کد خبر: ۴۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ 01 October 2019

رشد ۸۲ درصدی پرداخت تسهیلات مسکن

رسانه‌های داخلی با بررسی وضعیت بازار مسکن و اجاره بها، ‌ معاملات مسکن در ماه‌های اخیر را رصد کردند و به پیش بینی میزان تورم ملکی مناطق مختلف در ماه‌های آتی پرداختند.
 به گزارش سازه نیوز، محمد حسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن از افزایش نزدیک به 34 درصدی در حجم ریالی پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن در مرداد امسال خبر داد و گفت: این گروه از تسهیلات به لحاظ تعداد نیز 82 درصد نسبت به مدت مشابه در 1397 خورشیدی رشد داشته است.

وی با اشاره به سیاست‌های اعتباری پیش‌بینی شده برای 1398 خورشیدی، اعلام کرد: بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی فعال در حوزه مسکن، با آمادگی کامل برای حمایت مالی اعتباری از هر دو بخش تقاضا و عرضه مسکن، نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن اقدام می‌کند. به طوری که علاوه بر تدارک سبد تسهیلاتی متنوع برای حمایت از متقاضیان مصرفی، با هدف رونق بخشی به ساخت و عرضه مسکن، تسهیلات مشارکت مدنی(ساخت مسکن) را نیز با شرایط متفاوتی به سازندگان بخش مسکن ارایه می‌کند.

رسانه های داخلی این اظهارات مدیر امور اعتباری بانک مسکن را بازتاب دادند و به بررسی وضعیت بازار مسکن و اجاره بها پرداختند.

بررسی امروز(9 مهر) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب بیش از جریان رسانه ای رقیب به موضوع مسکن پرداختند و بازار مسکن را در تاریک ترین نقطه ارزیابی کردند.

این طیف رسانه ای همچنین قدرت خرید وام مسکن در شهرهای بزرگ را بررسی و برنامه‌های دولت برای بازار اجاره را تبیین کردند.

رسانه های اصولگرا نیز محورهایی همچون اوراق تسهیلات مسکن در آستانه ورود به کانال 20 هزار تومان، فراز و نشیب های فروش عرصه واحدهای مسکن مهر پردیس و رونق ساخت و ساز در کوچه پس‌کوچه‌های تهران را مورد توجه قرار دادند.

رسانه های اصلاح طلب

تغییرات کاهشی قیمت مسکن

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: تغییرات کاهشی قیمت مسکن در تهران الگوی تازه به خود گرفته که بیانگر پیامد جهش متفاوت قیمت‌ها طی دو سال اخیر است. شهریور امسال برای دومین ماه پیاپی، تورم ماهانه مسکن در تهران منفی شد. در این میان -مطابق اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن- متوسط قیمت آپارتمان‌های منطقه یک (گران‌ترین منطقه پایتخت) با بیشترین کاهش نسبت به سایر مناطق مواجه شد. کاهش قیمت واحدهای مسکونی در منطقه پنج نیز قابل توجه است. ماه گذشته در پنج منطقه اول تهران، تورم منفی برای املاک مسکونی رقم خورد؛ در حالی که در عمده مناطق جنوبی، قیمت آپارتمان‌ها به‌طور میانگین 5 درصد افزایش یافت. وضعیت موجود نشان می‌دهد مناطقی از بازار مسکن که طی سال‌های 96 و 97 و همچنین بهار امسال، با بیشترین رشد قیمت مواجه بودند، هم‌اکنون -دوران پساجهش- در لیست انتظار برای کاهش قیمت قرار دارند. مناطق واقع در شمال و شمال غرب شهر تهران در این لیست هستند. اختلاف منطقه‌ای سرعت رشد قیمت در دو سال گذشته در تهران باعث شد رابطه متعارف بین ارزش فروش واحدهای مسکونی در شمال و جنوب شهر به‌هم بخورد. احیای این رابطه در دو سناریو قابل تحقق است. متوسط قیمت مسکن در تهران در فاصله ابتدای 96 تا پایان تیر 98 معادل 215 درصد افزایش یافته است.

