمیم گیری می‌شود که آیا راهبری یک بندر به شرکت‌های ملی-بومی یا شرکت‌های خارجی واگذار شود واگذار شود یا خیر؟ مسئله‌ای که با حاکمیت ملی بر یک بندر متفاوت است و باید به آن توجه داشت.

حریری با اشاره به اینکه نیازمند خانه‌تکانی فکری در حوزه بنادر هستیم، گفت: اگر به این نتیجه برسیم که در حوزه راهبری بنادر با شرکت‌های خارجی همکاری کنیم به طور حتم چینی‌ها می‌توانند شریک تجاری مناسبی برای ایرانی‌ها در حوزه بندری و دریایی باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش جنوبی و شرقی ایران پسکرانه‌های بلا استفاده‌ای وجود دارد، بیان کرد: از بندرعباس تا چابهار پسکرانه‌های بسیاری در کشور وجود دارد و جغرافیای بسیاری داریم که می‌توانیم از آن به عنوان بندرگاه استفاده کنیم.

رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه باید در زمینه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی از خلیج فارس به سمت دریایی عمان برویم، عنوان کرد: این یک تصیم منطقی و اثرگذار است و به طور حتم باید در ارتباط با آن به طور جدی ورود کرد.

حریری همچنین با اشاره به اینکه نیازمند تصمیمات بلندمدت استراتژیک در حوزه کرانه‌های اقیانوسی کشور هستیم، گفت: خوشبختانه کشور ما در حوزه ایجاد بنادر فقر مکانی ندارد و باید از ظرفیت‌های بندری خود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در مسیر استفاده از بنادر و کرانه‌های اقیانوسی کشور حرکت کنیم،‌ خاطرنشان کرد: کشور ما از بسترهای لازم برای توسعه بنادر برخوردار است و همانطور که می‌دانید شهرهای بزرگ دنیا در کرانه آب‌های آزاد واقع شده‌اند، ما در جنوب ایران از نوار ساحلی مناسبی برخورداریم که بلا استفاده باقی مانده است. ازاینرو با توجه به رویکردهای نظام مبنی بر توسعه سواحل مکران می توان از این پتانسیل بهره برد.