کد خبر: ۴۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸ 30 September 2019

سکونت ۲۰ میلیون نفر در بافت فرسوده

روستا گفت: ۲۵ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد که احیا و بازآفرینی آن‌ها تنها از طریق کنش‌گران و حمایت هنرمندان اجرایی می‌شود.
 به گزارش سازه نیوز، مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری در نشست خبری نخستین جشنواره مستقل خورشید در رابطه با بازآفرینی شهری با بیان اینکه مسئله بازآفرینی شهری ارتباط گسترده‌ای با حوزه هنرمندان و برگزاری جشنواره‌های متعدد دارد، گفت: بخش وسیعی از عرصه‌های کشور که حدود 140 هزار هکتار را شامل می‌شود در بافت‌های فرسوده قرار دارد و در این بخش حدود 20 میلیون از جمعیت کشور را شامل می‌شود.

او ادامه داد: اجرای طرح بازآفرینی شهری تنها با ابزار‌های فیزیکی و دستگاه‌های دولتی به مرحله اجرایی نمی‌رسد، چرا که زندگی اجتماعی در این بخش‌ها وجود دارد و باید از تمامی حوزه‌ها از جمله هندسی و معماری ایرانی – اسلامی طراحی آن‌ها را انجام دهیم.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری افزود: پرداخت از زاویه هنر، داستان نویسی، شعر نویسی، فیلم نویسی ارتباط بی بدیلی با مسئله بازآفرینی شهری دارد و خود می‌تواند تحول بزرگی را در محلات این بخش ایجاد کند.

روستا توضیح داد: بافت‌های تاریخی که در آن‌ها رویکرد بازآفرینی شهری مطرح است باید به عنوان فرهنگ و مبنی قرار گیرد و ما در این بخش از تمامی حوزه‌ها دعوت می‌کنیم تا رویکرد جدیدی را در حوزه بازآفرینی شهری ایجاد کنند.

او با بیان اینکه حدود 25 هزار هکتار از اراضی کشور‌ها در این مناطق وجود دارد گفت: تمدن شهری از این بخش‌ها نشأت گرفته و افرادی در این بخش‌ها زندگی می‌کنند که توانسته‌اند هویت اساسی را برای مردمان این محلات ایجاد کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری اظهار کرد: اقتصاد تهران از این محلات نشأت گرفته و برخی از اسامی محلات از جمله سیروس، نازی آباد، مولوی به عنوان بافت‌های تاریخی در شهر تهران توانسته نام آوران و افراد بسیاری را در خود جای دهد.


هنرمندان اجازه ندهند هر طور دلمان می‌خواهد بازآفرینی کنیم
در ادامه این برنامه حبیب خراسانی مدیرکل دفتر مطالعات منطقه‌ای با بیان اینکه باید از بازآفرینی شهری حمایت‌های گسترده‌ای انجام شود تا کاستی‌های این حوزه برطرف شود گفت: متولی بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری است و قرار شده یک، سوم از مساحت شهری ایران را بازآفرینی کنیم که بخشی از آن در قالب طرح اقدام ملی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر مطالعات منطقه‌ای با اشاره به اینکه حوزه فرهنگی و هنری نقش اصلی در احیای این طرح‌ها دارد، گفت: نباید هنرمندان و کنش‌گران اجازه دهند که ما با احیای بازآفرینی شهری تاریخچه و هویت محلات را تغییر دهیم.

او تأکید کرد: اجازه ندهید هر طور دلمان خواست بازآفرینی کنیم، زیرا که بسیاری از محلات با تاریخچه‌های قدیمی که دارند هویت مردمان و محلات را رقم زده‌اند.

خراسانی تصریح کرد: در ایران حدود 67 خانه تاریخی را تملک کرده‌ایم و به زودی با احیای بافت‌های این مناطق و نوسازی آن‌ها در شهر‌های مختلف آن‌ها را به بهره‌برداری می‌رسانیم.