این روزنامه، برای تحلیل این تغییرات و پیش‌بینی تورم ملکی مناطق مختلف در ماه‌های آتی، میزان رشد قیمت مسکن از ابتدای دوره رونق قبلی یعنی آغاز سال 96 تا پایان تیر امسال که آخرین ماه رشد قیمت مسکن بود و پس از آن تورم ملکی روند کاهشی پیدا کرد محاسبه کرده است. این محاسبات نشان می‌دهد منطقه یک که در این دوره 28 ماهه بیشترین رشد قیمت مسکن را تجربه کرده و میانگین قیمت مسکن در این منطقه تا پایان تیرماه نسبت به‌ آغاز دوره رونق بازار معاملات، 287 درصد رشد کرده است، اکنون در شهریور در صدر مناطقی است که فرود قیمت را تجربه کرده‌اند، طوری که میانگین قیمت در این منطقه 15 درصد معادل حدود 5 میلیون تومان کاهش یافته است. از دیگر مناطقی که در دوره رونق بیشترین رشد قیمت را داشته‌اند اما در ماه گذشته با افت قیمت روبه‌رو بوده‌اند، می‌توان به مناطق 2 و 5 اشاره کرد که نگاهی به تغییرات قیمتی 28 ماهه آنها نشان می‌دهد، آنها نیز در زمره مناطقی بوده‌اند که بیشترین رشد قیمت را در دوره رونق معاملات داشته‌اند، طوری که میانگین قیمت مسکن در منطقه 5 در پایان تیر 98 نسبت به ابتدای سال 96 حدود 240 درصد و میانگین قیمت در مناطق 21، 2 و 10 نیز در این بازه زمانی حول و حوش 230درصد افزایش یافت. این در حالی بود که قیمت مسکن در کل مناطق شهر تهران در این مدت به‌طور میانگین 215 درصد رشد کرد و سه برابر شد.

بازار مسکن در تاریک‌ترین نقطه

روزنامه مردم سالاری زیر عنوان بازار مسکن به تاریک‌ترین نقطه رسید، آورد: معاملات مسکن در شهریورماه امسال به حدی پایین آمد که حتی نسبت به شهریورماه چهار سال قبل که بازار در رکود عمیقی قرار داشت، 78 درصد کمتر شده است؛ قراردادها نسبت به مرداد امسال و شهریور پارسال هم به ترتیب 15 و 73 درصد کاهش یافت و این در حالی است که در شهریورماه به عنوان آخرین مهلت جابه‌جایی در تابستان طبیعتا باید معاملات افزایش پیدا می‌کرد. شهریورماه 1398 به لحاظ حجم معاملات مسکن در تهران افت تاریخی رقم خورد؛ به طوری که حتی در شهریورماه 1394 نیز که بازار در مقایسه  با سال‌های قبل و بعد از آن در رکود عمیقی قرار گرفته بود حجم معاملات 4.6 برابر امسال بود. کسادی بازار مسکن در شهریورماه امسال از زمان آغاز ارایه گزارش‌های ماهیانه این بخش توسط بانک مرکزی در سال 1392 تا کنون بی‌سابقه بوده است...کارشناسان می‌گویند تا زمانی که قیمت‌های پیشنهادی کاهش پیدا نکند نمی‌توان نسبت به رونق معاملات امیدوار بود. اما طبق آمار، کاهش 2.4 و 2.8 درصدی قیمت در دو ماه گذشته بسیار کمتر از رشد 7 تا 8 درصد ماهیانه در دو سال اخیر بوده است. با توجه به جهش 208 درصدی قیمت نسبت به چهار سال قبل، توان خرید متقاضیان مصرفی به شدت افت کرده است؛ هرچند تیرماه 1398 رشد قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه چهار سال قبل از آن عدد 245 درصد را نشان می‌داد. اما مرداد و شهریورماه امسال قیمت‌ها نسبت به دو ماه قبل به ترتیب 2.4 و 2.8 درصد کاهش یافت که چشم‌انداز کاهشی را پیش روی خریداران قرار داده و متقاضیان مصرفی، خرید را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

