کد خبر: ۴۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ 20 October 2019

وزارت دفاع متقاضی واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر

در حالی عضو کارگری شورایعالی کار از تفاهم با وزارت راه برای استفاده از ظرفیت مسکن مهر در حال تکمیل برای تامین مسکن کارگران خبر داده که بر خلاف این اظهارات وزارت دفاع به دنبال استفاده از این امکان برای نیروهای مسلح است.
به گزارش سازه نیوز، پنجشنبه گذشته علی خدایی با اشاره به وجود 13.5 میلیون کارگر در کشور، گفته بود: برآوردهای اولیه پیش بینی کرده‌ایم که به یک میلیون مسکن برای حل مشکل کارگران نیاز داشته باشیم.

وی  با بیان این‌که طرح‌های ما صرفا طرح تملیکی نیست و بر اساس قانون تامین مسکن آحاد بر عده دولت است، افزود: شاید به سمت مسکن استیجاری که کارگان توان استفاده از آن را دارند.

وی با اشاره به چند ماده آیین‌نامه قانون کار از ضرورت تامین مسکن کارگران توسط کارفرمایان، تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی (راه و شهرسازی) موظف به تامین زمین مورد نیاز تعاونی‌های مسکن است.

اما شاید بتوان از سخنان خدایی به ‌عنوان عضو کارگری شورایعالی کار مربوط به استفاده از ظرفیت‌های طرح مسکن مهر در حال تکمیل برای تامین مسکن کارگران را جالب‌ترین و در عین حال تامل‌ برانگیزین گفت‌وگو با شبکه خبر نام برد.

وی در این‌باره می‌گوید: طرح‌های مختلفی برای تامین مسکن کارگران بررسی شده که اولین آن منجر به تفاهمنامه بین وزارت کار و مسکن و شهرسازی (راه و شهرسازی) شد که در مراحل نهایی قرار دارد.

وی با بیان این‌که این تفاهمنامه گوشه‌ای از مشکلات -مسکن کارگران- را حل می‌کند، افزود: «... به طور خاص استفاده از ظرفیت‌های مسکن مهر در حال تکمیل و اختصاص قسمتی از آن به کارگران در محدوده 50 درصدی.. ..»

گرچه عضو کارگری شورایعالی کار از تفاهم با وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن کارگران خبر داده که پیگیری‌های تسنیم حاکی از آن است اساسا هیچ تفاهمی بین این دو وزارتخانه صورت نگرفته است.

از سوی دیگر درباره اظهارات خدایی در خصوص استفاده از ظرفیت واحدهای واحدهای در حال تکمیل مسکن مهر برای تامین کارگران نیز باید به این نکته اشاره شود که مجموعه وزارت دفاع متقاضی استفاده از حدود 50 هزار واحد فاقد متقاضی مسکن مهر است نه مجموعه وزارت کار.

در حال حاضر از 2.2 میلیون واحد مسکن مهر عملیات ساخت بیش از 2 میلیون و 20 هزار واحد به اتمام رسیده و مابقی واحدها بدون احتساب واحدهای فاقد متقاضی در دست تکمیل است. این واحدهای باقیمانده دارای متقاضی هستند و بخشی از آنها پس از رفع برخی مشکلات احتمالا تا پایان امسال تحویل خواهند شد.

همانگونه که اشاره شد حدود 50 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در کشور وجود دارد که سهم بسیار ناچیزی از آن در شهر جدید هشتگرد واقع شده است. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دنبال استفاده از این ظرفیت برای تامین مسکن نیروهای مسلح بوده و مذاکرات متعددی را با مسئولان وزارت راه و شهرسازی در این رابطه انجام داده است.

تاکنون زیرمجموعه‌های وزارت دفاع برای تحویل 5000 مسکن مهر فاقد متقاضی جهت تامین مسکن نیروهای مسلح با وزارت راه و شهرسازی به تفاهم نهایی رسیده‌اند.