کد خبر: ۴۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸ 23 September 2019

چرا خریداران از بازار مسکن کوچ کردند؟

یکی از فعالان بازار مسکن با پیش بینی تداوم کاهش قیمت در ادامه سال، تاکید کرد: قیمت واحدهای لوکس و بزرگ در شمال شهر ها کاهش بیشتری نسبت به دیگر واحدهای مسکونی داشته است.
 به گزارش سازه نیوز، سال گذشته در چنین روزهایی، پس از آن که روند شتابان افزایش قیمت بازار ارز، سکه و خودرو را در نوردیده بود، بازار مسکن نیز با افزایش چشمگیر قیمت‌ها مواجه شد. این مهم آن قدر ادامه یافت تا براساس آمارهای اعلام شده، نرخ مسکن در سال 97 افزایش بیش از 100 درصدی را در سراسر کشور از خود نشان دهد. این افزایش قیمت مانند بازارهای دیگر پس از آن‌که شرایط را به گونه‌ای تغییر داد که با قدرت خرید مصرف کنندگان فاصله معناداری پیدا کرد، به همان ترتیبی که در سال گذشته افزایش یافت، به سمت تعدیل شدن رفت. به عبارت ساده‌تر تعدیل قیمت‌ها، مانند افزایش آن، ابتدا در بازار ارز آغاز شد و سپس بازارهای دیگر را نیز متاثر کرد؛ گرچه کاهش قیمت هیچ گاه سبب نشد شرایط به قبل از سال 97 باز گردد.

حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه املاک تهران، در رابطه با تحولات بازار مسکن در کشور گفت: اعلام خبر بیشترین و کمترین کاهش نرخ مسکن می‌تواند به هیجانی شدن بازار مناطقی منجر شود، به همین دلیل از بیان دقیق هر منطقه خودداری می‌کنم تا خدایی نکرده به نوسانات بازار کمک نکنم.

وی در ادامه افزود: به طور کلی می‌توان گفت واحدهای با متراژ بیش از 150 متر بیشترین کاهش را به طور معمول در سراسر کشور داشتند؛ به این ترتیب چنین واحدهایی به طور میانگین حدود 30 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. در مقابل واحدهای کوچک تر بسته به منطقه‌ای که در آن ساخته شدند نیز کاهش قیمتی بین پنج تا 25 درصد داشتند. 

نایب رییس اتحادیه املاک تهران درباره پیش بینی تداوم بازار مسکن در روزهای باقی مانده از سال، تاکید کرد: به نظر من در نیمه دوم سال روند کاهنده قیمت ادامه خواهد یافت. شتاب افزایش قیمت در یک سال گذشته به نحوی بوده که دیگر تناسبی میان قیمت‌ها و قدرت خرید مردم وجود ندارد که این نیز به یک رکود با درجه عمیق در کشور منجر شده است. با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان نیز رکود ادامه خواهد یافت، کاهش قیمت مسکن در کشور محتمل به نظر می‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان کاهش قیمت واحدهای لوکس نیز تصریح کرد: به طور کلی واحدهای لوکس و متراژ بالا که اغلب در شمال تهران هستند،بیشترین کاهش قیمت را در شهرهای بزرگ داشتند. در مقابل واحدهایی که کوچکتر هستند یا در مناطقی واقع شدند که مورد اقبال طبقه متوسط و پایین جامعه است، کاهش قیمت کمتری را از سر گذراندند.

عقبایی در رابطه با وضعیت قیمت ها در شهرهای حاشیه گفت: در شهر پرند و ظرف دو هفته گذشته، قیمت واحدها بین 60 تا 90 میلیون تومان کاهش یافتند. این روند به اشکال دیگر در مناطق حاشیه‌ای دیگر تهران نیز ادامه دارد.

در برخی از مناطق حاشیه شهر نیز که رشد عجیب قیمت داشتند، میزان کاهش قیمت حتی تا 200 میلیون تومان در هر واحد اعلام شده است.

این فعال بازار مسکن با اشاره به موجب گسترده مهاجرت به حاشیه شهرها افزود: سطح افزایش قیمت مسکن در سال‌ گذشته به گونه‌ای بود که بسیاری از خانواده‌ها دیگر امکان تهیه مسکن در شهرهای بزرگ را نداشتند و به همین دلیل مهاجرت به حاشیه شهرها آغاز شد. این اتفاق به تهران محدود نبود و در دیگر شهرهای بزرگ چون تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان نیز مشاهده شده است. این موج مهاجرت ابتدا افزایش قیمت شدیدی را در این مناطق به وجود آورد اما در دو هفته گذشته نه تنها از تب و تاب قیمت‌ها کاسته شد، بلکه قیمت در این بخش‌ها نیز به کاهش یافته است.

بازار راکد است

بررسی وضعیت بازار مسکن نشان می دهد بیشترین کاهش قیمت در مناطق یک تا شش و البته شهرک های اقماری اطراف تهران رخ داده است . در این میان کاهش قیمت در مناطق میانی و پایین شهر به دلیل میزان قیمت‌ها ، کمتر از سایر مناطق بوده است. بازار مسکن ایران از نیمه دوم سال گذشته وارد فاز رکودی شد و عمق رکود در ماه های پس از ان افزایش یافت . در حال حاضر بازار مسکن در رکودی جدی به سر میبرد و فعالان بازار می گویند کاهش شدید خریداران و فروشندگان، معاملات بازار مسکن را قفل کرده است .

تحلیل‌های ارائه شده بر این نکته استوار است که کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار می تواند زمینه را برای خروج این بازار از رکود و خرید و فروش عادی در بازار فراهم نماید .در سال گذشته سرمایه گذاران از بازار مسکن خروج کردند و در شرایط فعلی ، به دلیل رشد بالای قیمت ها خریداران واقعی نیز حضوری ندارند اما تعدیل بیشتر قیمت ها می تواند زمینه را برای حضور خریاران واقعی در بازار فراهم کند.

چرا خریداران از بازار مسکن کوچ کردند؟

فروکش کردن موج تورم از یک سو و آرامش نسبی بازار ارز از سوی دیگر مهمترین دلیل کوچ سرمایه گذاران نه از بازار مسکن که از سایر بازارهای مهم سرمایه گذاری در ایران است .  بسباری از خریداران بالقوه مسکن معتقدند قیمت ها هنوز بسیار بالاست و خرید ملک در این محدوده قیمتی غالبا صرفه و صلاح اقتصادی ندارد. از سوی دیگر چشم انداز کاهشی حاکم بر بازار سبب شده است خریداران زمان خرید را به تعویق بیندازند چرا که احتمال می دهند در آینده بتوانند با قیمت هایی پایین تر مسکن مورد نیاز خود را خریداری نمایند .

در عین حال کاهش شدید مستاجران در بازار به دلیل تمدید قراردادها به منظور پرهیز از انعقاد قرارداد با نرخ بالاتر ، فضا را برای سرمایه گذاران در بازار مسکن تنگ تر کرد و سبب شده است خرید مسکن به منظور سرمایه گذاری با کندی بیشتری روبرو شود./منبع:خبرآنلاین