تارنمای عصر ایران گزارش داد: اقتصاد کشور پیرو مشکلات و مباحثی که در سیاست‌های بین‌المللی روی داده است در تنش به سر می‌برد و بازار مسکن نیز به همین واسطه در یکی از بدترین بازه‌های زمانی قرار دارد. چرا که رکودی که پنج سال طول کشید، در حال تغییر رویه به سمت آمارهای صعودی بود و به قول بسیاری از کارشناسان آخرین روزهای رکود را پشت سر می‌گذاشت اما با اعمال و تشدید تحریم‌های اقتصادی رکود تشدید شد و باز هم این صنعت بسیار بزرگ در شرایط ناآرام ماند تا جایی‌که وزارت راه‌وشهرسازی به عنوان متولی بهبود اقتصاد مسکن طرح کلانی را با عنوان طرح ملی مسکن آغاز کرد و زمینه را برای ورود سازندگان و انبوه‌سازان فراهم کرد. زمینه‌ای که انبوه‌سازان معتقدند ناکارآمد است و باید برای اینکه بتوان سازندگان انبوه را مجاب به ورود به طرح ملی مسکن کنند مشوق‌هایی را درقالب‌های مختلف در نظر می‌گرفتند. اما در این میان سازمان‌های زیر مجموعه وزارت راه، نظر دیگری دارند و معتقدند این طرح با در نظر گرفتن شراکت حداکثری بخش خصوصی تدوین شده است و می‌تواند به عنوان شتاب‌دهنده بخش مسکن از آن بهره برد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیاست‌های حاکم بر بخش مسکن، اگر وجود داشته باشد! طی یکسال اخیر نه تنها کارآمد نبوده بلکه موجب افزایش شدید قیمت‌ها در این بخش شده است؛ بطوری که از ابتدای فصل زمستان سال گذشته تا اواسط مردادماه امسال، شاهد تعیین قیمت‌های مافوق تصور برای هر مترمربع از واحدهای مسکونی بودیم؛ قیمت‌هایی که بیشتر مالکان تعیین کننده آن بودند تا شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و اظهارنظرهای مختلف مسئولان دولتی... به نظر می‌رسد اجرایی شدن طرح قراردادهای 2 یا سه ساله برای مستأجران‌ و شناسایی واحدهای‌ خالی از سکنه می‌تواند تنها بخش کوچکی از مشکلات موجود در این بازار را برطرف کند و دولت در این بین بتواند هر چه سریع‌تر با راه‌اندازی سامانه املاک کنترل این بازار را به دست گیرد.

محرومان چشم به راه واحدهای مسکونی خیرساز

همشهری آنلاین گزارش داد: تامین مسکن را می‌توان اصلی‌ترین دغدغه در شرایط اقتصادی کنونی ذکر کرد که به دلیل ناتوانی مالی بخشی از جامعه از تامین شدن این نیاز اصلی محروم هستند. مشارکت در تامین سرپناه برای محرومان وظیفه‌ای همگانی  محسوب می‌شود...در استان اردبیل بیش از یک دهه از عمر مجمع خیران مسکن‌ساز می‌گذرد که در این مدت با وجود سختی‌های زیاد دستاوردهای شیرینی داشته‌اند. تعداد اقشار نیازمند و محروم در استان کم نیست؛ اردبیل افراد خیراندیش زیادی دارد که دغدغه زندگی سخت همنوعان خود را دارند و با همه توان برای رفع مشکلات می‌کوشند. در این زمینه تعدادی از خیران نیک‌اندیش با تشکیل مجمع برای این هدف ارزشمند تلاش می‌کنند و به منظور خانه‌دار کردن خانوارهای بی‌سرپناه کار خود را از سال 86 آغاز کرده‌اند. 

قدرت خرید وام مسکن در شهرهای بزرگ

تارنمای فرارو گزارش داد: سقف وام اوراق مسکن در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و مراکز استان‌ها به غیر از تهران، 80 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود و هر زوج می‌توانند با خرید 160 برگه تسه این وام را برای خرید خانه دریافت کنند. با توجه به اینکه قیمت اوراق تسه این روزها به 40 هزار تومان رسیده، هزینه دریافت این وام رقمی حدود شش میلیون و 400 هزار تومان است. باید توجه داشته باشید که اگر به صورت انفرادی برای دریافت وام اوراق مسکن اقدام کنید، سقف وام برای شما 50 میلیون تومان خواهد بود و برای دریافت آن باید 100 برگه تسه خریداری کنید. هزینه خرید این تعداد برگه تسه در حال حاضر چهار میلیون تومان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد وام 80 میلیونی اوراق مسکن برای زوجین می‌تواند حدود یک پنجم هزینه خرید یک واحد 70 متری در شهرهای بزرگ را تامین کند.

