کد خبر: ۴۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ 06 October 2019

سود دهی بالای ایران ایر

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی جزئیات سوددهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.
به گزارش سازه نیوز ، شهرام آدم نژاد در بیان جزئیات سوددهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد:  منظور از سود عملیاتی سود حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت است که فعالیت های اصلی شرکت را تشکیل می دهند. فعالیت های عملیاتی فعالیت های هسته ای و مکرر شرکت است که در اساسنامه به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: از دیدگاه تجزیه و تحلیل صورت های مالی، سود عملیاتی معنی دار ترین عدد در صورت سود و زیان شرکت است و شاخص اصلی قضاوت در مورد عملکرد مالی کسب و کار است. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار طی سالیان گذشته توانسته است نقطه سربسر عملیاتی را پشت سر بگذارد و به سود عملیاتی به میزان 41 میلیارد تومان برسد.

وی افزود:این عدد در سال گذشته به میزان 226 میلیارد تومان منفی بود. این مهم به علت عواملی چون ایجاد نقاط پروازی جدید (شش مسیر)، استفاده بهینه از ناوگان موجود و مدیریت هزینه ها محقق شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: گرچه این رقم کوچک است اما اتفاق مهمی است و با توجه به اهرمی بودن شرکت به علت سهم بالای هزینه های ثابت از کل هزینه ها، امکان استفاده از اهرم های عملیاتی شرکت در جهت رشدهای چندبرابری سود همزمان با افزایش فروش را فراهم می کند. البته رقم سود خالص شرکت منفی است که عمدتا به دلیل هزینه های مالی و سایر هزینه های غیرعملیاتی است.

آدم نژاد ادامه داد: این رقم در صورت سود و زیان سال 1397 شرکت درج شده است. البته در گزارش حسابرس مستقل شرکت که مشروط است، موضوع احتساب کامل هزینه های اکچوئری (صندوق بازنشستگی) به عنوان یکی از بندهای شرط ذکر شده است اما این بند در صورت های مالی سالهای گذشته شرکت نیز وجود داشت و در آن سال ها زیان هم وجود داشت.

وی تاکید کرد: علاوه بر این هزینه های صندوق بازنشستگی در صورت سود و زیان، بنابر ماهیت، در سرفصل هزینه های غیرعملیاتی طبقه بندی شده است. سایر موارد چون دو فرودگاهی بودن و پروازهای تکلیفی و غیره نیز همگی در بهای تمام شده خدمات و هزینه های عمومی اداری و فروش آمده است و با احتساب آنها سود عملیاتی حاصل شده است.