کد خبر: ۴۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ 20 October 2019

توسعه حمل و نقل ریلی با افزایش اعتبارات

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت: از یک هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان تنها ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که همچنان در مرحله تشریفات اداری قرار دارد.
 به گزارش سازه نیوز، محمد رجبی رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی  با بیان اینکه جهت توسعه ناوگان باری در حوزه حمل و نقل ریلی دولت اقدامات بسیار زیادی را در دستور کار خود قرار داد، اظهار کرد: دولت سعی کرد از محل تبصره 18 برای رونق تولید حمایت‌های مالی را در نظر بگیرد، اما تا به امروز این روند پرداخت مناسب نبوده است.

او بیان کرد: در چند ماه گذشته منابع مالی از این محل پرداخت نشده و ما امیدوار بودیم در ماه‌های گذشته شتاب بیشتری در روند پرداخت دیده شود، اما به نظر می‌رسد که دولت تمایلی جهت تأمین منابع مالی لازم برای این حوزه نداشته باشد.

رجبی افزود: طی تفاهم نامه منعقد شده از یک هزار و 430 میلیارد تومان تاکنون در مرحله اول تنها 100 میلیارد تومان تخصیص یافته که این منابع هنوز در مرحله تشریفات طولانی اداری قرار دارد و ما امیدواریم طی ماه‌های آینده بخشی از این منابع تخصیص یابد.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید سهم حمل و نقل بار در بخش ریلی به 30 درصد برسد، گفت: طی تلاش‌های گسترده انجام شده در ماه‌های گذشته تنها به 10 درصد رسیده و ما می‌توانیم با رفع مشکلات گلوگاه‌های مهم در بنادر و پایانه‌ها سهم خود را در این بخش افزایش دهیم.

او توضیح داد: بنادر و پایانه‌ها مهمترین بخش‌های تخلیه و بارگیری و توسعه شبکه‌های ریلی هستند بنابراین رفع موانع در این بخش‌ها و همچنین توسعه شبکه‌های ریلی و 2 خطه کردن آن‌ها زمینه ساز ارتقای سرعت در بخش حمل بار می‌شود.

رجبی با اشاره به اینکه متأسفانه در بخش لجستیک ضعف‌هایی داریم، گفت: بخش لجستیک می‌تواند ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه حمل بار برای کشور ایجاد کند و با توجه به آن که ایران تنها کشور در منطقه است که راه‌های دسترسی به شمال اروپا و سایر کشور‌های منطقه را دارد بنابراین باید در این زمینه تقویت شود.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی افزود: بسیاری از کشور‌ها با توجه به راه‌های دسترسی مناسب ایران تمایل دارند ترانزیت و بار‌های خود را از مسیر ایران عبور دهند بنابراین می‌توانیم با توسعه خطوط ریلی و ناوگان که از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی در حوزه حمل بار از طریق ریلی زمان نامشخص تحویل بار است، گفت: تعداد قطار‌های موجود در این بخش کم است و از سوی دیگر به علت سرعت پایین آن که زیر 100 کیلومتر است بنابراین صاحبان بار تمایلی به تخصیص بار‌های خود به حوزه ریلی ندارند.

رجبی یادآور شد: باید دولت زمینه لازم جهت تقویت و توسعه ناوگان ریلی را به ویژه در بخش بار در دستور کار خود قرار دهد تا بتوانیم از ظرفیت‌های لازم در این بخش استفاده کنیم.