بازار اجاره

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برنامه‌های وزارتخانه برای بازار اجاره گفت: بحث اجاره‌ داری را در شقوق مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم؛ از جمله اجاره‌داری حرفه‌ای که علاوه بر بخش خصوصی، دولت نیز بتواند برای مدیریت بازار، ورود کند. البته در این برنامه، گروه‌های کم‌درآمد مدنظر هستند. در این خصوص طرحی نوشته شده اما برای این‌که بتوانیم آن را پیش ببریم باید مجوز قانونی برای اصلاح آیین‌نامه صادر شود. اجاره‌داری حرفه‌ای قبلا هم در قانون بوده اما نتایج مدنظر را به دنبال نداشت... در طرح‌های قبلی برای پنج سال سازنده باید اجاره می‌داد و بعد زمین به او واگذار می‌شد. این موضوع نمی‌توانست در بازار اجاره تعادل ایجاد کند. به همین منظور باید آیین‌نامه را اصلاح کنیم که  اراضی برای همیشه در اجاره بماند تا بتوانیم واحد ارزان قیمت تولید کنیم... م. در بخش مسکن چند کار عمده را بر مبنای سیاست‌های کلی وزیر راه و شهرسازی دنبال می‌کنیم. در جریان برنامه اقدام ملی تولید و عرضه 400 هزار واحد مسکونی، فعالیت‌های اجرایی به تفکیک استان‌ها و  شهرها مشخص و آغاز شده است. هم‌چنین جلسات هماهنگی بین دستگاه‌های مجری در وزارت راه و شهرسازی که می‌تواند منسجم کننده‌ برنامه و محرک باشد برگزار می‌شود.

رسانه های اصولگرا

اوراق تسهیلات مسکن در آستانه ورود به کانال 20 هزار تومان

به گزارش خبرگزاری مهر، بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن تحت تاثیر رکود بازار با افت شدید قیمت مواجه شده و در حال ورود به کانال 20 هزار تومانی است. کاهش تعداد مبایعه نامه ها در کاهش تقاضای دریافت تسهیلات مسکن نیز مؤثر بوده است. به گونه ای که به دلیل کاهش تقاضای وام مسکن، اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نیز در بازار فرابورس با کاهش تقاضا و درنتیجه با افت شدید قیمت روبه رو شده است.

 

فراز و نشیب های فروش عرصه واحدهای مسکن مهر پردیس

خبرگزاری فارس در گزارشی آورد: ماجرای فروش عرصه واحدهای مسکن مهر شهر پردیس از زمانی شروع شد که دولت در قالب بند ب تبصره 8 لایحه بودجه سال 98 پیشنهاد داد وزارت راه و شهرسازی اجازه واگذاری قطعی زمین واحدهای مسکن مهر به مالکان اعیانی این واحدها را داشته باشد. این پیشنهاد توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر این اساس مقرر شد منابع حاصل از این واگذاری ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا صرف تکمیل پروژه های مسکن مهر و اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و مسکن اجتماعی و حمایتی شود. بعد از تصویب این قانون و در حالی که بنا بر نظر اکثر کارشناسان بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن با شروع سال 98 باید متوقف می شد، این پیش بینی محقق نشد و افزایش قیمت مسکن مهر در شهر پردیس به صورت غیر طبیعی ادامه پیدا کرد. مختاری آذر رئیس اتحادیه املاک شهر پردیس در تاریخ 19 فروردین ماه از پشت پرده فعالیت یک گروه برای هم ریختن قیمت ها در پردیس خبر داد و گفت: چند روزی است افرادی با سازماندهی و هماهنگی که انجام داده اند اقدام به نشر آگهی های فروش مسکن مهر با قیمت نامتعارف و 4 برابر قیمت معمول کرده تا جایی که قیمت یک واحد 75 متری را یک میلیارد تومان اعلام کرده اند. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و مهدی هدایت مدیر عامل شهر جدید پردیس در اقدامی نامتعارف و در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در تاریخ 31 اردیبهشت ماه برای واحدهای مسکن مهر، کف قیمتی تعیین کرد. هدایت با بیان این که قیمت‌های یک میلیارد تومانی هم برای فروش برخی واحدهای مسکن مهر پردیس مطرح شده است، گفت: معتقدم هر مالکی که مسکن مهر پردیس خود را کمتر از 400 میلیون تومان بفروشد، ضرر کرده است. هدایت افزایش قیمت مسکن مهر پردیس را واقعی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر واحدهای دو خوابه مسکن مهر، 600 میلیون تومان هم به فروش رسیده اند.

