کد خبر: ۴۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ 16 October 2019

خرید اوراق میانبری برای دریافت تسهیلات

برای تهیه اوراق تسهیلات مسکن باید حساب سپرده ممتاز در بانک مسکن داشته باشید ولی اگر برای خرید ملک و گرفتن وام عجله دارید باید آن را از افراد دیگری که این اوراق دارند بخرید.
به گزارش سازه نیوز به نقل از مجله دلتا، اوراق تسهیلات مسکن یا به ‌اختصار تسه، اوراقی در ارتباط با خرید مسکن است. سرمایه‌گذاران با دو هدف اقدام به سرمایه‌گذاری در اوراق تسهیلات مسکن می‌کنند: اول با هدف تبدیل کردن اوراق به وام و دوم با هدف استفاده از تغییرات قیمتی اوراق و کسب سود معاملاتی. در ادامه توضیحات با مجله دلتا همراه باشید.

طبق قانون بانک مرکزی افراد برای دریافت وام برای خرید مسکن باید به بانک مسکن مراجعه کنند. به‌ طورکلی شما با  خرید اوراق تسه می‎توانید به سه شیوه برای دریافت وام اقدام کنید. اول افتتاح حساب صندوق پس‌انداز یکم و سپرده گذاری مبلغ 40 میلیون تومان به مدت یک سال و پس‌ از آن دریافت مبلغ 120 میلیون تومان (80 میلیون وام+ 40 میلیون اصل سپرده) در قالب وام با بهره بین 10 تا 12 درصد که مشخص است. دوم با مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن به افتتاح حساب ممتاز با سود سپرده 9 درصد اقدام کنید. در این حالت شما باید حداقل 27 میلیون تومان را برای سه ماه در حساب خود نگه‌ دارید و پس‌ازآن به ازای هر 27 میلیون تومان در نوبت اول 3 برگ حق تقدم تسهیلات مسکن و پس‌ از آن نیز به ازای همان مبلغ در هر ماه یک برگ دیگر به  سپرده‌گذار تخصیص داده می‎شود.

شایان ذکر است که این اوراق، پانزدهم هرماه به سپرده‌گذار اعطا می‎شود و پس از انجام شدن فرایند های اداری از اول ماه بعد این اوراق در بازار قابل معامله خواهد بود.

راه بهتر برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن
اما همان‌ طور که از توضیحات ارائه شده مشخص می‎کند این حالات بسیار زمان‌ بر است و در مورد افرادی که زمان زیادی برای خرید ندارند مناسب نیست. این افراد می‌توانند به دو شیوه، مالکیت اوراق تسه را در اختیار بگیرند: اول با مراجعه به شعب بانک مسکن و درخواست خرید اوراق از شعب بانک که معمولاً فرایند زمان‌بری را طی می‌کند و دوم افتتاح حساب کارگزاری و دریافت کد آنلاین و خرید اوراق از طریق سامانه معاملات آنلاین است.

ویژگی‌های اوراق تسه
این اوراق سررسید دوساله دارند و در صورت صلاحدید تا 6 ماه دیگر قابل تمدید است.
بر اساس قوانین سازمان بورس، هر زمانی که شما این اوراق را خریداری کنید حداقل دو ماه و در شرایطی تا چهار ماه اجازه معامله مجدد اوراق تسه را ندارید مگر آنکه کمتر از چهار ماه از تاریخ سررسید آن باقی‌مانده باشد. بنابراین مشاهده می‌کنید که به این طریق تا حدودی امکان سفته‌بازی در این اوراق را از بین برده‌اند و شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار عادی ( و نه سفته‌ باز) در صورت نیاز به دریاف وام اقدام به خریداری این اوراق خواهید کرد.
این اوراق نسبت  به زمان باقی مانده  تا سررسید آن قیمت‌های مختلفی دارند، ولی عموماً هرچه فاصله زمانی تا سررسید آن بیشتر باشد، این اوراق گران‌تر خواهد بود. بنابراین برای آنکه هزینه سنگینی به شما برای خرید اوراق تسه تحمیل نشود باید به این نکته دقت کنید.
از زمان خرید اوراق تسهیلات مسکن تا زمان انقضای آن دارنده برگه می‌تواند اقدام به دریافت وام مسکن نماید. در این رابطه بایستی توجه داشته باشید که با توجه به فرایند زمان ‌برای  دریافت وام مسکن، اوراق خریداری شده توسط شما نباید خیلی نزدیک به تاریخ سررسید باشد. برای مثال نباید اوراقی را که تاریخ سررسید آن‌ها 10 تا 15 روز دیگر است خریداری کنید.
ممکن است در زمان رونق معاملات مسکن و افزایش شدید تقاضای خرید خانه قیمت این اوراق روند رو به افزایش داشته باشد.
مزایای خرید اوراق تسهیلات مسکن نسبت به سپرده گذاری در بانک
خرید زمان و گذر از تورم های احتمالی.
سند منزل به نام متقاضی ثبت شده و در رهن بانک قرار خواهد گرفت.
در سپرده گذاری باید حتما ملکی خریداری شود در حالیکه اواق قابل خرید و فروش هستند.
این اوراق قابل هدیه دادن، انتقال و بازخرید است.
پرداخت مبلغ تسهیلات خریداری تضمین شده است.
از این اوراق برای خرید و یا ساخت مسکن می توان استفاده کرد.
چه مدارکی برای گرفتن این تسهیلات نیاز است؟
اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
اصل و تصویر پروانه ساختمانی
اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
اصل و تصویر بنچاق (در صورت لزوم) با تشخیص شعبه
اصل و تصویر مبایعه‌نامه (قولنامه)
اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده (تمام صفحات)
قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه)
اصل و تصویر وکالت‌نامه (در تسهیلات دریافتی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن وکیل صرفاً می‌بایست از بستگان درجه‌یک باشد)
اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه وکیل (تمام صفحات)
اصل و تصویر اجاره‌نامه ملک (در خصوص املاک اوقافی)
فرم درخواست تکمیل و امضاشده