کد خبر: ۴۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ 14 October 2019

پیش فروش واحدهای بازآفرینی شده به جوانان

مسئول دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور گفت: زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها از طریق سرمایه گذاری در صندوق یکم این ستاد می‌توانند صاحب مسکن شوند.
به گزارش سازه نیوز، محمد آیینی روز یکشنبه در حاشیه ششمین جلسه ستاد بازآفرینی استان تهران که با موضوع بررسی و بازتعریف برنامه های عملیاتی اقدام مشترک در استانداری تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: طبق اعلام بانک مسکن برای حدود 350 هزار واحدمسکونی سرمایه گذاری بالقوه صورت گرفته است که مقرر شد این بانک براساس تفکیک استان ها و شهرها آمار متقاضیان را ارائه دهد که حدود 170 واحد آن به مرحله دریافت وام رسیده است.

وی با بیان اینکه ممکن است زوج های جوان نتوانند با وام و توان مالی خود یک واحد مسکونی را خریداری کنند به همین دلیل امکان پیش فروش این واحدها فراهم شده و طبق وکالتی که سپرده گذار به بانک مسکن داده اند وام و سپرده آنها در اختیار سازندگان قرار می گیرد تصریح کرد: در زمان ساخت نیز این تسهیلات با نرخ هشت درصد به متقاضیان مسکن کل کشور تخصیص داده می شود و چنانچه ساخت این واحدها در بافت های فرسوده باشد بهره این تسهیلات به شش درصد می رسد.

آیینی ادامه داد: با تسهیلات و بهره در نظر گرفته شده قیمت تمام شده این واحدها برای سازندگان کاهش می یابد و قیمت برای خریدار تثبیت می شود و افزایش قیمت های آتی که برای مسکن وجود دارد به این واحدها تعلق نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان می توانند مبلغ باقی مانده قرارداد را در طول دوره ساخت به فروشنده پرداخت کنند و این امر باعث تحولی برای دریافت مسکن از سوی اقشار کم درآمد و با این اقدام آنها در مقابل افزایش مسکن مصون می مانند.

عضو هیات مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران گفت: امروز در ستاد بازآفرینی استان تهران شور و نشاط و جدیت را ملاحظه کردم و در این جلسه تاکید شد حتما بافت فرسوده و بازآفرینی شهری در استان بیش از پیش توسعه یابد.

وی با بیان اینکه الگو بسته تشویقی شهرسازانه و مالی برای شهر تهران تعریف شده و باید این الگو برای کل کشور به کار گرفته شود اضافه کرد: در بخش شهرسازی متناسب با ظرفیتی که در طرح تفصیلی وجود داشته در برخی از جاها تراکم بیشتری اعطا می‌شود که این تراکم در غالب افزایش طبقه ، افزایش سطح اشغال و در برخی جاها در حوزه پارکینگ تسهیلاتی فراهم شده است تا بخش خصوصی بتواند در این زمینه سرمایه گذاری کند و نوسازی شکل بگیرد.

آیینی گفت: بسته تشویقی مالی که دولت و شهرداری‌ها فراهم کرده اند در بخش دولتی تسهیلاتی با عاملیت بانک مسکن پرداخت می شود و امسال پیش بینی شده به حدود ٣۰ هزار واحد مسکونی در کشور تسهیلات داده شود که از این میزان ٢۰ هزار آن کارسازی شده و  تقریبا ٢۰ درصد تسهیلات در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج هزار پروانه نوسازی در بافت فرسوده صادر شده  که عمده این پرونده ها مربوط به شهر تهران است، ما انتظار داشتیم سایر شهرهای دیگر نیز در این زمینه حضور بیشتری داشته باشند تصریح کرد: مقرر شده جلسه ای با رئیس بانک مسکن در راستای رفع مشکلات و موانع پرداخت تسهیلات وام مسکن داشته باشیم.

آیینی افزود: هزارو 800 واحد در استان تهران انعقاد قرارداد صورت گرفته است و قرارداد جدیدی نیز در راستای بازآفرینی بافت فرسوده با بانک مسکن خواهیم داشت، تفاهنامه ای نیز وزارت راه و شهرسازی با بانک مسکن در جهت کمک به صندوق برای تحقق برنامه اقدام ملی منعقد کرده است.


منبع: ایرنا