این خبرگزاری در ادامه آورده است: البته مدتی بعد از این اظهار نظر مدیرعامل شهر پردیس و اعلام قیمت های عرصه مسکن مهر پردیس، قیمت مسکن مهر این شهر جدید کاهش شدیدی یافت و افرادی که با اعتماد به صحبت مدیرعامل شهر جدید پردیس اقدام به خرید مسکن مهر کرده بودند، ضرر بسیاری را متحمل شدند. موضوع وقتی قابل تامل تر می شود که بدانیم همچنان این روند ادامه دارد و هر چند وقت یکبار مصاحبه ای از مسئولین شهر پردیس منتشر می شود که متقاضیان مسکن مهر هرچه سریعتر اقدام به خرید عرصه مسکن مهر نمایند وگرنه قیمت‌های کارشناسی! افزایش بسیاری خواهد داشت. 

رونق ساخت و ساز در کوچه پس‌کوچه‌های تهران

به گزارش تارنمای مشرق، آخرین گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در زمستان 97 واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران 25.4 درصد و در شهرداری‌های کل کشور 23.9 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن افزایش یافته است... ت. این آمار نشان از آن دارد که افزایش یکباره قیمت مسکن در بهار، تابستان و پاییز 97 شرایطی را به وجود آورده تا سازنده‌ها و انبوه‌سازان در اوج گرانی‌ها بر فعالیت خود در بخش ساخت و ساز مسکن اضافه کنند. اقدامی که خروجی آن در تهران و کشور به ترتیب افزایش 25.4 و 23.9 درصدی صدور پروانه‌های صادر شده احداث ساختمان شده است. در حالی روی کاغذ شاخص‌های سال 97 مربوط به ساخت و سازها رشد قابل توجهی داشته است، طی شش ماهه اول سال 98 نیز در سطح شهر نیز تقریبا وضعیت همین‌گونه است. در مناطق مختلف تهران به ویژه در نیمه جنوبی شهر به واسطه تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مسکن برای احیای بافت‌های فرسوده، تخریب، تجمیع و نوسازی واحدهای مسکونی نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است. در شهرهای اطراف تهران نیز وضعیت همین‌گونه است و در سایر شهرهای کشور نیز متناسب با  افزایش صدور پروانه‌های احداث، ‌ساخت و سازها افزایش چشمگیری داشته است. گرچه در دوره 5 سال و چند ماه حضور وزیر مستعفی راه و شهرسازی سیاست‌های وزارت راه روی تحریک تقاضا متمرکز شده بود که افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در سال 97 نتیجه آن بود، اما به نظر می‌رسد تغییر مدیریت در این وزارتخانه و توجه به بخش تولید در کنار نبود تناسب بین عرضه و تقاضا و همچنین قیمت‌ها بالا، باعث شده تا بر فعالیت سازنده‌ها برای تولید مسکن افزوده شود. صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی به ضرص قاطع می‌گویند تنها با تکیه بر بخش ساخت و ساز مسکن به دلیل ارتباطات پسین و پیشین با صنایع مختلف می‌توان به راحتی اثرات تحریم را به حداقل و حتی صفر رساند. در این بین دولت به طور عام و وزارت راه و شهرسازی به طور خاص بایستی برنامه‌های اجرایی جهت رونق تولید بخش مسکن را عملیاتی کنند.


منبع: ایرنا