کد خبر: ۴۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ 07 October 2019

کاهش قدرت خرید منجر به پایین آمدن قیمت مسکن شد

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که به دنبال کاهش اندک قیمت مسکن در تهران، نرخ‌های پیشنهادی در شهرهای اطراف پایتخت نیز۱۰ تا ۲۰ درصد پایین آمده است؛ با این حال دفاتر مشاور املاک از واکنش خنثی متقاضیان نسبت به افت قیمت خبر می‌دهند.
 به گزارش سازه نیوز، واسطه‌های ملکی در شهرهای اطراف مجموعه شهری تهران و کرج ابراز می‌کنند که نرخ‌های پیشنهادی مسکن 10 تا 20 درصد کاهش یافته اما کمتر خریداری در بازار دیده می‌شود. البته فایل‌های زیر قیمت هنوز برای فروش شانس دارند.

قیمت مسکن در هشتگرد به ثبات رسید

یکی از مشاوران املاک شهر جدید هشتگرد گفت: از حدود یک سال قبل رشد افسارگسیخته قیمت مسکن در هشتگرد آغاز شد که در هفته‌های اخیر قیمت‌ها به ثبات رسیده اما خریدار هم کمتر شده است. با این وجود فایل‌های زیر قیمت بازار خوبی دارند. البته خرید و فروش در این‌جا نسبت به تهران از رونق بهتری برخوردار است و هنوز رکود کامل به این منطقه نرسیده است.

او با بیان این‌که قیمت مسکن در هشتگرد معقول‌تر از پردیس است، اظهار کرد: سال قبل قیمت مسکن در پردیس  تا 500 درصد و در هشتگرد تا 300 درصد افزایش یافت اما به تدریج شاهد کاهش قیمت هستیم؛ به طوری که در برخی قیمت‌های پیشنهادی نرخ‌ها 20 تا 50 میلیون تومان نسبت به اردیبهشت امسال کاهش یافته است.

بررسی‌های میدانی از شهر جدید پردیس نیز گویای آن است که حباب قیمت آپارتمان در این شهر به سرعت  در حال تخلیه شدن  است. سال قبل آپارتمان در برخی فازهای مسکن مهر پردیس تا 600 میلیون تومان هم خرید و فروش شد اما در هفته‌های اخیر قیمت‌ها به 200 تا 300 میلیون تومان رسیده و در برخی واحدهای تحویل آینده نرخ‌ها 170 تا 190 میلیون تومان است.

کاهش اندک قیمت مسکن در تهران

در شهر تهران نیز طی دو ماه اخیر قیمت خانه دو افت ماهیانه را تجربه کرد؛ به طوری که قیمت‌ها در مردادماه و شهریورماه به ترتیب 2.4 و 2.8 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. با این حال جهش قیمت‌ها طی دو سال اخیر، متقاضیان را از خرید، ناتوان کرده است. آمار گویای آن است که قیمت مسکن در تهران نسبت به چهار سال قبل 208 درصد، نسبت به سه سال قبل 196 درصد، نسبت به دو سال قبل 166 درصد و نسبت به سال قبل 56 درصد رشد داشته است. در ماه‌های اخیر سرعت رشد قیمت کاهش یافت؛ تا این‌که مردادماه امسال پس از 20 ماه رشد لجام‌گسیخته، میانگین قیمت‌ها نسبت به ماه قبل 2.4 درصد کاهش پیدا کرد. در شهریورماه 1398 نیز افت قیمت ادامه یافت و آمار بانک مرکزی از افت 2.8 درصدی قیمت نسبت به ماه قبل حکایت داشت. با این وجود واسطه‌های ملکی از واکنش خنثی متقاضیان به کاهش ناچیز قیمت مسکن خبر می‌دهند.

چرا کاهش قیمت خانه محسوس نیست؟

در شرایطی که طبق آمار رسمی قیمت مسکن نسبت به دو ماه قبل 690 هزار تومان کاهش یافته و اندک معاملات در گروه فایل‌های به‌قیمت انجام می‌شود، عده‌ای از فروشندگان که نیاز چندانی به نقدینگی ندارند و حدود نیمی از بازار مسکن را در بر می‌گیرند تمایلی به کاهش قیمت نشان نمی‌دهند. این در حالی است که اغلب متقاضیان مصرفی در انتظار ریزش قیمت‌ها هستند.

بازار مسکن پس از جهش‌های ماهیانه که 20 ماه طول کشید از تیرماه سال جاری وارد فاز فروش واحدهای زیر قیمت شده و معاملات عمدتا در این گروه از آپارتمان‌ها صورت می‌گیرد. به همین لحاظ آن‌چه در بازار مسکن شهر تهران دیده می‌شود با آماری که از معاملات بیرون می‌آید متفاوت است. گروهی از فروشندگان که حضور چشمگیری در آگهی‌های مجازی فروش ملک دارند هنوز در مقابل پذیرش رکود بازار مقاومت نشان می‌دهند و قیمت‌های پیشنهادی را پایین  نمی‌آورند. این موضوع به اختلاف معنادار قیمت‌ها در آمار رسمی و کف بازار منجر شده است.

در سوی مقابل حدود یک چهارم مالکان که چشم‌انداز رکودی در بازار می‌بینند با  ارایه  تخفیفات 5 تا 15 درصد از قیمت‌های نامتعارفی که در اردیبهشت ماه به ثبت رسید کوتاه آمده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که معاملات صرفا بین خریداران واقعی و فروشندگان پول‌لازم انجام می‌شود و به همین دلیل حجم معاملات در شهریورماه امسال نسبت به سال گذشته 73  درصد و نسبت به دو سال قبل 82 درصد کاهش یافته است. قیمت قطعی نیز نسبت به دو ماه قبل به طور میانگین 690 هزار تومان پایین آمده است.

تعلل برای انعقاد قرارداد تا تیرماه سال جاری از سوی عرضه انجام می‌شد اما هم‌اکنون معاملات از طرف تقاضا به حالت  تعلیق درآمده است.

دوگانه کاهش قدرت خرید و انتظار برای کاهش قیمت باعث افت تاریخی قیمت مسکن دست کم در شش سال اخیر شده است. بجز تعداد اندکی از متقاضیان مصرفی که در بازار  حضور دارند، بخش عمده خریداران واقعی در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. این در حالی است که فایل‌های نامتعارف حدود نیمی از بازار را در بر گرفته‌اند و انتظار می‌رود با ناامید شدن فروشندگان این نوع واحدها از افزایش قیمت، به تدریج سهم این فایل‌ها در آگهی‌ها کاهش یابد.


منبع: ایسنا